حاج منصور ارضی: هر جا اسمی از آقا ابی عبدلله(ع) هست، آنجا بارگاه ابی عبدلله(ع) است

کد خبر: 21541
مراسم عزاداری شب اول محرم با سخنرانی حجت الاسلام مومنی و مداحی حاج منصور ارضی، حاج حسین سازور، حاج مصطفی روحانی، حاج ابوالفضل بختیاری و حاج سید علی قریشی در مسجد ارک برگزار شد.
وارث: مراسم عزاداری شب اول محرم در مسجد ارک برگزار شد.


این مراسم با نماز مغرب و عشاء و قرائت زیارت امین الله توسط برادر ارجمند رضا مرتضوی آغاز شد سپس با تلاوت آیاتی از قرآن کریم، بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام ملکی و پیش از منبر خوانی حاج سید اصغر افشاری ادامه یافت و در ادامه حجت الاسلام سید حسین مومنی به سخنرانی پرداختند و در ادامه حاج منصور ارضی به مرثیه سرایی و روضه خوانی حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام پرداختند.
در ادامه این مراسم؛  حاج حسین سازور، حاج مصطفی روحانی، حاج ابوالفضل بختیاری و حاج سید علی قریشی به مداحی و نوحه خوانی پرداختند.

در ادامه متن سخنان حاج منصور ارضی را می خوانید:




بسم الله الرحمن الرحیم

زیارتی است در زیارت‌های چهارده معصوم خوانده می‌شود به نام «زیارت جامعه ائمة المومنین» در این زیارت مقدماتی است که مهم است و بعد دعایی که برای تطهیر و غسل است که می‌گوید خدایا کاری کن عیوب و ذنوب از من کنده شود تا من بتوانم زیارت کنم و بعد از آن می‌فرماید  " وَ أَلْبِسْنِی رِدَاءَ الْعِصْمَةِ " چون می‌خواهیم زیارت امام(ع) برویم اگر اینگونه از خدا و در این روز اول محرم از خدا بخواهیم خیلی سعادت است بعد از آن می‌گویی " وَ طَهِّرْنِی بِمَاءِ التَّوْبَةِ " نه این آبی که با آن شستشو می‌کنیم  منظور آب توبه ای که به سر خود می‌ریزی وقتی این گونه غسل کردی می‌شود  " اللَّهُمَّ اغْسِلْ عَنِّی دَرَنَ الذُّنُوبِ وَ وَسَخَ الْعُیُوبِ " گناهان ما سقوط می‌کند و کنده می‌شود  البته این رابطه دوطرفه است وقتی قصد و نیت واقعی کندن گناهان و دور کردن گناه را از خود داری توبه واقعی است و باید گناهان و ذنوب را از خود دور و کنده باشی تا آب توبه واقعی باشد پس نمی‌توانی بگویی با یک زیارت آب توبه روی خود ریختم، باید گناهان را از خود کند در زیارت عادی و ظاهری هم همین است وقتی قبل و بعد از زیارت ما همان که  هستیم اینها حرف دیگری است و الا فضای زیارت و توبه و رداء زیبای عصمت و دوری از گناه چیزی دیگری است که عنایت می‌خواهد " أَیِّدْنِی بِلُطْفٍ مِنْکَ یُوَفِّقُنِی لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ " نشان واقعی قبولی زیارت هم همین است که گناه را از خودت دور کردی حالا تعداد زیادی به تو زیارت قبول بگویند یا نگویند از این حرفهای آمیخته به شرک هم به هم نزنیم که حاج آقا مثلاً زیارت قبول کربلا رفتی ما را هم می‌بردی مگر امام حسین (ع)نمی‌تواند شما را هم ببرد؟ کربلا که من یا دیگری بخواهیم شما را ببریم؟! تابه حال از خودش کربلا خواستی واقعا و تو را نبرد به زیارت ؟ 
خودت نگاه کن ببین " مِنْکَ یُوَفِّقُنِی لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ " شدی یانه؟یعنی موفق به انجام اعمال خوب می‌شوی یا نه !؟ اگر در اعمال خوب موفق هستی که زیارت قبول یا علی و الا بین خودمان باشد این زیارت زیارت درستی نبوده، حالا می‌فرمایند از دور هم که سلام می‌دهی زیارت درستی است اصلاً در «کامل الزیارات» هم آورده شده هر جا اسمی از آقا ابی عبدلله(ع) هست آنجا بارگاه ابی عبدلله(ع) است منتهی ببین در اعمال خوب موفق هستی یا نه ؟
بعد از ورود به این زیارت یک بیاناتی است که سرگذشت تاریخی است و مقتل تاریخی است چراکه اول از همه صحبت از اذیت و آزار امیرالمومنین (ع)و حضرت زهرا(س) می‌شود حرف از آتش زدن می‌شود حتی اذیت یاران و نزدیکان حضرت، مثل سلمان و مقداد می‌شود یعنی وقتی که این حرفها را می‌زنی ، می‌رسی به جایی که درواقع دشمنان اهل بیت(ع) ،تقرب جستند به فراعنه و بعد رسیدند به اینجا که همه را اذیت کردند از خود ائمه(ع) گرفته تا یاران و نزدیکان ایشان، همه را هم خوب اشاره می‌کند در این ایام محرّم رزق زیاد است تا ببینیم چه می‌توانیم کسب کنیم!





صوت و فیلم برگزاری این مراسم

منبع: قدیم الاحسان
/ف.م214