نقش هیأت‌های مذهبی در شکل‌گیری حماسه نهم دی

کد خبر: 24778
در آستانه فرارسیدن سالروز حماسه 9 دی، گفت‌وگویی را با عده‌ای از سخنرانان و داحان در خصوص میزان تأثیرگذاری هیأت‌های مذهبی در شکل‌گیری حماسه نهم دی انجام داده ایم که بخش اول آن را ...

وارث : در آستانه فرارسیدن سالروز حماسه 9 دی، گفت‌وگویی را با عده‌ای از سخنرانان و داحان در خصوص میزان تأثیرگذاری هیأت‌های مذهبی در شکل‌گیری حماسه نهم دی انجام داده ایم که بخش اول  آن را در ادامه می‌خوانید:حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی: حقیقتاً زیباترین سرمایه ما همین جلسات عزاداری است، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: مادحین، ذاکرین و اهل منبر می توانند نقش بسیار مهمی در ترویج معارف اهل بیت(ع) داشته باشند، لکن جهت گیری ها باید خیلی دقیق و روشن باشد، سیاسی بودن، یعنی همان نگاهی که سید الشهدا در حرکتشون به سمت کربلا، به حقیقت بشریت داشتند، نه به معنای سیاست زده شدن، سیاست یعنی ما حقوق مردمان را بتوانیم زیر فرامین حق تعالی اجرایی بکنیم، پیش نیاز این مهم برای مادحین و اهل منبر بصیرت است، با بصیرت ورود به سیاست پسندیده است و باعث رشد می‌شود.اما از طرفی افراط هم داریم، بعضی ها به سمت و سویی می روند که یا خواسته های شخصی، یا جناحی و جریان سیاسی است که هیچ گونه مقبولیتی ندارد. نهم دی ماه حقیقتاً تبلور اراده حضرت حق تعالی بود. درست است که هیأتها به عنوان تشکل های مردمی نقش آفرینی کردند، اما این حضور از پیش تعیین شده و برنامه ریزی نشده بود، اصلی که حضور حداکثری مردم را در این حماسه محقق کرد، جلوه و عنایت خاصه سیدالشهدا(ع) بود و واقعاً شبیه به اعجاز بود که فتنه ای را به آن بزرگی، در برابر حماسه عظیم بی اثر کرد. در این مقطع مادحین، ذاکرین و وعاظ تابع اراده غیبی حضرت سیدالشهدا(ع) بودند. ذاکرین و مادحین هم از این فیض بهره مند شدند و کنار مردم حضور پیدا کردند.حجت‌الاسلام مهدی طائب: حماسه نهم دی ماه و مقابله با فتنه براندازانه 88 به دو مطلب نیاز داشت، یک بصیرت، دو عشق،اردات و ایمان به انقلاب، که این دو از ویژگی های حرکت عاشورایی سید الشهدا(ع) بود، شما در آنجا دو صفت بارز می بینید، یک دارای بصیرت اند، دو عاشق آرمان و هدف اباعبدالله الحسین(ع) که درد شمشیر را احساس نمی کنند. هیأتهای عاشورایی در طول تاریخ تلاششان این بوده که این دو ویژگی را نسل به نسل انتقال دهند تا ان‌شاءلله به آن مقصود نهایی که پیروزی کربلا با ظهور امام زمان(ع) برسند. در فتنه 88 دشمن این اصل را مورد هدف قرار داده بود، در این مقطع به فضل الهی مداحان با بصیرت عاشورایی به خوبی توانستند ایفای نقش بکنند و همانطور که سال 42 حضرت امام برای پایه ریزی این حرکت به برخی از انقلابیون فرموده بودند بروید هیات‌های مذهبی را به میدان بیاورید و فلسفه تشکیل هیات‌های موتلفه هم از همین زاویه و دستور بود. در مقابله با این فتنه که برای براندازی انقلاب آمده بودند، مردم با لبیک به مقام معظم رهبری و به صورت کاملاً خودجوش در معیت مداحان با بصیرت توانستند بساط این فتنه را جمع کنند.