دورهمی دختران شهدا به میزبانی آستان امام رضا (ع)

کد خبر: 108207
جشن دورهمی دختران شهدا به میزبانی آستان قدس رضوی در اردوگاه باغ خاتون مشهد و با حضور حجت‌الاسلام حبیب الله فرحزاد برگزار شد.
وارث

همزمان با ایام دهه مبارک کرامت جشن دورهمی دختران شهدا به میزبانی آستان قدس رضوی در اردوگاه باغ خاتون مشهد و با حضور حجت‌الاسلام حبیب الله فرحزاد برگزار شد.

دختران هر کدام‌شان، قاب عکسی را دو دستی در آغوش گرفته‌اند که نام و نشان از بزرگی و مردانگی دارد. در روز منتسب به دختر با کرامت موسی بن جعفر(ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) دختران شهدای مدافع حرم شهر مشهد به میزبانی مرکز امور بانوان بنیاد کرامت رضوی در باغ اردوگاه خاتون دور هم جمع شده‌اند تا اولین روز دهه کرامت را در جوار پدران آسمانی‌شان جشن بگیرند.

میراث‎داران یک قهرمان

زیاد دور نیست، آن سال‌هایی که همین پدرانِ شاهد درون قاب عکس‌ها، دخترکان خردسال‌شان را روی پا می‌نشاندند و برایشان قصه می‌خواندند. شاید هم از ماجراهای باور نکردنی جبهه و جهاد زیر گو‌ششان زمزمه می‌کردند. شاید هم از غربت تاریخی حضرت زینب (س) تعریف می‌کردند. اما چه زود دختران،‌ پدران آسمانی خود را روی زانو نشاندند و دلتنگ روزهای کوتاه حضور پدر، حالا خودشان، روایتگر ماجراهای یک قهرمان هستند.

به تصویر قاب‌ها که نگاهی بیندازیم، از جوانی شهدای مدافع حرم متعجب می‎مانیم. حتی یک موی سپید هم در سر و صورت ندارند ولی زودتر از خیلی‌ها راه آسمانی شدن را پیدا کردند. دخترانی که به یادگار گذاشته‌اند هم آن قدر کم سن و سال هستند که بعید به نظر می‌رسد خاطره روشنی از پدر در ذهن داشته باشند ولی به رسم خانواده‎های معظم شهدا، ایستاده و با صلابت به نظر می‌رسند. چون قرار است که به گفته یکی از مادران شهید، میراث گرانقدر فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل‌های بعد منتقل کنند.

از همان ابتدای مراسم، استاد محمد کمالی از هنرمندان تصویرگر دست به سیاه قلم برده و در حال کشیدن تصویری از سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی است. تصویر متبسمی که انگار بروی جمع دختران شهدا لبخند می‌زند. آخر برای سردار این دختران با معصومه خودش فرقی ندارند.

عاشقانه‌های پدر و دختری

برای شادی دل خانواده معظم شهدا و دختران‌شان، مقدمات زیادی فراهم شده. از هم‌خوانی گروه سرود «رمیسا» گرفته تا نقل یک روایت از زبان خانم رادمنش، یکی از شرکت‌کنندگان در مسابقه عصر جدید. او به زبان شیرین کرمانی، روایتی شنیدنی از خاطرات عاشقانه یک پدر شهید و دخترش را روایت کرد.

از مهربانی‌های پدر، روزهای شیرین بازی و همجواری با او، دوستی و رفاقت پدر و دختری، چشم انتظاری‌ها و دیدارهای دیر به دیر و... از شکوه آخرین دیدار با یک قهرمان نقل کرد. از هر چه به فرهنگ رشادت و شهادمت مربوط بود، برای حاضران گفت. دختران با چشمان بارانی، انگار خاطرات پدر و دختری زندگی‌کرده خودشان را می‌شنیدند، برای همین دل به روایت سپرده بودند. و  همان طور که خانم رادمنش هم گفت، بی‌‌شک پدران آسمانی این سرزمین، همه جا و در همه حال و در این محفل شاد و نورانی  در کنار دختران‌شان حاضر و شاهدند.

