مولایی؛ فضای مجازی امروزه بهترین مکان برای معرفی و تبلیغ کناب است

کد خبر: 111795
نویسنده کتاب گفت: من معتقد هستم تبلیغات مهمترین عامل برای افزایش سرانه مطالعه است لذا استفاده از هر تکنولوژی برای متوجه کردن جامعه در مورد ارزش و اهمیت کتاب نباید از دید و توجه جامعه دور بماند.
وارث

زینب مولایی پیرامون افزایش سرانه مطالعه در کشور گفت: سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است با افزایش مشکلات اقتصادی خرید کتاب و توجه به مطالعه نیز از اولویت‌ها خارج شده است و از این رو کاهش سرانه مطالعه نسبت به سال‌های گذشته کاهش بیشتری داشته است.

 

وی ضمن یادآوری بر تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون مطالعه بیان کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های خود با اهالی فرهنگ همواره اهمیت مطالعه و زمینه سازی برای این مهم را یادآوری و متذکر شده‌اند لذا باید توجهی ویژه به این مهم داشته باشیم.

 

مولایی نقش خانواده در ترویج فرهنگ مطالعه را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: خانواده نخستین کانونی است که هر فرد در آن رشد می‌کند و بعد از آن مدرسه و جامعه هستند که بیشترین تاثیر را بر ساختار ذهنی و اجتماعی افراد دارند لذا مطالعه والدین و افراد خانواده سبب می‌شود کتاب و کتاب خوانی به عنوان بخشی از ساختار ذهنی فرد بدل شود و لزوم وجود مطالعه در زندگی فرد تا حدود زیادی در این دوران پایه گذاری شود مدرسه نیز در درونی شدن فرهنگ مطالعه نقشی موثر دارد مطالعه کتاب‌های غیر درسی برای بچه‌ها بسیار مهم بوده و آنان را به سمت علاقمند شدن به کتاب و کتابخوانی هدایت می‌کند.

نویسنده کتاب «قاسم حاج قاسم» با اشاره حضور کتاب در سبد کالای خانوار ابراز کرد: کتاب به عنوان یکی از کالا‌های ضروری و عناصر مهم برای زندگی افراد محسوب می‌شود از سوی دیگر به گفته جامعه شناسان کتاب غذای روح است اگر با چنین دیدگاهی به کتاب نگاه شود قطعا به عنوان کالای اولیه در سبد خانواده قرار خواهد گرفت و این امر باید همواره مورد توجه قرار بگیرد.

 

*** ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های کتاب

 

وی به نقش نمایشگاه‌ها در افزایش سرانه مطالعه اشاره و اظهار کرد: برنامه‌های فرهنگی همانند برگزاری نمایشگاه‌های فیزیکی و یا مجازی ارزشمند است، زیرا عموما تبلیغات‌ها برای کتاب و کتاب خوانی را در بر دارد و جذابیت‌های فراوانی را در جهت معرفی کتاب‌ها به همراه می‌آورد و این یعنی متوجه کردن جامعه به سوی ارزش مطالعه، اگرچه مدت زمانی محدود دارد، ولی باز هم می‌تواند راهبردی باشد.

 

***کاربرد نمایشگاه فیزیکی

 

مولایی بیان کرد: تجربه سال گذشته از نمایشگاه مجازی نشان می‌دهد این فرصت فرهنگی مورد توجه جامعه قرار می‌گیرد پس برگزاری آن می‌تواند تاثیر گذار باشد، اما باید توجه کنیم که نمایشگاه فیزیکی کاربرد و میزان تاثیر گذاری بسیاری را بر جامعه دارد به عبارت دیگر در برگیری بیشتری را دارد و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند و فروش کتاب بیشتری را داشته که علاوه بر منافع اقتصادی ناشران به ترویج فرهنگ توجه بیشتری دارد.

 

نویسنده کتاب «قاسم حاج قاسم» در همین راستا ادامه داد: توسعه فناوری و گسترش روز افزون تعداد کاربران فضای مجازی نیز بیانگر این مهم است که افراد بدون توجه به استاندار‌های لازم بیشترین زمان خود را در فضای مجازی می‌گذراندن و لذا زمانی برای مطالعه باقی نمانده و این امر آسیب‌هایی را در بلند مدت برای فرهنگ و جامعه به دنبال خواهد داشت.

 

وی استفاده از فضای مجازی برای ترویج فرهنگ مطالعه را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: فضای مجازی در کنار معایبی که دارد مزایای فراوانی نیز دارد، چنانچه به خوبی بکار گرفته شود می‌تواند در راستای معرفی کتاب در جامعه از آن بهره براداری کرد و هر فردی با هر سلیقه‌ای می‌تواند کتاب مورد علاقه خود را شناسایی و به مطالعه آن بپردازد.

 

این نویسنده کتاب اظهار کرد: کتاب‌های صوتی و یا کتاب‌های «پی دی اف» نیز می‌توانند نیاز مخاطبان به کتاب‌ها را بر آورده کنند لذا ما بر اساس خرید کتاب‌های فیزیکی نمی‌توانیم در مورد سرانه مطالعه نظر دهیم برای میزان سرانه مطالعه باید تحقیقات میدانی مستند و کارشناسی شده بیان شود.

 

مولایی پیرامون اهمیت میزان سرانه مطالعه خاطرنشان کرد: من معتقد هستم تبلیغات مهمترین عامل برای افزایش سرانه مطالعه است لذا استفاده از هر تکنولوژی برای متوجه کردن جامعه در مورد ارزش و اهمیت کتاب نباید از دید و توجه جامعه دور بماند.

منبع: میزان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.