حجت‌الاسلام علی خاتمی امام جمعه زنجان: اتفاقی که روز هفتم دی ماه در سال 88 رخ داد حرکت بسیار ناپسند و غیر قابل قبولی بود، و به این ضرب المثل شبیه بود که دزد ناشی به کاهدان می زند! در عاشورا که روز اوج شور احساس مردم نسبت به دین خداست، توهین به مقدسات  و هتک حرمت به عزاداری امر رذیلانه بود. مخصوص آنکه مردم در آن ساعت ها در تکایا و مساجد مشغول عزاداری بودند و عواطف و احساسات دینی مردم جریحه دار شد.  هر مسلمانی به همان مقدار علاقه اش به مقدسات و بالاخص به سید الشهدا(ع) عکس العمل نشان داد، لذا ما حرکت نهم دی ماه  را طبیعی ترین و خودجوش ترین عکس العمل مردم نسبت به فتنه بود. هیأت مذهبی با بخش نامه کار نمی‌کنند، تشکیل نمی شوند، عشق به حسین(ع) و نفرت از یزید و یزیدیان باعث شکل گیری هیأت مذهبی ما شد. دقیقاً سرمنشأ حماسه نهم دی ماه همین مسأله بود، یه مقدار شور بیشتری نشان دادند و در نهم دی ماه حربٌ لمن حاربکم تجلی بهتری داشت، نفرت به کسانی که آن قائله را ایجاد کردند و در واقع تبری از آن واقعه نجستند به خوبی خود را نشان داد.به نظر من کسی اگر یک ته مانده وجدانی داشته باشد، می پذیرد که آن روز حضور مردم حضوری استثنایی بود، آن روز ها من خودم شهریار بودم، راهپیمایی که آنروز در شهریار محقق شد، اهالی و ساکنین می گفتند که مثل آن روز، بی نظیر بود. آنچه در نهم دی ماه جالب بود، فقط آنهایی که در طول سال هیاتی هستند و مذهبی هستند نبود، بسیاری از افرادی که در راهپیمایی شرکت کردند، افرادی بودند که همیشه در مساجد و هیات ها نبودند. اما آنهایی هم که اصحاب هیأت و مسجد هم نبودند، نفرت خودشان را از این هتک حرمت برزو و ظهور دادند.  خود جوش ترین حرکت مردمی پس از انقلاب به این شکل وسیع و گسترده در تمام نقاط کشور حماسه نهم دی ماه بود. در این حماسه علماء و مادحین و هیأتهای مذهبی نقش ویژه ای داشتند.نقش حماسه نهم دی ماه در تاریخ پس از انقلاب چه بود؟حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی: حضور مردم جریانی را ساخت که تمام فتنه ها را نقش بر آب کرد. ما وقتی به جریان کربلای سیدالشهدا(ع) می نگریم، دو گروه بیشتر نداریم، یه گروه در پایگاه سلام اند، یه گروه در پایگاه لعن اند. اما یه دسته سومی بین این دو تا متحیرند، آنها خواص اند، خواصی که آن روز با سکوتشان در مورد ولی خدا، باعث شدند که بنی امیه، جایگاه جولان پیدا کند، چگونه می توانند هم دست با قاتلین سید الشهدا نباشند، بعضی توبه کردند تا از این شراکت در قتل ولی خدا برائت بجویند اما چه حاصلی داشت؟واقعاً این حرکت مردمی تدام حرکت انقلاب را ضمانت کرد، واقعاً از آن می توان به عنوان یک انقلاب معنوی و فرهنگی دوم یاد کرد، چون دشمن خیلی برنامه ها داشت، خیلی از خواص دچار تردید و سکوت شدند یا نسبت به اصل ولایت زاویه گرفتند. که حقیقتاً این حماسه مردمی در کنار غربتی مثل فاطمیه، کربلا دل امام زمان را در کنار سفره غم سید الشهدا(ع) شاد کرد.