چرا خطاب آيات قرآن ، بيشتر به مردان است ؟
وارث: در پاسخ به این سوال می بایست بدین نكات اشاره کرد:
1- از نظر قرآن، زن و مرد از ارزش معنوي و شخصيت يكساني برخوردارند؛ زيرا آيات قرآني، آن دو را در پيشگاه خدا و در رسيدن به مقامات معنوي، يكسان مي شمارد. از باب نمونه مي توان به آيه 40 سوره غافر، آيه 97 سوره نحل، آيه 95 سوره آل عمران و آيه 5 سوره فتح اشاره كرد، (ر.ك: علامه طباطبايي، تفسير الميزان، ج 2، ص 285).
2- قرآن پژوهان، خطاب هاي قرآن را به دو دسته تقسيم نموده اند:
الف) خطاب ويژه مرد يا زن، (ر.ك: بقره، آيه 233 و نساء، آيه 15 و 23 و...)
ب ) خطاب مشترك، (ر.ك: نساء، آيه 3، 4 و 32)
خطاب هاي مشترك در قرآن دو گونه است: گاهي با عنوان فراگيري مانند واژه «ناس» و «انسان» و «مَنْ» موصول عموم انسان ها را خطاب مي كند، (ر.ك: بقره، آيه 21 و نساء، آيه 1 و...) و گاهي در ظاهر از لفظ مذكر استفاده مي كند، ولي عموم را - اعم از زن و مرد - خطاب مي نمايد؛ مثل يا ايها الذين امنوا ، (نساء، آيه 136) و يا ايها الذين اوتوا الكتاب ، (نساء، آيه 47) و لقد كان لكم في رسول الله اسوه حسنه ، (احزاب، آيه 21) و...
درباره شيوه اخير بايد به نكاتي توجه كرد:
1- روشن است كه اينگونه سخن گفتن در ميان انسان ها معمول است و اختصاصي به قرآن ندارد؛ به خصوص در مقام قانون گذاري از الفاظ و ضماير مذكر استفاده مي شود، ولي معناي عموم اراده مي گردد.
2- سخن گفتن قرآن با زنان، برخاسته از نگرش آن به ارزش هاي انساني و رعايت حرمت زنان مي باشد. طبيعي است كه مؤدبانه و عفيفانه سخن گفتن با زنان، يكي از راه هاي حفظ حرمت آنان مي باشد. اين به معناي عقب نگه داشتن نيمي از انسان ها نيست؛ زيرا اينگونه سخن گفتن، حاكي از نوعي احترام و ارج نهادن به مقام شامخ آنها است، چنان كه همين شيوه براي احترام به بزرگتر در ميان انسان ها معمول است.
سخن آخر اين كه، تعبير به «اخوان» در پايان آيه حاكي از روح محبت و دوستي و صفا و برادري است كه بايد در كل جامعه اسلامي حاكم باشد؛ ازاينرو، واژه «اخوان» اختصاص به مردان ندارد»، (علامه طباطبايي، تفسير الميزان، ج 19،ص 238).
/ک117