نخسین نشست از سلسله مباحث سیره ائمه اطهار با حضور اهل منبر و با محوریت امام هادی علیه السلام برگزار شد
وارث : نخسین نشست از سلسله مباحث سیره ائمه اطهار با حضور اهل منبر و با محوریت امام هادی علیه السلام با حضور حجت الاسلام شیخ عبدالامیر پشت کوهی ، حجت الاسلام شیخ محمود ریاضت ، حجت الاسلام سید عباس موسوی مطلق و حجت الاسلام عبدالحمید شهاب برگزار شد.وارث در نظر دارد به مدد حضرت امیر المومنین علی علیه السلام و با حضور کارشناسان متعدد در عرصه خطابه و منبر ، برای دیگر ائمه معصومین علیهم السلام این نشست را که قرار به برگزار کرده و به ابعاد مختلف زندگانی حضرات معصومین ععلیهم السلام اجمعین بپردازند. در ادامه بخش اول این نشست و گفتگو را می خوانید.حجت الاسلام ریاضت: در بین ائمۀ ما بعضی از ائمه علیهالسلام هم در دوران حیات مادی خود و هم در دوران حیات معنویشان بسیار غریب و مظلوم هستند. از جملۀ این ائمه، امام هادی علیهالسلام هستند که در غربت مضاعف، حتی دوستان و شیعیانشان به سر می برند. اگر امروز به بچه هیئتی ها و مذهبی ها و متدینین و علاقه مندان به اهل بیت علیهالسلام بگوییم امام هادی علیهالسلام امام دهم ما هستند و شما ده روایت از ایشان بگویید، شاید کمتر کسی موفق شود که ده روایت از امام هادی علیهالسلام که امام دهم است، بتواند بگوید. اگر ما با کلام نورانی اهل بیت علیهالسلام آشنا نباشیم نمی توانیم فرهنگ غنی اهل بیت علیهالسلام را کاربردی کنیم. سبک زندگیمان را نمی توانیم سبک زندگی اهل بیت علیهالسلام کنیم. برای اینکه بتوانیم سیرۀ اهل بیت علیهالسلام را نهادینه و کاربردی کنیم، باید با فرهنگشان آشنا باشیم و تجلی فرهنگ اهل بیت علیهالسلام در کلامشان است. به قول امروزی ها یک تئوری و یک عمل داریم. حالا در عرصۀ مراکز علمی، دانشجوها باید پایان کارشان پایان نامه ای بدهند، پایان نامه را که ارائه دادند باید از آن دفاع کنند، ما می گوییم کلام اهل بیت علیهالسلام پایان نامۀ آنهاست. سیرۀ عملی اهل بیت علیهالسلام دفاع عملی آنها از آن پایان نامه ای است که داده اند. مثلاً به تعبیر یکی از بزرگان دعای عرفۀ امام حسین علیهالسلام پایان نامۀ امام حسین علیهالسلام است. امام حسین علیهالسلام این دعا را در کربلا عملاً دفاع کرد. در مورد امام هادی علیهالسلام می خواهیم حرف بزنیم. تئوری امام، بنابر فرمودۀ بزرگان ما امام هادی علیهالسلام دو میراث در کنار میراث هایی که برای شیعیان و پیروانشان به ارمغان گذاشتند، دارد. دو میراث فوق العاده به جا گذاشتند. که یکی زیارت جامعۀ کبیره است که توصیۀ امام زمان عجاللهتعالیفرجهمالشریف به مداومت شیعه بر این زیارت جامعۀ کبیره است. به تعبیری زیارت جامعه شناسنامه شیعه است. شناسنامه یعنی چی؟ ما امروز می گوییم بحرانی در جوامع به نام بحران هویت وجود دارد. شناسنامه هویت فرد را مشخص می کند. زیارت جامعۀ کبیره شناسنامۀ شیعه است. یعنی هویت شناسی شیعه است و قبل از هر کسی خود شیعه باید بلد باشد. متأسفانه خیلی غریب است. شاید من سه یا چهار شرح بیشتر در جامعۀ کبیره ندیده ام. شرح جامعۀ کبیره آیت الله جوادی آملی و شرح جامعۀ کبیره آیت الله ضیاءآبادی و یکی دو شرح دیگر از برخی بزرگان دیده ام. حاج شیخ جواد حنایی کربلائی و شرحی هم برای