بزرگداشت دهه کرامت ضامن تعمیق فرهنگ اهل بیتی در دل‌های مومنان است

کد خبر: 108187
حجت‌الاسلام خاموشی اظهار کرد: دهه کرامت دهه ترویج فرهنگ ائمه اطهار(ع) بوده و بزرگداشت آن ضامن تعمیق فرهنگ اهل بیتی در دل‌های مومنان است.
وارث

به نقل از کمیته ارتباطات و فضای مجازی دهه کرامت حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی اظهار کرد: رابطه مناسک و مناسبت‌های آئینی با موضوع فرهنگ و سیره اهل‌بیت (ع) رابطه‌ای متقابل و دوسویه بوده و ترویج و غنای آن منجر به پربار شدن این مناسبت‌ها و متقابلاً این مناسبت‌ها ضامن تعمیق حب اهل‌بیت (ع) و فرهنگ اهل‌بیتی در دل‌های مؤمنین می‌شود.

نماینده ولی فقیه رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: بنیان‌های این رابطه پربرکت را باید در ریشه‌های استواری جستجو کرد که دل‌های مردم سرزمین ما را از گذشته‌های تاریخی دور طی قرن‌های متمادی به محبت خاندان عصمت و طهارت پیوند زده است. بنابراین، قوت و صلابت این محبت و این فیض عظیم معنوی است که مبدأ و منشأ چنین برکات عظیم و پیوسته‌ای در جامعه‌ی دینی ماست.

وی گفت: در این میان، دهه کرامت نیز یکی از چشمه‌های پرفیض و جوشانی است که به نام مقدس دو شخصیت عظیم در فرهنگ شیعی، یعنی وجود مبارک حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و خواهر بزرگوارش حضرت فاطمه معصومه (س) مزین بوده و در واقع مناسبت و آئینی است که از قله‌های رفیع فرهنگ اهل‌بیت (ع) سرچشمه می‌گیرد و متقابلاً بر اثر چشاندن شیرینی و حلاوت معارف بلند و الهی به مذاق مشتاقان، باعث ترویج و تعمیق هرچه بیشتر فرهنگ اهل‌بیت (ع) در جامعه می‌شود.

حجت‌الاسلام خاموشی یادآور شد: همه ایام و لیالی دهه کرامت در چشم ما عزیز و باکرامت است. چه روز یکم ذی‌القعده که به میمنت روز ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه (س) روز دختر نامگذاری شده و چه نهمین روز دهه که همه‌ساله آن را به عنوان روز عفاف و حجاب می‌شناسیم. اما در دهه کرامت دو روز برجسته وجود دارد که آن پیوند متقابل و رابطه دوسویه‌ای که در آن دو روز به اوج خود می‌رسد قابل توجه است؛ یکی از آن دو روز، روز پنجم ذی‌القعده است که در تقویم ما به عنوان روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده و همچنین ششم ذی‌القعده که روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی بن جعفر (ع) معروف به شاهچراغ و برادر گرانقدر حضرت امام رضا (ع) است.

وی افزود: هر دو این روزها مناسبت‌های بسیار عزیزی برای ما ایرانیان و به‌خصوص شیعیان هستند. سازمان اوقاف و امور خیریه همه‌ساله و از جمله امسال در دهه کرامت و به ویژه در روز ملی تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه، آئین‌ها و جشن‌های ویژه‌ای در تکریم امامزادگان در سراسر کشور برگزار می‌کند. تجلیل پرشور و خودجوش مردم ما از امامزادگان و بقاع متبرکه نشان از همان پیوند عمیقی دارد که محبت اهل‌بیت علیهم السلام را در طی قرن‌های متمادی در دل‌های مردم ولایت‌مدار ما پویا و زنده نگه داشته است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه مباحث خود در رابطه با نقش امام رضا (ع) و جایگاه ایشان در فرهنگ ایرانیان اظهار کرد: وجود مبارک امام هشتم حضرت ثامن الحجج (ع) برای ما ایرانیان نورانیت و معنویت چندبعدی و چندوجهی دارد. اولاً شخصیت والا و عظیم الشأن آن امام همام، هم به لحاظ اعتقادی، که از مقام عصمت برخور دارند، و هم به لحاظ نقش‌آفرینی در مقام پیشوای معصوم و ایفای نقش تاریخی مهم و در عین حال نزد ما ایرانیان و شیعیان نقشی بسیار ویژه و برجسته‌ای دارد.

حجت‌الاسلام خاموشی افزود: وجود مبارک امام رضا (ع) علاوه بر جنبه قدسی و نورانی‌شان در مقام امام معصوم، سمبل و نماد بینش و بصیرت ژرف سیاسی نیز هست. برکات حضور و وجود مرقد شریف آن امام همام در سرزمین خراسان برای ما ایرانیان و شیعیان، بی‌شمار و وصف‌ناپذیر است. مشهد الرضا و آستان مطهر آن حضرت طی قرن‌های متمادی محل التجای آرزومندان و پناهگاه مشتاقان حضرتش بوده است.
منبع: مهر


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.