حجت الاسلام ادیب یزدی : شیعه با کمال اقتدار و مظلومیت راه خودش را می رود
وارث: ویژه برنامۀ دهه کرامت در مسجد علی بن موسی الرضا (ع) با سخنرانی حجت الاسلام ادیب یزدی برگزار شد.
در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام ادیب یزدی را می خوانید:
ماهیت علم اهل بیت علیهم السلام
معارف این خاندان انتها ندارد. معلوم است اینها علومشان از بالا است و اکتسابی و دم دستی نیست. مولای متقیان در نهج البلاغه می فرمایند: احدی با این خانواده قابل قیاس نیست، حتی انبیاء و اولیا. چه برسدبه انسان های عادی. در زمان طاغوت یکی از مباحثی که خیلی طرفدار داشت و در هیئت ها کار می کردیم، نشانه های خانواده های اصیل و مبارز که در راس تاریخ موسی بن جعفر علیه السلام و خانواده بزرگوارشان بوده اند. این خانواده برای مبارزه تربیت شده بودند. شخصیت عظیم و مظلوم و مهجور حضرت احمد بن موسی علیه السلام (شاه چراغ) که درست مانند حضرت ابالفضل علیه السلام به شهادت رسیدند.
شیعه با کمال اقتدار و مظلومیت راه خودش را می رود. شاید بعد از پنج قرن مرقد حضرت علی بن موسی علیه السلام مخفی بود و به طور معجزه آسایی پیدا شد. این نشان می دهد که این خاندان، فهیم و دانا و تربیت شده های حضرت موسی بن جعفر علیه السلام هستند. در دوران انقلاب نام حضرت موسی بن جعفر علیه السلام که می آمد خانواده های انقلابی روحیه می گرفتند. امام خمینی(ره) می فرمودند: تا کفر هست، ما هم هستیم و تا مبارزه هست، ما هم هستیم. ادبیات امام، ادبیات افتخار آفرین و حماسی است. فرزندان موسی بن جعفر علیه السلام هر کدام منشا برکات بسیار و موجبات بقای اسلام که تبلور آن در شیعه بودن است می باشند.
هجرت امام رضا علیه السلام به ایران
هیچ کدام از ائمه ما با میل و رغبت از مدینه بیرون نیامدند الا امیرالمومنین علیه السلام. امیرالمومنین علیه السلام حرمشان کوفه است لذا وقتی آن عایشه لشکریانش را به بصره آورد حضرت در ابتدا می خواستند مسامحه کنند. وقتی دیدند امکان ندارد، حضرت به شیعیانشان در مدینه خبر دادند و با آنها به جنگ جمل آمدند. امیر مومنان در وقت خروج از مدینه از رسول خدا صلی الله علیه و آله خداحافظی کردند و از مرقد حضرت زهرا سلام الله علیها در خفا خداحافظی کردند و در جایی ندیده ایم که از آمدن کراهت داشته باشند. آقا بعد از پیروزی در جنگ جمل وقتی می خواستند وارد کوفه شوند به تنهایی و با عظمتی وارد شدند. جلوی دروازه کوفه اولین خطبه را برای کوفیان تلاوت کردند. که در شرح نهج البلاغه ابن میثم وجود دارد. حضرت می فرمایند: ای کوفیان این منم علی بن ابیطالب شوهر دختر پیامبر شما و پدر دو سبط امت بر شما وارد می شوم به عنوان عمارت بر مومنین و خلافت بر مسلمین. خوب نگاه کنید من هستم و شتر و غلامی. روزی که از میان شما می روم اگر بیشتر از اینها داشته باشم به شما مردم خیانت کرده ام. خطبه ی عجیبی است. اظهار کراهتی از ایشان دیده نشده است.
