حجت الاسلام شهاب: کل قاموس قرآن در شأن امیرالمؤمنین(ع) است!/ حاج محمود کریمی: آقا بیا به حقّ شکاف سر علی

کد خبر: 15711
مراسم شب بیست و دوم ماه رمضان، با سخنرانی حجت الاسلام شهاب و مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام حاج محمود کریمی، حاج سید مهدی میرداماد، حاج محمد صمیمی در هیئت رایة العباس علیه السلام برگزار شد.

وارث: مراسم شب بیست و دوم ماه رمضان، با سخنرانی حجت الاسلام شهاب و مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام حاج محمود کریمی، حاج سید مهدی میرداماد، حاج محمد صمیمی در هیئت رایة العباس علیه السلام برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام شهاب را می خوانید:


حوزه فضائل امیر المومنین علیه السلام در دو بعد مطرح است: بعد اول جنبه ملکی شخصی ایشان را دارد و بعد دوم جنبه ملکوتی شخصیت ایشان را دارد. اگر بخواهیم شخصیت حضرت را راحت تر هضم و درک کنیم، ورود به جنبه ملکوت و توجه به مقام ملکوتی امام علیه السلام خیلی راحت انسان را به جنبه ملکی حضرت رهنمون می کند.

در ابتدا از جنبه ملکوتی حضرت صحبت می کنم که جالب است که در مورد ملکوت وجودی این امام بزرگوار، هم خدا سخن گفته است و  هم رسولش و تنها موجود ملکی است که دشمنش هم در مورد فضایلش حرف زده است. آنچه که مفسرین اهل سنت در کتابهایشان نوشته اند قریب به پانصد آیه از قرآن کریم تعبیراً و تفسیراً از امام علی علیه السلام نوشته اند.

مرحوم فیض رضوان الله علیه در تفسیر قیّم صافی وقتی این بحث را دارد که آیاتی در مورد علی علیه السلام جمع آوری کند، می گوید که "علی فی القرآن" این علی علیه السلام در تمام آیات وحی شأن نزولی دارد. کل قرآن قاموسش در شأن ایشان است.

اما آنجا که از این شخصیت ملکوتی به تعریف بنشیند، با تمام وجودش برای ایشان به میدان می آید آنقدر که خدا برای امیرالمومنین گفته است، شاید برای انبیاء اینطور نبوده است!

سال هجدهم هجری به امر الهی و به تبعیت از این آیه "يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته" مسئله ی ولایت ایشان را بعد از خودش به تصویر کشید.

مخاطبین پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم چند موضع گرفتند یه عده این کار را قبول کردند و عده ی دیگری با نفاق با علی ابن ابی طالب برخواستند.

در این دسته از منافقین شخصی است به نام حارص بن نعمان فقهی که جلوی پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم را گرفت و گفت که ما تمام صحبتهای شما را پذیرفتیم که خدا را بپرستیم و بت پرستی نکنیم من در غدیر نبودم اما شنیدم که پسر عمویت را به عنوان پیشوای دین معرفی کرده ای!

پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم فرمود: به خدایی که من را برگزیده است، خود خدا به من گفته است که علی را معرفی کنم. آن ملعون دستش را بالا برد گفت ای خدا اگر قرار است علی ولایت بعد از پیغمبر را به دست بگیرد، سنگی را بر سر من نازل کن که بمیرم و نبینم علی جای پیغمبر نشسته است.

در این باره یک مفسر نداریم که خلاف این موضوع را گفته باشد،می گویند که بعد از صحبت آن مرد سنگی از آسمان فرود آمد و به سر این مرد خورد و از قرآن این آیه نازل شد "سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ"

مفسرین می فرمایند چون امیرالمومنین علیه السلام تجلی خدا بود، خدا برایش کم نگذاشت. پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم می فرمایند که  اگر کسی فضایل امام را شنید، خداوند گناهانی که با گوشش شنیده را پاک می کند. علی علیه السلام خدا نبود اما جدا از خدا هم نبود.


در ادامه این مراسم مداحان اهل بیت علیهم السلام به عزاداری و مداحی پرداختند؛

شعر خوانده شده توسط حاج محمود کریمی:


کنعان دل، بدون تو شادی پذیر نیست

یوسف! ظهور کن که پریشان شدن بس است

گریه فراق گریه فراق این چه رسمی است؟!

دیگر بس است این همه گریان شدن بس است

موی سپید و بخت سیاه مرا ببین

دیگر بیا که بی سر و سامان شدن بس است

تا کی گناه پشت گناه ایّها العزیز؟

تا کی اسیر لذّت عصیان شدن بس است

خسته شدم از این همه بازی روزگار

مغلوب نفس خاطی و شیطان شدن بس است

سر گرم زندگی شدنم را نگاه کن

بر سفره‌های غیر تو مهمان شدن بس است

یک لحظه هم اجازه ندادی ببینمت

گفتی برو که دست به دامان شدن بس است

باشد قبول، می‌روم امّا دعای تو

در حقّ من برای مسلمان شدن بس است

دست مرا بگیر که عبدی فراری‌ام

دست مرا بگیر، گریزان شدن بس است

اِحیا نما در این شب اَحیا دل مرا

دل مردگی و این همه ویران شدن بس است

آقا بیا به حقّ شکاف سر علی

از داغ هجرت، آتش سوزان شدن بس است

کلیک کنید