مرحوم آقای تحریری است. یکی هم آقای یونسیان که مهندس است، دارد. منتها دیدگاه های مختلفی داشتند، البته آقای آملی از دید معرفتی دیده است، ادب فنای مقربان که خیلی بحث معرفتی و عرفانی است و خود این شرح که شش جلد است، به نظر من تفسیری برای این شرح می خواهد تا قابل فهم باشد. حبلالمتین حضرت آیتالله ضیاءآبادی که سه جلدش کرده است و شرح اخلاقی زیارت جامعۀ کبیره است. آقای تحریری هم بخشی شرح ادبی کردند. چهار شرح ادبی هم در آستان قدس است ولی ترجمه هم نشده است و به روز نشده است، هویت و شناسنامۀ ماست. من اطلاعات شناسنامه ام را حفظ هستم. نام، نام خانوادگی و نام پدر و شماره شناسنامه و کد ملی و محل صدور و بخش صدور، تاریخ صدور همه مشخص است. هویت شیعه چیست؟ ما باید به زیارت جامعه بیش از این ها اهمیت بدهیم. یک میراث دیگر از امام هادی علیهالسلام که در کنار زیارت جامعه دارد و آن هم بسیار درخشنده است، زیارت غدیریۀ امیرالمؤمنین علی علیهالسلام است که این از زیارت جامعه غریب تر است. عالی ترین مضامین اثبات ولایت در این زیارت است. در جلسه ای محضر آیتالله جوادی آملی بودیم، ایشان تعبیر خیلی دقیقی داشتند و جا دارد که دوستان روی کلماتش بحث کنند و حرف های ناقص حقیر را تکمیل کنند. ایشان می فرمودند: جامعۀ کبیره شناسنامه شیعه است و زیارت غدیریۀ امام هادی علیهالسلام دکترین شیعه است. یعنی اگر شما بخواهید بگویید: حرف حساب شیعه چیست؟ تئوری و تزش چیست؟ ما عید غدیر سال 88 بود که نجف بودیم. قرار بر این شد که نماز صبحمان را بخوانیم و زیارت آقا امیرالمؤمنین علیهالسلام در عید غدیر را انجام دهیم و حاضر شویم برای سامرا و کاظمین و مجدد به نجف بازگردیم. به ما گفتند چون شما به عربی مسلط هستی بعد از نماز صبح زیارت را برای جمع بخوان و سریع برویم. خودم دفعۀ اولم بود با اینکه بالاخره به زبان عربی مسلطیم حالا نه برای خواندنش، ابزار کار ماست. ما این زیارت را خواندیم و خواندیم و خواندیم! سه برابر زیارت جامعۀ کبیره است، طولانی و بسیار مفصل است. در حین اینکه سریعاً می خواندم به هر حال به عربی مسلط بودیم و وقتی معانی کلمات به ذهنم می آمد، حالا معانی نه شرح و تفسیر بدون هیچ فکری می خواندیم، آفتاب طلوع کرد. ما نماز صبح را خواندیم و تسبیحات حضرت زهرا سلاماللهعلیها را گفتیم و شروع کردیم، آفتاب طلوع کرد. در راه کاظمین که بودم می گفتم: عجب زیارتی! آیتالله جوادی آملی فرموده بودند یکی از زیارت هایی که می توان گفت، متقن و محکم در مباحث کلامی شیعه است، یعنی می توان استناد و بحث کرد، زیارت غدیریۀ امام هادی علیهالسلام است. حسنی دارد که بعداً وقتی تأملی در این زیارت کردیم، امام هادی علیهالسلام بحث ولایت امام علی علیهالسلام را خیلی ظریف مطرح می کند. در غالب سلام در زیارت عبارت هایی را در مورد امیرالمؤمنین علیهالسلام به کار میبرد که داریم در غالب این کلمات و جملات به امیرالمؤمنین علیه السلام سلام می دهیم. هر یک پاراگرافی که حضرت می فرماید، پایینش استناد به یک آیه از قرآن می کند. یعنی چیزی بالای بیست آیۀ قرآن در این زیارت مورد استناد قرار گرفته است. یعنی این سه خط سلامی که دادم منشأ قرآنی دارد. منشأ روایی دارد. کدام روایت را حضرت استناد می کند؟ گاهی یک پاراگراف سلام می دهد به ویژگی ها و خصوصیات امیرالمؤمنین که بحث ولایتی دارد بعد پایانش استناد به روایات پیغمبر می کند. کدام روایت پیغمبر؟ روایاتی که مورد اجماع فریقین است نه روایتی که فقط شیعه قبول دارد. حجت الاسلام پشت کوهی : به یاد دارم وقتی که حرم حضرت رضا علیهالسلام بودیم، ماه رمضان ها حرم حضرت رضا علیهالسلام خیلی باصفاست ، خدا قسمت کند، از قدیم هم می گفتند: عاشورا تهران، اربعین کربلا، چهل و هشتم مشهد. ولی ماه رمضانش چیز دیگریست که آقایان نجفی می گفتند: زمانی که نجف خیلی رونق داشت، مراجع و علما ماه رمضان مشهد می آمدند. یعنی ماه رمضان چیز خیلی عجیبی بود. یادم است سالی که ما بودیم خیلی از بزرگان حیات داشتند، مثل مرحوم آقای مروارید و مرحوم آقای فلسفی و تنکابنی و مرحوم آقای سبزواری، ما هم چون طلبه بودیم خیلی دنبال آنها می گشتیم؛ و سوال می کردیم: آقا کدام زیارت نامه را در حرم حضرت رضا علیهالسلام بخوانیم همه به اتفاق می گفتند " جامعۀ کبیره " و خودشان هم چنین بودند، یعنی وقتی شب ها مشرف می شدند همه با جامعۀ کبیره حضرت رضا علیهالسلام را زیارت می کردند. با اینکه زیارت مخصوصه و غیره هست. ولی همه مصر بودند که آن زیارت را بخوانند. حجت الاسلام شهاب : خدا را شاکر هستیم که توفیق شد در جمع اساتید برتر در سنگر خطابه این نوکر کوچک را هم راه دادند که عرائض کوتاهی را داشته باشد. مؤید فرمایشات برادر بزرگمان حاج آقای ریاضت واقعاً شخصیت ائمه ابن الرضا علیهالسلام و حضرت رضا علیهالسلام تحت عنوان امام غیر معروف ائمه غیر معروف در بین شیعه، متأسفانه جا گذاری شده و جای تشکر دارد از دست اندر کاران سایت وارث که یک گفتمان و هم اندیشی پیرامون شخصیت ائمه مخصوصاً این ذوات مطهر فراهم کردند که ان شاءالله دریافتش برای ما و دوستان اثرگذار باشد. طبق آنچه از تاریخ پیرامون شخصیت امام هادی علیهالسلام مبین است با اینکه دوران امامت حضرت بسیار کوتاه بود و دقیقا تئوری بنی عباس است که بنی عباس بعد از ظهور مکتب امام صادقین علیهالسلام به این نتیجه رسیدند که به تعبیری کلاه گشادی سرشان رفت و خروجی مکتب ائمه علیهالسلام وجود 4000 شاگرد در مکتب حضرت باقر علیهالسلام و صادق علیهالسلام اینها را به این فکر وادار کرد که سیاستی به خرج دهند، اولاً ائمه را تا جایی که می توانند از پایگاه مرکزی مدینه، که میراث جاودانه حضرت باقر علیهالسلام و اولین حوزۀ فکری شیعه بود که در مدینه شکل گرفت، از امام باقر علیهالسلام دور کند و لذا ائمه پراکنده می شدند. امام رضا علیهالسلام به مرز می آید و امام جواد علیهالسلام در بغداد و امام هادی علیهالسلام در سامرا. و دومین حرکتشان پول خرج کردن، البته تاریخ عنوان می کند که دست یهود در اینجا بسیار باز بوده است، شاید بتوانیم این موضوع را در تاریخ در نظر بگیریم. همیشه یهود به نوعی در این قضییه بوده است که به نوعی به اسلام ضربه وارد کند، مخصوصاً آراء فکری شیعه را که نزدیک به آراء فطرت می بیند با آن به مبارزه پرداخت. تاریخ هم ثابت کرده است که پول یهود دستگاه بن العباس را وادار کرد که دومین ضربه را علیه امامت و ولایت وارد کند و آن مسئله فرقه سازی بود. اوج فرقه سازی ها در عصر حضرت هادی علیهالسلام است. حتی تا جایی جلو میرود که نزد اصحاب امام