شأن و منزلت دختران از نگاه اسلامی

اما مهمان ویژه مراسم هم چهره آشنای ویژه برنامه‎های مذهبی رسانه ملی به خصوص برنامه «سمت خدا»، حجت‌الاسلام حبیب الله فرحزاد بود. استاد فرحزاد با همان لحن گرم و صمیمی رو به مادران و دختران مخاطب خود، سخنانش را با بیان اثرات ذکر صلوات آغاز کرد و گفت: این ذکر، بهترین اذکار و دعاها است و مراتب آن کمتر از قرائت قرآن کریم نیست.

وی با نقل روایتی از پیامبر اکرم (ص)، بر اهمیت صلوات فرستادن تاکید و اضافه کرد: رسول اسلام فرموده‌اند که بر منِ پیامبر، شفاعت اهل ذکر صلوات واجب می‌شود. ذکری که سهل الوصول است؛ چون نیازی به مقدماتی مثل وضو گرفتن و رو به قبله بودن ندارد. در همه حال و همه مکان‌ها، امکان زمزمه کردن صلوات وجود دارد.
این کارشناس علوم دینی در بخش دیگری از این نشست، به سراغ مناسبت روز اول ذی قعده رفت و گفت: خانم فاطمه معصومه که روز ولدت با سعادت شان به نام روز دختر نامگذاری شده، از معدود امامزادگان با کرامت هستند که از شأن و منزلت ویژه‌ای برخوردار هستند.

هر کس این خانم را در شهر قم زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود

وی با برشمردن نمونه‌های دیگری از متن روایات در نشان دادن شأن و منزلت کریمه اهل بیت (ع)، تصریح کرد: ایشان صاحب شفاعت هستند و به فرموده ائمه معصومین (ع)، می‌توانند شفیع شیعیان در روز قیامت باشند. از لسان دو امام معصوم روایت است که هر کس این خانم را در شهر قم زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود و ...

حجت‌الاسلام فرحزاد در ادامه گفت: خداوند متعال دخترها را دوست دارد. خانواده‌هایی که صاحب اولاد دختر می‌شوند، از رحمت حضرت حق برخوردار خواهند شد. پیامبر اکرم (ص) هم در فرازهای مختلفی بر این مهم تاکید کرده‌اند و در جایی فرموده‌اند که کسی دختران و بانوان را احترام نمی‌کند مگر با کرامت باشد.

او با تاکید خطاب به خانواده‌های شهدا بیان کرد: باید خداوند متعال را به خاطر بهره‌مندی از نعمات و برکات متعددی چون قرار گرفتن در زمره خانواده معظم شهدا، داشتن نعمت دختری به یادگار از شهید، زندگی در لوای ولایت فقیه در کشوری اسلامی شکرگزار باشید.

حجت‌الاسلام فرحزاد در لابه‌لای این گپ و گفت، با بیان خاطرات شنیدنی از حضورش در برنامه «سمت خدا»، نشستن پای حرف‌هایش را دلچسب‌تر کرد. او تعریف کرد، یک روز که درباره اهمیت نماز خواندن صحبت می‌کرد، از روی اتفاق بر زبانش جاری شد که درد و بلای هر چه نمازخوان است به جان کاهلان نماز! و بعد از آن، سیل نقد و نظر بود که به سویش روان شد. هر چند در نگاه اول شاید این خاطره خوبی نبود، ولی استاد فرحزاد از این اتفاق متوجه شد که میلیون‌ها بی‌نماز هم مخاطب «سمت خدا» هستند!

اما بعد از قرائت میثاق نامه‌ای با شهدا از زبان یک دختر شهید، پایان‌بخش شیرین این جشن دخترانه، گرفتن عکس دسته‌جمعی کنار تصویر کامل شده سردار شهید سلیمانی بود. هر یک از دختران امضایی به یادگار یک گوشه تابلو انداختند تا آن را به موزه دفاع مقدس اهدا کنند.

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.