مسجد جامع دزک سراوان، مسجدی شکوهمند و منحصر به فرد

 مسجدهای ایرانی تجلی هنر و معماری ناب ایران زمین به شمار می روند که به عنوان یکی از شاخص های فرهنگی و دینی، توجه مردمان این دیار کهن را به خود جلب می کنند و شاهکاری از شکوه و زیبایی محسوب می شوند. یکی از این شاهکارهای معماری ایران زمین، مسجد جامع دزک سراو
کد خبر: 118124

وارث: مسجد جامع دزک در بندر چابهار سیستان و بلوچستان واقع شده و معماری آن به سبک خراسانی است و نقشه این مسجد، همچون مسجدهای جامع فهرج و تاریخانه دامغان به شمار می رود و در زمره شاخص ترین بناهای سراوان است. مسجد دزک در ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار و بناهای ملی ایران به ثبت رسید.

مسجد دزک زیربنای ۹۰۰ متر مربع دارد و به صورت مستطیل با ابعاد ۲۵ در ۳۵ متر است. عرض دیوارهای آن یک و نیم متر در ارتفاع ۶ تا هشت متر به شمار می رود. این مسجد دارای شبستان تابستانی و ۱۵ ستون مدور خشتی است که محل قوس های ستون حدود پنج تا هشت سانتی متر جلوآمدگی دارد. شبستان هایی که در قسمت غربی هستند با دیوار هایی که طاق و طاقچه دارند، تزیین شده اند و محراب و منبر خشتی مسجد در این مکان قرار دارد. شبستان زمستانی دارای پنج ستون و وضوخانه است که در گوشه شمال شرق مسجد قرار دارد و چله خانه هم ساخته شده که برای عبور عابران است.

برای ساخت این بنا از خشت خام استفاده شده است. تا چندین دهه پیش از در چوبی که از درخت گز ساخته شده بود، برای عبور و مرور استفاده می شد که امروزه در بخش انتهای ایوان جنوبی مسجد قرار دارد.

منبع: ایرنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.