ماجرای هدیه انگشتر توسط مقام معظم رهبری به قاری جوان

کد خبر: 79708
قاری جوان گفت: بعد از پایان دیدار از دریافت انگشتر ناامید شده بودم تا اینکه از دفتر رهبری تماس گرفتند و گفتند، مقام معظم رهبری انگشتری را به‌ شما هدیه داده‌اند که به‌ زودی تحویل شما می‌شود.

وارث :  مسعود موحدی‌راد یکی از این قاریان جوان است که تاکنون افتخارات زیادی را کسب کرده است و یکی از آنها، تجربه جزءخوانی قرآن در حسینیه امام خمینی(ره) در سال جاری بود که برای آشنایی بیشتر با این قاری جوان، گفت‌وگویی با وی داشته‌ایم، در ادامه آن را می‌خوانید.


 بنده متولد 24 آبان ماه سال 1372 هستم، البته تاریخ مندرج در شناسنامه با تاریخ واقعی تولدم که گفتم اندکی تفاوت دارد، مدرک کارشناسی را در رشته الهیات گرایش علوم قرآن و حدیث از دانشگاه پیام نور نیشابور کسب کردم و در حال گذراندن خدمت سربازی در تهران هستم.

 قرآن آموزی را از چه سنی و چگونه آغاز کردید؟

مانند بیشتر خانواده‌های ایرانی، قرائت قرآن را در جلسات خانوادگی آغاز کردم، تقریباً شاید هفت‌ساله بودم که به‌ صورت مرتب در این جلسات شرکت می‌کردم و استادی همچون غبدیان و جعفری در سنین نونهالی زحمت آموزش قرآن را برایم کشیدند، پس از آن تقریباً از دوم راهنمایی زیر نظر استادم علی  قاسم‌آبادی به‌ فراگیری قرائت قرآن پرداختم که در همان سال توانستم اولین موفقیت بزرگ قرآنی‌ام را کسب کنم که خود مشوق اصلی‌ام بود، در آن سال توانستم رتبه دوم مسابقات کشوری بسیج دانش آموزان سراسر کشور را از آن خود کنم.

تاکنون چه رتبه‌های برتر قرآنی را از آن خود کرده‌اید؟

تا این لحظه 14 مقام کشوری همچون مقام دوم کشور در مسابقات بسیج دانش‌آموزی، مقام سوم اذان کشوری، رتبه اول مسابقات کشوری دانش‌آموزی، رتبه چهارم ترتیل اوقاف کشوری، رتبه اول مسابقات دانش‌آموزی کشور و در چندین رتبه اول مسابقات دانشجویی و کشوری دیگر را نیز توانسته‌ام کسب کنم.

 چه شد که به حسینیه امام خمینی (ره) دعوت شدید؟

دعوت‌نامه‌ای مبنی بر حضور و قرائت قرآن در این حسینیه دریافت کردم، با افتخار و البته شور و شعف بسیار زیاد در این برنامه شرکت کردم.

 از حال و هوا و برنامه‌های اجرا شده در آنجا بفرمایید؟

از ساعت 12 ظهر مراسم با قرائت قرآن توسط من به‌ همراهی دیگر قاری، جناب آقای غلام‌نژاد آغاز شد، در این لحظات مقام معظم رهبری در محل حسینیه حضور نداشتند، اما قبل از برنامه به‌ ما گفته بودند که ایشان در اتاقی به‌ قرائت‌ها گوش می‌دهند، پس از پایان جزءخوانی رهبر معظم انقلاب برای اقامه نماز به محل حسینیه آمدند و بنا به برنامه‌ریزی قبلی، اذان نماز را نیز بنده گفتم.

