حجت الاسلام موسوی مطلق: بر همه ما لازم و واجب است که نسبت به غدیر اهتمام داشته باشیم+گزارش تصویری

کد خبر: 40841
عزاداری شام شهادت امام باقر علیه السلام و ایام مسلمیه با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه ، حاج ابراهیم رحیمی ، کربلایی حسین طاهری در هیئت فدائیان حضرت زهرا سلام الله علیها برگزار شد

وارثعزاداری شام شهادت امام باقر علیه السلام و  ایام مسلمیه با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه ، حاج ابراهیم رحیمی ، کربلایی حسین طاهری در هیئت فدائیان حضرت زهرا سلام الله علیها برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق را می خوانید:

حجت الاسلام موسوی مطلق:

آقای پناهیان می گفتند :"من در مکه با یکی از دانشمندان وعلمای اهل سنت برخورد کردم، او گفت شما شیعیان معتقد به تحریف قرآن هستید. من گفتم نه ! شما راجع به شیعیان چه اطلاعاتی دارید؟ غدیر رامیشناسید؟ گفت نه، غدیر چیست؟"

ازیک عالم سنی سوال میپرسند که آیا غدیر را میشناسی ؟ می گوید نمیدانم غدیر چیست. این عجیب است. من مجددا مراجعه کردم هم به کتاب صحیح مسلم و هم به صحیح بخاری چاپ قاهره. فرقش این است که شما وقتی به چاپ قاهره استناد میکنید چاپ استانبول این برای خود اهل سنت است اما اگرچاپ بیروت و تهران باشد ممکن است بگویند خودشان مطلبی اضافه کرده اند. بررسی کردیم ببینم از دیدگاه اهل سنت زندگی پیامبر صلوات الله علیه چگونه است. دراین کتاب نوشته اند که پیغمبر صلوات الله علیه چگونه راه می رفت، مثلا روی پنجه پا راه می رفت. حضرت چند مرتبه شانه را به محاسن مبارکشان میکشیدند، چه عطری را دوست داشتند، کی ناخنشان را میگرفتند، پیغمبر صلوات الله علیه چگونه لباس می پوشیدند؟ از چه رنگی خوششان می آمده؟ مثلا داریم که پیغمبر عظیم الشان اسلام همیشه لباسشان تمیز بوده تا یه لکه ای  روی لباسشان می افتاد سریع می فرمودند باید شسته شود، می فرمودند لباس مادامی که تمیز است ذکر خدا را می گوید اگر ذره ای کثیف شود ذکرش قطع می شود. آیا شما راضی می شوید تسبیح و ذکر چیزی قطع بشود؟ جزیی ترین مسایل زندگی پیغمبر صلوات الله علیه که اسوه حسنه ما هم هست و درست هم هست و سبک زندگی ما باید طبق سبک ایشان باشد، همه ذکرشده است.

کتاب سنن نبی نوشته مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله علیه یک دستورالعمل زندگی است. در اینجا یک سوال مطرح است، شما که مسواک زدن و روغن زدن به سر و حتی اینکه نقش نگین پیغمبر صلوات الله علیه چه بوده است یا اینکه حضرت کی سرمه میکشیدند یا چگونه می کشیدند همه را نوشته اید، اما واقعه به این مهمی را ننوشته اید؟ یعنی در تاریخ نیست یا ننوشته اید؟ مگر چنین چیزی می شود؟ با اینکه غدیر دارای موقعیت جغرافیایی مهم و حساسی چه از نظر زمان و چه از نظر مکان بوده است که در آن اجتماع تمام مسلمین بوده است و حتی جارچی ها در تمامی بلاد مسلمین جار زدند که پیغمبر صلوات الله علیه فرمودند امسال به اخرین حج خود می روند، پیغمبری که در عصر خویش زمانی که وضو می گرفتند آب وضویشان قطره ای زمین نمی ریخت چون مردم برای تبرک آن را می بردند، شما تصور کنید چه غوغایی خواهد شد چون حجه الوداع است؟ پس همه آمده اند.

