حاج منصور ارضی: قرآن برای سائل و محروم حق قائل می‌شود.

کد خبر: 57164
وارث: بیانات حاج منصور ارضی در زیارت عاشورا مورخ پنجم مرداد ماه 1395 حسینیه لباس فروشان به شرح زیر است:

حاج منصور ارضی: قرآن برای سائل و محروم حق قائل می‌شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

خدایا به تو پناه می‌برم از بالیدن توانگران.
اگر یادتان باشد شب‌های ماه مبارک رمضان این پناه بردن به خداوند صحبت ما بود، تا رسیدیم به صحیفه امام سجاد علیه السلام که در باب استعاذه مطالبی تا عبارت " اسْتِصْغَارِ الْمَعْصِیَةِ وَ اسْتِکْبَارِ الطَّاعَةِ " بیان شد. حال به عبارت " وَ مُبَاهَاةِ الْمُکْثِرِینَ" رسیدیم؛ بعضی‌ها تا مقداری پول به دستشان می‌آید این را سرمایه عظیم می‌دانند و اینکه با این پول چه می‌کنند خودشان می‌دانند. ممکن است در کاری سرمایه گذاری کند و یا با آن ملک و خانه بخرد ولی به او بگو خمس مالت را حساب کن، باز خودش را مشغول می‌کند. خیلی هم مذهبی باشد یک خانه قم می‌خرد یک خانه در مشهد و بعد هم می‌گوید از عنایات حق است و خداوند به ما عنایت داشته. 
حضرت می‌فرماید من به تو پناه می‌برم از به خود بالیدن توانگران و مباهات مکثرین! پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود از همنشینی با مردگان بپرهیز. عرض شد که اینها چه مردگانی هستند؟ شما که همیشه می‌فرمایید به یاد مرگ و مرده‌ها باشید و برای آنها دعا کنید. اصلاً یکی از دعاهای اصلی ما در ماه رمضان " اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ" (خدایا بفرست بر خفتگان در گور نشاط و سرور) حضرت فرمودند " ﮐﻞُ ﻏﻨﻲٍ اطﻐﺎهُ ﻏﻨﺎهُ" هر توانگری که داراییش او را سرمست کند.
شما خودت مراجعه کننده دارید ما هم به اندازه همین امور خیریه جهیزیه و کمک به مردم مراجعه کننده داریم یک وقتی اگر بخواهیم به هرکسی پنج هزار تومان هم کمک کنیم می‌بینیم هیچی نداریم. درست است که در ماه رمضان با عنایت خداوند و کمک مردم توانستیم کمک هایی را به دست نیازمندان برسانیم ولی هنوز هم مشکل داریم.
روایت دوم را بخوانم از امیرالمومنین علی علیه السلام که فرمود گناهی بزرگتر از گناه ثروتمندی نیست که نیازمند را از حقش محروم ساخته باشد. یعنی واقعاً " وَفی أَموالِهِم حَقٌّ لِلسّائِلِ وَالمَحرومِ" (سوره ذاریات آیه 19) داریم که در قرآن به آن اشاره شده است، اتفاقاً در باب همین سوره فرمودند این سوره در رزق و کسب مال حلال تاثیر دارد، هرچند سوره واقعه را هم در این باب نام برده اند ولی این سوره را بخوانید صاحب توجه می‌شوید. قرآن را مثل زیارت می‌خوانند و زیارت را هم مثل دعا می‌خوانند.

سائل فرد با شخصیتی است و معنای آن درست مقابل اختلاس گران است.
 ببینید قرآن برای سائل و محروم حق قائل می‌شود، توجه کنید سائل، دکان برای خود باز نمی‌کند. سائل شخصی با آبرو است که خودت می‌فهمی و می‌بینی. سائل در مقابل آن شخصی است که در زندان است و دوران محکومیت خود را می‌گذراند ولی می‌گوید من اگر آزاد شوم بانک بین المللی تاسیس می‌کنم و برای اقتصاد جمهوری اسلامی ایران هم خط مشی تعیین می‌کند.
روایتی دیگر از امیرالمومنین علی علیه السلام هرکس نزد توانگری برود وبه خاطر ثروتش کُرنش کند ،دو سوم دینش را از دست داده است. 
چهارمین مطلب اموال هرکس دو شریک دارد؛ وارث و حوادث. 
کاش این هیئت هم یک انجمن اسلامی داشت و بعضی روایات را به صورت اعلامیه به دیوار میزد - دیدید بعضی اعلامیه‌های مجالس و ختم را به دیوار می‌زنند – این روایت را می‌نوشتند " لِکُلِّ امْرِئٍ فِی مَالِهِ شَرِیکَانِ الْوَارِثُ وَ الْحَوَادِثُ" (نهج البلاغه، حکمت 329) هرکس هرچه فهمید همان کفایتش می‌کند. می‌بینی چیزی برای خودت نمی‌ماند چون یا در حوادث پول و مالت می‌رود و یا در آخر وارث می‌آید بالاسر مال می‌ایستد. در این میان یک وقت والدین زنده هستند یک وقت فرزندان و یک وقت می‌بینی یک فامیل دور از آن طرف دنیا می‌آید و همه را می‌برد. حالا با هرکسی، هرچیزی را که می‌خواهی معامله کن.
/1102001307