علیهالسلام اینگونه جا انداخته بودند اشخاصی مثل جناب زراره، عمار ساباطی و ابن ابی یعفور اینان خودشان مذهب جدیدی تحت عنوان زراریه و ساباطیه و یعفوریه راه انداختند که دقیقاً نقش امام علیهالسلام مبارزه با اینهاست. نکتۀ جالب این است که امام در تمام این موارد که ورود پیدا می کنند با اینکه محصور بودند و شدت حبس در سامرا برای حضرت شدید است ولی امام خیلی زیبا به این موضوع می پردازند که محوریت تعیین مفاهیم عالی مکتب شخص امام است و هیچ کسی حق تعرض به این حریم را ندارد. آقای ریاضت به نکته ای اشاره کردند، طبق بیانی که حضرت در زیارت غدیریه چون به عنوان میراث جاودانیشان مطرح کردند، تطبیق دادن و تطبیقی که مؤید قول امام هم باشد به هویت ائمه سلاماللهعلیها با قرآن است. یکی از آن روش ها، مبارزۀ سیاسی و فکری حضرت هادی علیهالسلام بود در زمان خودش با دستگاه بنالعباس. آنها فرقۀ انحرافی تحت عنوان فرقۀ غلات را جلو امامان ما راه انداخته بودند. که اینها به قول معروف، افراطیون در منطق امامت بودند. این موضوع را هم به شدت ترویج میدادند. تا جایی می رسد که اصلاً چیزی به غیر از امام در جامعۀ مسلمین اصالت ندارد. یعنی رأسی که مکتب مطرح می کند، تحت عنوان قرآن به عنوان قانون اساسی مکتب، آن را زیر سوال بردند. جالب است که امام علیهالسلام آنجا ورود پیدا می کند و در تمام روایاتی که از ایشان منتشر شده است، رسالۀ مفصلی است که حضرت با یکی از اصحابشان به نام ابنشعبهحرّانی می نویسد و تأکید می کند که اصالت مکتب قرآن است. نامه ای به امام علیهالسلام می نویسد و در نامه سوال می کند که یابن رسول الله چرا انقدر به قرآن تأکید می کنید؟ بیان نورانی امام علیهالسلام هست که می فرمایند: اگر میان جامعۀ مسلمین مفهوم قرآن و مفاهیم عالیۀ وحی گم شود و دست به تحریف بخورد دیگر اسلام روی خوش به خودش نخواهد دید، گرچه ما قرآن ناطق هستیم. حقیقت قرآن در سینۀ ماست ولی اصل مفهوم که بیان وحی بوده است باید تدبر و تفکر و عنایت به اصالت قرآن کریم برای مردم باشد. حتی حضرت می فرمایند اگر گروهی آمدند و اعتراض کردند که این روایت از ما اهل بیت علیهالسلام صادر شده است ولی صحتش با منطق قرآن خلاف دارد، بکوبانید من جوازش را به شما میدهم، تأکید به این مفهوم. می خواهم این را عرض کنم (اساتید تأیید بفرمایند.) واقعاً اگر امروز آن غُلات نیستند دشمنان ما و وهابیت همین منطق را پیاده می کنند. اصلاً شیعه با قرآن بیگانه است. دقیقاً امام علیهالسلام شاید آنجا نوک پیکان را برای امروز هم گرفته است. حجت الاسلام ریاضت : برای تأیید فرمایش شما میتوان گفت الان وهابیت و آل سعود اصلاً آن فرقۀ غُلات را به عنوان شیعه معرفی می کنند،با اینکه غلات الان دیگر نیستند. حجت الاسلام شهاب: و البته موضوعیت و موجودیت ندارند. حجت الاسلام ریاضت: ولی آنها از شیعه تعریفی با عنوان غلات ارائه می دهند. حجت الاسلام پشت کوهی: حتی می گویند شیعه این قرآن را قبول ندارد و قرآنی دیگر به نام مفاتیح را قبول دارد. حجت الاسلام شهاب: می گویند " اشهد ان علي ولي الله" که شیعه می گوید، ندای جبرئیل در بطنان عرش بوده است. از رعد و برقی حاصل شده است. شاید امام شمشیر حرب حسینی در دستانش نباشد ولی ترویج اینکه اصول اساسی این مکتب به عنوان