حجت‌الاسلام مهدی طائب: اجازه بدید مثالی بزنم؛ «الاسلام نبوی الحدوث، حسینی البقاء»، اسلام با حرکت نبی مکرم اسلام(ص) حادث شد، اما با حرکت سید الشهداش(ع) باقی ماند.  یعنی در مقطع قبل از عاشورا اقدامات دشمن به جایی رسیده بود که اگر قیام سید الشهدا نبود اسلام از بین رفته بود. در حقیقت حماسه نهم دی ماه باعث بقا شد. اگر حماسه نهم دی ماه نبود، اگر این حرکت عظیم در برابر قتنه قد علم نمی کرد، آن اسلام ناب محمدی(ص) که حضرت امام خمینی آن را احیا کرده بود، از بین رفته بود. ما می توانیم به شباهت آن بیان فوق؛ انقلاب که احیاگر اسلام ناب محمدی بود با امام خمینی(ره) حادث شد و با حماسه نهم دی ماه به رهبری حضرت آقا منجر به بقای انقلاب شد.حجت‌الاسلام علی خاتمی امام جمعه زنجان: کار بزرگی که با هدایت حضرت امام خمینی(ره) محقق شد، پیروزی انقلاب بود و تداوم این حرکت یک معجزه همانند خود انقلاب بود که  توسط امام مسلمین مقام معظم رهبری(دام ظله) میسر شد. تثبیت نگاه عاشورایی مردم به انقلاب و تجدید خاطره ای که مانند روز های نخستین انقلاب اسلامی در رفتار مردم بود. پس از آن هم هر سال آن حرکت به شکل بسیار زبیایی خودش را زنده نشان می دهد.چه بعدی از حماسه نهم دی ماه تا به حال مغفول مانده است؟حجت‌الاسلام علی خاتمی: جمیع ابعاد بررسی شده است، اما بعد تبری مساله بعد پیچیده ای است که هر چقدر به آن پرداخته شود کم است، مردم "انی سلمٌ لم سالمکم” مردم عزاداری برای سید الشهدا(ع) را دوست دارند، حتی آنهایی که اهل هیأت نیستند، هنگامی که با عزاداران مواجهه می شوند ادای احترام می کنند. آنچه در این جا بسیار متجلی بود: «حربُ لمن حاربکم» نفرت به یزید و یزیدیان و نفرت به کسانی پس از هزارو اندی سال هنوز تفکر یزیدی دارند و به اعتقادات مردم احترامی نمی گذارند، با عکس العمل طبیعی جامعه روبرو شدند.افقی که حماسه نهم دی ماه بر جامعه گشود چه بود؟حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی: محوریت اصل ولایت فقیه، نگاه مردم نسبت به شخص ولی فقیه و اشارت حضرت آقا، اما نکته ای که مغفول مانده این است، که ما این حماسه را باید به عنوان مظهر غیب الغیوب و اراده خفیه خداوند ببینم، دلها در این جریان از غیب الغیوب هدایت شد.حجت‌الاسلام مهدی طائب: نقش روشنگری و بصیرت افزایی مقام معظم رهبری(دامت برکاته) در این زمینه و نقش اعتقاد مردم به ولایت فقیه را نمایان می کند، دو مساله که ضمانت بقای انقلاب را تا زمان ظهور امام زمان(عج) میسر می‌کند، یعنی توسط بیاناتی که مقام معظم رهبری می فرمایند که او هرچه می گوید درست است. عده ای قبل از حماسه نهم دی ماه از خودشان اجتهاد کرده و راهکار توصیه می کردند، آدم های بدی نبودند، اما اجتهاد می‌کردند، در مسیری که دشمن می‌خواست حرکت می کردند. دو نکته در حماسه نهم دی ماه باید مورد بازخوانی قرار گیرد، نقش روشنگرانه مقام معظم رهبری، دوم اعتقاد مردم نسبت به ولایت فقیه.منبع: هیئت رزمندگان