حجت الاسلام شهاب مرادی: مهمترین رکن زندگی سلامت روان است
سرزنش کردن گناه دارد
دهۀ اول محرم جزء مهمترین روزهای سال است این دهه تمام لحظات و حالاتش مورد توجه خداست.
هیچگاه کسی را سرزنش نکنید، از فرزند خود گرفته تا یک حاج آقای منبری که به مجلس شما می آید. سرزنش چیست؟ سخنی که می دانی گفتنش برای طرف مقابل فایده ایی ندارد و فقط باعث آزار او می شود. شما وقتی در مورد موضوعی مدام به فرزندت تذکر بدهی او خسته می شود و اصلا به صحبت های شما اهمیت نمی دهد. خودتان هم می دانید که تذکرات شما فایده ایی ندارد. این سرزنش ها شاید دل شما را خنک کند ولی تماما اثر بد روی فرد تنبیه شونده می گذارد. یا حتی تذکر به یک منبری که به مجلس شما می آید. بگویید حاج آقا ده دقیقه دیر کردید حق الناس و فلان، اینها تذکر نیست سرزنش است مانند کتکی است که شما به فرزندت می زنی و تنها اثر سوء دارد.
در روایت داریم که همیشه چهره پیامبر صل الله علیه و آله خندان بوده است اگر کسی می آمد پیش پیغمبر و هیبت ایشان او را می گرفت ایشان می گفتند راحت بنشین من جز بندۀ خداوند کسی نیستم و در نمازمان هم به این امر شهادت می دهیم "وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسوُلُهُ"
قوۀ خشم جزء خصیصه های اصلی
خشمگین شدن جزء خصیصه های اصلی است و در همه موجودات این قوه وجود دارد و قوه بدی هم نیست امام رحمة الله تعالی علیه در مکتوبات خود آورده اند «قوۀ شریفه غضب»، غضب شریف است ولی افراط و تفریط هم بد است. کتک زدن کسی را تربیت نمی کند، تکریم تربیت می کند، بیان قانون تربیت می کند. مانند نماز خواندن، اگر فرزندتان نمازش را نخوانده با زبان نرم به او بگویید که باید نمازت را بخوانی. به او تحکم نکنید، او را فرد بد تلقی نکنید. باید به فرزند گفت چه کاری انجام دهد و چه کاری انجام ندهد ولی نه با لحن جنگ با لحن نرم و روی خوش این کار را انجام دهید.
امنیت رکن اصلی زندگی
علامه مجلسی در بحار از حضرت امیرالمومنین علیه السلام نقل کردند که پیامبر صل الله علیه و آله قبل از وفاتشان مرا فرا خواندند و فرمودند، «اقسم لسمعت رسول اللّه (صلی الله علیه وآله وسلّم) یقول لی قبل وفاته بساعةٍ مراراً ثلاثاً: یا اباالحسن أدّ الأمانة إلی البرّ والفاجر فیما جلّ وقلّ حتی الخیط والمخیط.»1 لکن باید دانست که امانت تنها امانت مالی نیست بلکه وظیفهای که به دوش ما است و یا اسرار دیگران که نزد ما است همه امانت است و باید از آن نگهداری نمود.»
امانت و امانت داری یکی از استثنائات مهم عصر جاهلیت بود که پیامبر صل الله علیه و آله این خصیصه را کنار نگذاشت. فرزند، حکومت و نماز امانت هستند. این مفهوم بسیار اهمیت دارد که حضرت سه بار آن را به حضرت علی علیهالسلام تذکر دادند.
امانت از امنیت می آید و در روانشناسی هم مطرح است.
معروف ترین نظریه در مورد نیاز، در روانشناسی نظریه «مید»2 است که دقیقا منطبق با این روایت پیامبر صلیاللهعلیهوآله است که می فرمایند: اول تندرستی یا همان نیاز های زیستی و دوم امنیت اهمیت بسیار دارد.
شاخص هایی که امنیت را با آن می سنجند اکثرا شاخص های پلیسی است ولی مهم ترین امنیت، امنیت روانی است که ریشه در کودکی دارد. بچه ها مهمترین نیازشان بعد از تندرستی امنیت است و این امنیت با نوع رفتار ما با کودک در ارتباط است.
سلامت روانی مهمتر از سلامت جسم
امانت داری از واژۀ امن می آید یعنی آسایش، آرامش، سلامت روانی که خیلی از سلامت جسمی بیشتر اهمیت دارد.
پیامبر صلی الله علیه و آله بسیار به زیارت امام حسین علیهالسلام می آمدند، روزی امام علیهالسلام پیش ام سلمه بودند، رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله ایشان را در آغوش گرفتند و امام روی پیراهن ایشان بلد کردند3، ام سلمه آمد که سریع امام را از پیامبر بگیرد اما ایشان فرمودند: «زیاد او را تکان نده، ام سلمه زیرا غباری روی دلش می نشیند که دیگر پاک نمی شود.» با فرزندان خود با محبت صحبت کنید دائم آن ها را نوازش کنید خردسالانتان را ساعتی ده ها بار ببوسید آن ها را به هیئات بیاورید اینها امانت هستند امانتتان را درست نگهداری کنید.
1102101303/
پی نوشت:
1.
بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 74 ، ص 417
2.
جورج هربرت مید (به انگلیسی: George Herbert Mead) در ۲۷ فوریه ۱۸۶۳ در هدلی جنوبی، ماساچوست زاده شد. مید را عموماً بنیان گذار نظریه کنش متابل نمادین میدانند اگرچه واضح اصطلاح "کنش متقابل نمادین" هربرت بلومر در ۱۹۳۷ است. یا همان نظریه مید.
3.
به معنی: بالا آوردن، استفراغ کردن، بیرون دادن
تمام حقوق مادی و معنوی این خبر متعلق به سایت وارث می باشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع شرعاً اشکال دارد.