حجت الاسلام رئوفی: اعتکاف قطع ارتباط با دنیا و آشتی کردن با خدا است +گزارش تصویری

کد خبر: 32191
مراسم اولین شب اعتکاف در سحر ولادت امیرالمومنین علی علیه اسلام با سخنرانی حجت الاسلام رئوفی و مناجات خوانی ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج علی قربانی در مسجد حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام برگزار شد.

وارث: مراسم اولین شب اعتکاف در سحر ولادت امیرالمومنین علی علیه اسلام با سخنرانی حجت الاسلام رئوفی و مناجات خوانی ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج علی قربانی در مسجد حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام رئوفی را می خوانید:

گاهی نقل می کنند که یکی از اولاد و یا نعمام امام حسن عسکری علیه السلام متاسفانه خاندان خود را فراموش کرد در قم با حکومت وقت، رفت و آمد می کرد. تمام حکومت ها زیر نظر بنی امیه و بنی عباس بوده اند اما مردم دین حکام را نداشتند. در قم، در برخی نقاط اصفهان و کاشان، مازندران، قزوین تشیع از زمان ائمه اطهار علیه السلام رواج پیدا کرد و در نقاط بسیاری از ایران رواج پیدا کرد _ لذا برخی از سادات منحرف شده بودند و دست به کارهای حرام می زدند. مثلا، خدایی نکرده مشروب می نوشیدند _ احمد ابن اسحاق از مکه می آیند و همه به دیدن ایشان می آیند و او شخصا می آید و بنا به وظیفه نهی از منکر با آن سادات منحرفشده برخورد نمیکن.

زمانی که به خدمت امام حسن عسکری علیه السلام می رسد اما امام حسن عسکری علیه السلام اجازه ورود در محضر خود به او نمی دهد. احمد ابن اسحاق می گوید:" آقا من نماینده شما هستم مرا راه نمی دهید ؟

حضرت علیه السلام فرمود : "چرا فلان شخص را راه ندادید؟ "

گفت : " آقا آخه فلانی! من به عنوان نهی از منکر این کار را کردم ."

حضرت علیه السلام فرمودند : " نه او را راه بده و یک مقدار پول هم به او کمک کن و به او بگو امام حسن عسکری علیه السلام به تو داده است. "

این یک روشی است که اهل بیت علیهم السلام برای نهی از منکر به ما می آموزند به او بگویید که در خانواده ات تو به اهل پیغمبر صلی الله علیه و آله منصوب هستید. ایشان هم همین کار را انجام می دهد زمانی که باز می گردد و همه مردم جمع بودند او را می بیند وی را بغل می کند و بوسید و تکریم اش می کند .

همه مردم رفتند آن سادات نرفت. از احمد ابن اسحاق پرسید: " چرا این کار را با من کردی؟ تو که مرا بیرون کرده بودی؟ "

احمد ابن اسحاق : " امام حسن عسکری علیه السلام گفت که این کار را نکنم و فرمودند تو به ما منصوب هستی و با کسانی که به ما منصوب هستند بد رفتار نکنید و این پول را امام حسن عسکری علیه السلام برای تو فرستاد و حال شما را نیز پرسید "

او زمانی که دید امام حسن عسکری این برخورد را داشته است. بازگشت خمرهای شراب را شکست و دوستانش را ترک کرد و رفت و آمد با حکومت حکام را قطع کرد و زاهد و عابد شد .

سه دختر امام جواد علیه السلام در ضریح حضرت معصومه سلام الله علیه دفن هستند اما حضرت معصومه سلام الله علیه در میان همه مدفونین مانند خورشید درخشید و همه را تحت الشعاع خود قرار داد. شما یازده بار سوره توحید را برای آنهایی که در این راستا مدفون هستند بخوانید.

اعتکاف، خودم را در جایی حبس می کنم و تنها مشغول عبادت و اطاعت از حضرت حق می شوم ما معصوم نیستیم و البته معصومین برای ترفیع درجات این کار ار می کردند اما برای پاک کردن گناهانمان این کار را انجام می دهیم. لذا نیاز داریم در سال یکی یا دو ، سه روز خلوت کنیم و خودمان را از مسائل مادی دنیا دور کنیم و با نفس اماره مبارزه می کنیم. عزیزان چیزی که انسان را به انحطاط می کشاند نفس اماره است به ما دستور داده اند در روز پنج وعده نماز بخوانیم و هر وعده نماز که می خوانیم دو بار در آن نماز ؛ واجب است بگوییم: " إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ ؛ تو را می پرستيم و از تو ياری می جوييم "

پرستش به معنای عبادت کردن است و عبادت کردن لوازمی دارد که یکی از آنها اطاعت کردن از آن معبود است. لذا من به غیر از معبود به دستورات هیچ کس نباید عمل کنم نباید به دستورات دیگران گوش بدهم.