حال چه بر سر غدیر آمده است که یک عالم مصری غدیر را نمی شناسد؟ نکته جالب این است که پرسیدند از شیعه چه میدانی ؟ گفت عاشورا! گفتند عاشورا را چطور میشناسی ؟ گفت: چون شیعه سروصدا میکند. شیعه شلوغ می کند و طعام می دهد. پس نگاه کنید یک اجتماع و سر و صدا چقدر مهم است که امام فرمودند پای این مکتب هیاهو، یعنی همین شوری که هست،گره خورده با شعور، اثر خودش را می گذارد. مثل روح و جسم است. عاطفه و عقل، احساس و عقل در کنار هم حیات تشکیل می دهند. پس غدیر را نمیشناسند چون کسی روی غدیر کار نمی کند. بر همه ما فرض و لازم و واجب است که نسبت به غدیر اهتمام داشته باشیم و هرچه در توان داریم بگذاریم. هم از ارتباط معنوی که ما می توانیم با خدا برقرار کنیم استفاده کنیم و هم در ظاهر از غدیر تمجید کنیم. همه ما مقصر هستیم در رابطه با معرفی غدیر، اگر به جای علامه امینی صدتا علامه امینی بود، غدیر انقدر غریب بود؟ جرج جرداق نویسنده مسیحی در کتاب الامام علی صوت العدالة الانسانیة که ترجمه هم شده است می گوید من تاریخ اسلام می خواندم  و بر مظلومیت این مرد می گریستم. این کتاب را نوشتم تا از علی مظلوم تاریخ دفاع بکنم.

نکته دوم: حضرت باقرالعلوم علیه السلام فرمودند شیطان چهار جا ناله سر داده است، ناله اولش وقتی بود که خدا لعنش کرد. شش هزار سال عبادت کرد وقتی سجده نکرد رانده شد. شیطان از اجنه بود، از ملائک نبود. در قرآن امده است ما وقتی انسان را خلق کردیم امر کردیم همه ملائک سجده کنند. شیطان ابا کرد یعنی بدون دلیل نپذیرفت و همچنین تکبر ورزید که اگرطولانی ترین خطبه نهج البلاغه خطبه قاصعه رابخوانید در معرفی ابلیس و صفت تکبر است. لعن یعنی دوری از رحمت پروردگار و ابلیس معنای حقیقی آن را درک می کرده و بالاتر از این که کسی مورد لعن خدا قرار بگیرد موردی نداریم. عدد لعن در قران و عدد لعن در زیارت عاشورا یکی است و قابل تطبیق است. شیطان فریاد برآورد و کینه گرفت که چون انسان باعث شد مورد لعن خدا قرار بگیرد و انقدر در خودش قدرت دیده  است که به جنگ انبیا علیهم السلام آمده است. امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند خدا با هیچکس قرابتی ندارد پس فکر نکنید شیطان سمت شما نمی آید بلکه حتی دو رو بر انبیا هم رفته است. شیطان انقدر در خودش قدرت دیده است که زمانی که حضرت علی علیه السلام بدن پیامبر صلوات الله علیه را غسل می دادند ندا امد که یا علی بدن پیغمبر طیب و طاهر است احتیاجی به غسل ندارد، حضرت علی علیه السلام فرمودند: می دانم ولی همان پیغمبر دستور داده اند که غسلشان کنم.

ناله دوم روزی بود که به دلیل نافرمانی از امر الهی، از درگاه الهی رانده و به زمین هبوط کرد.

ناله سوم روزی بود که حضرت محمدصلی الله علیه واله از طرف خدای سبحان برای هدایت بشریت، به عنوان نبی خاتم، به پیامبری مبعوث گردیدچون کسی مبعوث شد که خدا می فرماید وما أرسلناك إلا رحمة للعالمين

ناله چهارم در روزغدیر بود و از آن روز بنا را براین گذاشت که انسان ها را از حضرت علی علیه السلام که تحت تعلیم آخرین پیامبر صل الله علیه و آله قرار گرفته بود که کامل کننده سخن تمام پیامبران بود جدا کند و کاری کرد که غدیر نادیده گرفته شد و حتی میخواستند پیامبر را به قتل برسانند و پنجاه سال بعد از پیغمبر هم سر پسر همین پیغمبر را میبرند.

 

حجت الاسلام موسوی مطلق: