پاسخ آيت الله سبحاني به شبهه اي درباره جمع بين دو نماز
حضرت آيت الله سبحاني با اشاره به شبهه اي كه در ارتباط با چگونگي جمع بين دو نماز مطرح مي شود، گفت: وقتي به مكه و مدينه مي رويم مي بينيم آن ها نمازها را در پنج وقت مي خوانند؛ نماز ظهر و عصر را جداي از هم و نماز مغرب و عشا را در زمان مخصوص خود مي خوانند، در حالي كه ما شيعيان هر دو را بدون فاصله مي خوانيم، حال شرع كدام را آورده است.
وارث: حضرت آيت الله جعفر سبحاني، استاد برجسته درس خارج حوزه علميه در دوازدهمين برنامه چشمه معرفت كه در ماه مبارك رمضان از شبكه اول سيما پخش مي شود با اشاره به شبهه اي كه در ارتباط با چگونگي جمع بين دو نماز مطرح مي شود، اظهار داشت: وقتي به مكه و مدينه مي رويم مي بينيم آن ها نمازها را در پنج وقت مي خوانند؛ نماز ظهر و عصر را جداي از هم و نماز مغرب و عشاء را در زمان مخصوص خود مي خوانند، در حالي كه ما شيعيان هر دو را بدون فاصله مي خوانيم، حال شرع كدام را آورده است؟.
رسول خدا به هر دو صورت نماز خوانده است
وي در جواب اين سؤال ابراز داشت: هر دو سنت رسول اكرم(ص) است و ايشان نماز را به هر دو صورت خوانده است، چراكه هنگامي كه زوال محقق مي شود وقت هر دو نماز ظهر و هم عصر داخل مي شود و تنها شرط اين است كه اول بايد ظهر را و بعد عصر را خواند، بنابراين اگر نمازها را در اول وقت يا جدا بخوانيم در وقت خوانده ايم.
حضرت آيت الله سبحاني با بيان اين كه براي اقامه نماز يك وقت اجزاء و يك وقت فضيلت وجود دارد، اضافه كرد: آن هايي كه بين دو نماز فاصله مي اندازند عمل به فضيلت كرده اند و آن هايي كه در كنار هم و اول وقت مي خوانند، نماز اول را در وقت فضيلت و نماز دوم را در وقت اجزاء و كفايت خوانده اند و اشكالي ندارد؛ اما به هر صورت رسول خدا براي به سختي نيافتادن امت به هر دو صورت خوانده است همچنانكه بيش از بيست روايت در اين زمينه داريم كه از جمله صحيح مسلم مي گويد رسول خدا در مدينه ظهر و عصر را با هم و مغرب و عشا را بدون خوف و ضرر در كنار هم خواند.
اهل سنت نيز در مواردي قائل به جمع بين دو نماز هستند
وي افزود: البته فقهاي اهل سنت در مواردي قائل به جمع هستند؛ حنفي ها قائلند كه جايز است در شب عرفه نماز مغرب و عشا و در روز عرفه ظهر و عصر با هم خوانده شود و سه مذهب ديگر مي گويند در سفر اين مورد امكان دارد و برخي نيز امر را گسترش داده اند و در مواقع خوف و ضرر مي گويند جمع بين ظهرين و عشائين جايز است؛ ولي اماميه در هر حالي جمع كرن را جايز مي دانند البته افضل جداي از هم خواندن است بنابراين كنارهم خواندن چيز عجيبي نيست.
استاد برجسته درس خارج با اشاره به اين كه گاهي فضيلت در جمع كردن بين دو نماز است، خاطرنشان كرد: گاهي شرايط زندگي به گونه اي است كه اگر بخواهيم مردم را دعوت به فضيلت بكنيم از اصل نماز جدا مي شوند، به عنوان نمونه در كشور پاريس و برخي كشورهاي غربي كه جوان هاي مسلمان مشغول كار هستند اگر بخواهند نمازها را با فاصله بخوانند مشكل پيش مي آيد و همين مستحب سبب شده است برخي اصلا نماز نخوانند است.