آیا ما وقعا به غیر از خدا حرف کس دیگری را گوش نمی دهیم؟

چرا! من حرف نفس اماره ام را گوش می دهم. در همین چند روز اعتکافحرف گوش نمی دهم و خودم مشغول صحبت و برنامه های خودم هستم. لذا چطور در نمازهایم بگویم: " إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ ؛ تو را می پرستيم و از تو ياری می جوييم " ؟

زمانی که مفعول از فعل مقدم شود معنای انحصار می دهد. معنای انحصار یعنی من هیچ کس را به غیر از تو پرستش نمی کنم. لذا اگر شما یک دفترچه حسابرسی داشته باشید و از وجود خودتان بازرسی کنید زمانی که نگاه می کنید می بینید روزانه بیش تر از 24ساعت از نفس اماره ام اطاعت کرده ام. پس من غیر خدا را عبادت کردم پس من عبد النفس هستم و این نفس را گاهی شیطان رهبری می کند. لذا من در آن لحظات عبد الله نیستم بلکه عبدالشیطان هستم و ایاک نعبد نیست و من نماز که می خوانم دروغ می گویم. عارفی هنگامی که نماز می خواند به ایاک نعبد می رسید نمازش را به هم می زد و می گفت دروغ می گویم.البته از ما نخواسته اند.

نماز چند جنبه دارد که یک جنبه آن تکلیفی است و هر انسان عاقلی موظف به نماز خواندن است، چون خدا گفته است: " اقیم صلاه " پس بحث عرفانی که در نماز است را به این خاطر عنوان می کنیم که آن ترفیع درجات و عروج ؛ چرا که نماز چند قسمت دارد و یک خصلت آن عروج مومن است را اگر من بخواهم پیدا کنم و اصل نماز هم عروج است و بعد خضوع و رکوع می کنید و با خدا صحبت می کنید بعد سیم دلتان را به خدا وصل می کنید و سجده می کنید. در سجده هیچ ارتباطی بین شما و دنیا وجود ندارد." هیچی نیست، در و دیوار و زن و بچه و نیست ، تنها سجده می کنید و می گویید: " سبحان ربی الاعلی و بحمده " به همین خاطر است زمانی که دو بار این کار را کردید، تشهد می خوانید.

تشهد می خوانیم چرا که در معراج نزدخدا رفته ایم. لذا زمانی که با خدا صحبت می کنم و زمانی که شهادت می دهم " اشهد أن لا إله إلا الله و محمد عبده و رسوله‏ " لذا با اولین موجود الهی، زمینی رابط بین خدا و آسمان و زمین که وجود حضرت محمد صلوات الله علیه است و اول کسی که با او صحبت می کنم و به او سلام می کنم باید حضرت محمد صلوات الله علیه باشد تازه وارد دنیا شده ایم و هر دفعه که نماز می خوانیم یک معراج است. این بُعد، بعُد معنوی نماز است نه بعد فیزیکی که ما علاوه بر اینکه موظف به خواندن نماز هستیم این بعد دوم را نیز باید انجام دهیم؛ بعد عرفانی نماز.

لذا بحث اعتکاف این است که؛ خدایی نکرده اگر من در طول مدتی رابطه ام را با خدا قطع کرده ام در این مسجد(2) به خانه خدا می روم و با خدا قرار می بندم و با خدا ارتباط می بندم و به خدا قول می دهم که : " خدایا من همه خواسته های مادی دنیا را از خودم دور می کنم تنها خودم و خودت هستیم "

لذا می گویند بنشینید و مشغول عبادت و تلاوت قرآن باشید و تشخص برای شخصیت خودتان در اعتکاف ایجاد نکنید. چرا که در جدل معنایش این است که می خواهیم خودمان را اثبات کنیم و بگوییم حرف من صحیح است. منیت را از بین ببریم و هرچه خدا به ما دستور داده است همان را اطاعت کنیم و این تمرین کردن است. لذا باید در این چند روز این ارتباط با خدا را تقویت کنیم و دائما استغفار کنیم و به اذکار و اعمالی که در مفاتیح و مراجع آمده است عمل کنیم.

پی نوشت :

1-کسانی که اصفهان رفتند، آنجا غبور عزیزانی که تشیع را در آنجا رواج دادند است تشیع در سال سیصد هجری در ایران رواج یافته بود.

2-مسجد جامع تجریش ظاهرا بر طبق برخی از روایات امام حسن مجتبی علیه السلام در آن مسجد نماز خوانده اند و مسجد امام حسن عسگری علیه السلام در بازار قم به دستور امام حسن عسگری علیه السلام ساخته شد که حضرت به احمد ابن اسحاق پولی دادند که در قم زمینی بگیر و از طرف من مسجد بساز.

در ادامه این مراسم؛ ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج علی قربانی به مناجات خوانی پرداختند.

/م.س215