امام حسین علیه السلام در بعضی متون تاریخی آمده است که سه بار از رسول خدا صلی الله علیه و آله خداحافظی کردند و هر بار گریه های فراوانی کردند. امام موسی بن جعفر علیه السلام هم وقتی از مدینه بیرون می رفتند خیلی گریه کردند و سفارش فرزندانشان را می کردند. تا به امام علی بن موسی الرضا علیه السلام رسید، ایشان هم که می خواستند از مدینه بیرون بیایند کراهت داشتند. ایشان هم مانند جدشان امام حسین علیه السلام به خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رسیدند و گریه کردند و سر مبارکشان را روی قبر گذاشتند و در عالم رویا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را دیدند. این خواب دیدن ها دستوراتی از عالم بالا برای امام معصوم علیه السلام بود. پیغمبر صلی الله علیه و آله در عالم رویا به امام رضا علیه السلام فرمودند: پسرم چرا گریه می کنی؟ امام فرموده: آقا جان سختم است از شما جدا شوم و از مدینه بیرون بروم. پیامبر صلی اله علیه و آله به ایشان فرموده بودند: به سمت ایران برو، سلمان به گردن ما خیلی حق دارد. حضرت می خواستند بفرمایند همانطور که سلمان برای ما عزیز است ایرانی ها هم برایمان عزیز هستند. بزرگترین اتفاق تاریخی در ایران تشریف فرمایی علی بن موسی الرضا علیه السلام در سال 201 یعنی دو سال قبل از شهادتشان به ایران است. اسلام با محبت اهل بیت علیهم السلام وارد مملکتمان شد.
آیت الله مطهری کتابی به نام «خدمات متقابل اسلام و ایران» نوشته اند. وقتی امام رضا علیه السلام وارد ایران شدند در اهواز استقبال گرمی از ایشان کردند. از اهواز به بهبهان رفتند و معجزات فراوانی را از خودشان نشان دادند تا به مرو رسیدند. آمدن امام به ایران موجبات افتخار و سربلندی و استقلال ایران را فراهم کرد. ما هر چه داریم مدیون امام رضا علیه السلام هستیم. در میان اعداد از یک تا هشت، هشت عدد جامع است چون همه خواص بقیه اعداد را دارد. امام رضا علیه السلام، امام جامع هستند. موقعیت علمی و سیاسی و تاریخی ایشان بی سابقه است.
حضرت می فرمایند: «إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً وَ نَشَاطاً وَ فُتُوراً فَإِذَا أَقْبَلَتْ بَصُرَتْ وَ فَهِمَتْ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ كَلَّتْ وَ مَلَّتْ فَخُذُوهَا عِنْدَ إِقْبَالِهَا وَ نَشَاطِهَا وَ اتْرُكُوهَا عِنْدَ إِدْبَارِهَا وَ فُتُورِهَا»1 ای مردم به دلهای خودتان توجه کنید. این دل گاهی روی می آورد به سمت نور و منبسط و کنجکاو است و دنبال حق و حقیقت می گردد و گاهی کسالت و افتادگی دارد. امام معصوم اینطور نیست. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تمام وجودشان اقبال است ولی سایر بندگان خدا چون تحت تاثیر عوامل بیرونی هستند گاهی دلشان پشت می کند. گاهی سر نماز کیف می کنیم و می خواهیم بیشتر طول بکشد و گاهی اصلا حالی نداریم. انسان در حال تغییر است و تحت تاثیر عوامل زیادی است که حالش خوب باشد.
چرا باید مراقب حالمان باشیم؟
امام رضا علیه السلام می فرمایند: کاری کن نشاطت و آن حال خوبت بماند. چون وقتی انسان از دنیا می رود همان حالی که در دنیا داشته است را دارد. اگر حالش خوب بوده باشد در آنجا هم خوب است و اگر حالش خوب نباشد در برزخ و قیامت هم حالش خوب نیست. لذا باید مراقب حال خودمان باشیم. حضرت می فرمایند: «هنگامی که جانت به سمت پروردگار روی کرده است از آن لحظات استفاده کن و جانت را منور کن و خودت را با تفکر و تامل بساز.»
لذا مومن هرگز دچار افسردگی و نا امیدی نمی شود. نماز جماعت از برکاتش این است که جامعه را زنده و سرپا نگاه می دارد. اهل نماز زندگیشان نورانی و شاد است.
/1102101304
1. مستدرك الوسائل ج3، ص55.