وي تصريح كرد: خداوند در قرآن مي فرمايد «كلّاً وعد الله الحسني» بنابراين هم آن هايي كه جدا مي خوانند و هم آن هايي كه با تفريغ مي خوانند شامل رحمت خداوند مي شوند؛ بنابراين از فقهاي اهل سنت مي خواهيم با توجه به اين روايات كه پيامبر در غير خوف و ضرر نمازها را در كنار هم نيز خوانده اند، اين فتوا را بدهند كه اگر مردم مايل فضيلت هستند نماز ها را از هم از هم جدا و اگر در اضطرار و مشكل هستند نماز را به صورت جمع بخوانند.
/1102001307
رسول خدا به هر دو صورت نماز خوانده است
وي در جواب اين سؤال ابراز داشت: هر دو سنت رسول اكرم(ص) است و ايشان نماز را به هر دو صورت خوانده است، چراكه هنگامي كه زوال محقق مي شود وقت هر دو نماز ظهر و هم عصر داخل مي شود و تنها شرط اين است كه اول بايد ظهر را و بعد عصر را خواند، بنابراين اگر نمازها را در اول وقت يا جدا بخوانيم در وقت خوانده ايم.
حضرت آيت الله سبحاني با بيان اين كه براي اقامه نماز يك وقت اجزاء و يك وقت فضيلت وجود دارد، اضافه كرد: آن هايي كه بين دو نماز فاصله مي اندازند عمل به فضيلت كرده اند و آن هايي كه در كنار هم و اول وقت مي خوانند، نماز اول را در وقت فضيلت و نماز دوم را در وقت اجزاء و كفايت خوانده اند و اشكالي ندارد؛ اما به هر صورت رسول خدا براي به سختي نيافتادن امت به هر دو صورت خوانده است همچنانكه بيش از بيست روايت در اين زمينه داريم كه از جمله صحيح مسلم مي گويد رسول خدا در مدينه ظهر و عصر را با هم و مغرب و عشا را بدون خوف و ضرر در كنار هم خواند.
اهل سنت نيز در مواردي قائل به جمع بين دو نماز هستند
وي افزود: البته فقهاي اهل سنت در مواردي قائل به جمع هستند؛ حنفي ها قائلند كه جايز است در شب عرفه نماز مغرب و عشا و در روز عرفه ظهر و عصر با هم خوانده شود و سه مذهب ديگر مي گويند در سفر اين مورد امكان دارد و برخي نيز امر را گسترش داده اند و در مواقع خوف و ضرر مي گويند جمع بين ظهرين و عشائين جايز است؛ ولي اماميه در هر حالي جمع كرن را جايز مي دانند البته افضل جداي از هم خواندن است بنابراين كنارهم خواندن چيز عجيبي نيست.
استاد برجسته درس خارج با اشاره به اين كه گاهي فضيلت در جمع كردن بين دو نماز است، خاطرنشان كرد: گاهي شرايط زندگي به گونه اي است كه اگر بخواهيم مردم را دعوت به فضيلت بكنيم از اصل نماز جدا مي شوند، به عنوان نمونه در كشور پاريس و برخي كشورهاي غربي كه جوان هاي مسلمان مشغول كار هستند اگر بخواهند نمازها را با فاصله بخوانند مشكل پيش مي آيد و همين مستحب سبب شده است برخي اصلا نماز نخوانند است.
وي تصريح كرد: خداوند در قرآن مي فرمايد «كلّاً وعد الله الحسني» بنابراين هم آن هايي كه جدا مي خوانند و هم آن هايي كه با تفريغ مي خوانند شامل رحمت خداوند مي شوند؛ بنابراين از فقهاي اهل سنت مي خواهيم با توجه به اين روايات كه پيامبر در غير خوف و ضرر نمازها را در كنار هم نيز خوانده اند، اين فتوا را بدهند كه اگر مردم مايل فضيلت هستند نماز ها را از هم از هم جدا و اگر در اضطرار و مشكل هستند نماز را به صورت جمع بخوانند.
/1102001307