قمی: جهادتبیین در هیأت فقط برعهده سخنران نیست

کد خبر: 117976
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت:در جهاد تبیین گاهی می‌خواهیم یک معنا ارتقا یابد، تلقی از معانی تغییر کند، منطق محاسبه ایجاد شود. تنها ظرفیت هیأت برای جهادتبیین، سخنرانی اثرگذار نیست.
وارث

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست اظهارداشت: حضرت زهرا دسته عزاداری راه می‌انداخت و به مزار شهدای احد می‌رفتند و روشنگری می‌کردند که در این رویداد، افرادی پیامبر را تنها گذاشتند و چه شد. ایشان در خانه مجلس روضه داشت و با صدای بلند اشک می‌ریخت تا جنایات را تبیین‌گری کند.وی ادامه داد: تبیین، ریشه روشنی دارد که به معنای روشن کردن تفاوت‌های دو پدیده است. آن جایی که فعل فرد تبیین‌گر به وضوح ذهنی مخاطب منجر شود، تبیین حاصل شده است.قمی با بیان اینکه این روشنگری گردن هیأت است گفت: تبیین فاصله حق و باطل از ابتدا شده است. احساسات برانگیزی عزای سیدالشهداء مانعی برای تکلیف تبیین نشده است.

اینکه رهبر انقلاب می‌فرماید هیأت کانون جهاد تبیین است از این باب است که این نهاد دیرپا از اول محل روشنگری بوده است.رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: پیوند خوردن حماسه، عاطفه و عقلانیت یعنی معرفت نتیجه‌اش هدایت به سمت خداست. وی تصریح کرد: جنگ اصلی، جنگ اذهان عمومی است و سرمایه عظیمی به خط شده تا ذهنیت و تلقی تغییر کند و شما وظیفه جهادتبیین برای مقابله دارید که رهبر انقلاب می‌فرماید هیأت برای این کار تشکیل شده است.

قمی گفت: این پدیده همه جهات معنوی و همه جهات حماسی‌اش به هم آمیخته است‌. در جبهه‌ها روضه می‌خوانند و بچه‌ها شهید می‌شدند.رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: تبیین فقط سخنرانی روشنگرانه در هیأت نیست. در قرآن داریم گاهی همین که در معرض تماشای آیات الهی قرار گیرد، برای او حق روشن می‌شود. غصه اول ما در هیأت این است که قرآن و کتاب خواندن مغفول است.

وی گفت: البته فقط کتاب خواندن و سخنرانی مدنظر نیست بلکه می‌توان بشتری را ایجاد کرد با دیدن آن تامل برانگیز شود. نماد و فضاسازی در هیأت ظرفیتی برای تأمل است.قمی گفت: بیان درست، دودمه روشنگرانه، از ظرفیت‌های هیأت برای تبیین است.

هیأت نمی‌تواند نسبت به غزه بی‌تفاوت باشد این می‌تواند در دودمه بیاید و اثرگذار باشد. شاید اصلاً ندانیم مداح و شاعر کیست اما اثر دارد.

پویش‌های دسته جمعی موفق معنا در جامعه ایجاد می‌کند.رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در جهاد تبیین گاهی می‌خواهیم یک معنا ارتقا یابد، تلقی از معانی تغییر کند، منطق محاسبه ایجاد شود و این اتفاقات گاهی سخنرانی می‌خواهد، گاهی گفت‌وگو نیاز دارد.

تنها ظرفیت هیأت برای جهادتبیین، سخنرانی اثرگذار نیست بلکه گاهی با لحن خوب قاری می‌توان معنایی را رساند و تأمل ایجاد کرد.وی گفت: مخاطب هیأت باید کنشگر جهادتبیین شوند و در این عرصه مهم خود اقدام کنند.

.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.