 موفق به گفت‌وگو با رهبر معظم انقلاب شدید؟

بعد از پایان نماز و مراسم‌های مذهبی مرتبط، من و دیگر قاری را به‌ اتاقی هدایت کردند و رهبری بعد از لحظاتی وارد شدند، تاکنون چندین بار در حسینیه امام خمینی (ره) حضور داشته‌ام، اما برای اولین بار توانستم ایشان را از نزدیک زیارت کنم، ایشان ابتدا سلام و احوال‌پرسی و پس از آن ما را تشویق به‌ ادامه این راه کردند و از تلاوت‌ها تعریف کردند، خیلی مشتاق بودم که بتوانم انگشتر رهبر معظم انقلاب را بگیرم که دوستم پیش‌قدم شدند و فقط در آن لحظه به‌ آرامی، اما طوری که حضرت آقا متوجه شوند گفتم که من هم انگشتر می‌خواهم.

بعد از پایان دیدار از دریافت انگشتر ناامید شده بودم تا اینکه چهار روز بعد به‌ صورتی که اصلاً انتظار نداشتم از دفتر رهبر معظم انقلاب تماس گرفتند و گفتند، مقام معظم رهبری انگشتری را به‌ شما هدیه داده‌اند که به‌ زودی تحویل شما می‌شود.

چه حس و حالی در آنجا حاکم بود، همزمان قرائت قرآن و دیدار با مقام معظم رهبری؟

حقیقت این است که به‌ صورت عامیانه اگر بگویم، حال کردم، حس و حال بسیار عالی داشتم، همان‌گونه که گفتم قبلاً در حسینیه امام خمینی (ره) بوده‌ام، البته قرائت نداشته‌ام، اما این بار به‌ دلیل این توفیق، توانستم حس و حال آنجا را بهتر درک کنم، یکی از بهترین و خاص‌ترین اتفاق‌های عمرم بود که هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم.

تاکنون پیشنهاد قرائت در بیت رهبری شده بود، اما چون در سنین دبیرستان بودم، اعتماد به‌ نفس نداشتم و قبول نکردم، اما با توجه به‌ شرایط فعلی این اعتماد به نفس وجود داشت، با افتخار در این برنامه حضور یافتم.

تاکنون در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شرکت کرده‌اید؟

هنوز نتوانسته‌ام در مسابقاتی با سطح بین‌المللی حاضر شوم، اما احتمالاً طی دو تا سه سال آینده به‌ شرط سلامتی در این‌گونه مسابقات شرکت می‌کنم.

قرآن چه تأثیری در زندگی شما داشته است؟

 تلاوت قرآن با دل صاف و پاک سبب می‌شود که تأثیر معنوی خاصی بر روح و جسم انسان داشته باشد، این موضوع را به‌ وضوح در زندگی‌ام احساس کرده‌ام، قرآن خیلی از زمان‌ها به‌ من کمک کرده است.

هرچه بیشتر قرآن را تلاوت می‌کنم، بیشتر تشنه نکات و مفاهیم آن می‌شوم، امیدوارم بتوانم عامل خوبی برای قرآن نیز باشم و در این مسیر سعی می‌کنم در مسائل اخلاقی و دینی از مفاهیم قرآن نیز کمک بگیرم.

 به‌ عنوان یک فعال قرآنی موفق، فراگیری قرائت قرآن از چه‌ سنی باید آغاز شود؟

قطعاً باید قرآن را برای تأثیرگذاری بیشتر از سنین پایین شروع کند، کسی که از سنین کودکی در این مسیر قرار می‌گیرد می‌تواند سریع‌تر فرا بگیرد و بتواند بهتر نتیجه بگیرد، البته قاریان موفقی داشته‌ایم که در سنین بالاتر شروع کرده‌اند و موفق شده‌اند، اما اگر قرآن از سنین کودکی وارد زندگی افراد شود خودش نیز سبب انس شدیدتر می‌شود و برخی رفتارهای انسان را کنترل می‌کند.

 به چه ورزشی علاقه دارید؟

 فوتبال و تنیس روی میز بازی می‌کنم، در زمان آموزشگاه‌ها توانستم به‌ مقام اول رشته تنیس روی میز در نیشابور برسم، فوتبال هم همراه با دوستانم بازی می‌کنم.

حرف پایانی؟

از خانواده‌ام به‌ ویژه پدر و مادر تشکر می‌کنم که همیشه مشوقم در این راه بوده‌اند، از اساتیدم و هر کسی که حتی یک کلمه به‌ من یاد داده است نیز تشکر می‌کنم.