شالوده اساس کار است و نباید از آن دور شد، کاملاً تثبیت می شود. خیلی جالب است که عده ای از فرقه غلات به حضرت ایراد می کنند که شما حدیث ثقلین که جدتان پیغمبر بیان کرده است و اجماع بین الثقلین است و حدیثی متواتر است، اصلاً مبنای قرآنی ندارد. در یازده بند امام حدیث ثقلین را با منطق قرآن و اصالت بخشی به مفهوم قرآن به تثبیت می رساند. حجت الاسلام ریاضت : در قسمتی از زیارت غدیریه به حدیث ثقلین اشاره می کنند و استناد قرآنی و شرح روایی آن را هم می گویند. حجت الاسلام پشت کوهی: اصلاً تصدیق مفاهیم جامعۀ کبیره هم با خود قرآن است. اثبات همین فضائل با قرآن است. سرچشمه قرآن است. حجت الاسلام پشت کوهی: بنده هم متقابلاً تشکر میکنم از سایت وارث که این مقدمه و برنامه را آماده کردند. آب دریا را اگر نتوان کشید هم بقدر تشنگی باید چشید. یقیناً سال ها و ماه ها و عمرها می خواهد تا در مورد امام هادی علیهالسلام بتوانیم صحبت کنیم و ما که هیچ اگر تمام فاضل ها بنشینند و بخواهند ابعاد علمی و میراث حضرت را که جناب آقای ریاضت اشاره کردند را نمی توانند بحث کنند و همین طور بحث های تاریخی و زمانی حضرت. اما پیرو صحبت رفقا که از مظلومیت حضرت اسم بردند و جناب آقای شهاب، تعبیری که در مردم است به عنوان ائمه غیر معروف و این هم واقعاً جای ناراحتی است که وقتی زنگ می زنند مثلاً سه شب دیگر، شب عقد ماست و سوال می کنند و مثلاً شب شهادت امام هادی علیهالسلام است و می گویند: حالا امام خیلی مهمی که نیست! متأسفانه در جامعه بسیار مرسوم است. حالا کم کم با همت بزرگان کم می شود. اما ائمه همان طور که در زمان حیاتشان واقعاً مظلوم بودند و در زمان بعد از حیات ظاهریشان هم مظلوم تر هستند. و مامی بینیم که بعد از شهادت ائمه علیهم السلام، با اینکه قرن ها از این شهادت ها می گذرد، دشمن هنوز به آن دشمنی و جنگش ادامه می دهدخود نشاندهندۀ این است که برکات ائمه همچنان استمرار دارد. چون اگر این برکات استمرار نداشت و این هدایت و بزرگی و مشعل که در همین زیارت جامعۀ کبیره داریم که ما ائمه را خطاب قرار می دهیم و می گوییم شما اهل بیت علیهالسلام مصابیح الدجی هستید. دجی به معنای آن شب های تاریکی هست که مهتاب وجود ندارد. یعنی مشخص است که این برکت و هدایت و رسالت ائمه علیهالسلام ادامه دارد که اینها بعد از شهادتشان هم و بعد از قرن ها که از این شهادت می گذرد هنوز حتی از مقابرشان و محارمشان و اسمشان میگذرد، می ترسند و اینکه دست به دشمنی میزنند. اما توهینی که متأسفانه همیشه بوده است ولی در مورد امام هادی علیهالسلام در این چند سال اخیر در یک برهه ای بسیار زیاد شد و نشان داده شد، بحثی دارد که چرا جامعه به سمتی میرود که به یکی از بزرگان دین، چون در هر مکتب و در هر مشرب و در هر دینی، توهین کردن به بزرگان ممنوع است. یعنی حتی ما حق نداریم که مثلاً یکی از بزرگان قوم یهود که در زمان حضرت موسی علیهالسلام معتبر بوده است یا از حواریون حضرت عیسی علیهالسلام را و یا فرزند یکی از پیغمبران را به سخره بگیریم.یعنی همانطور که ما مخالف صددرصد هستیم که در شوخی ها و جک ها نام بزرگان اسلام برده شود همان طور هم مخالف هستیم که از حضرت آدم علیهالسلام تا وجود مقدس پیغمبر هم به سخره گرفته شود. اما صحبت اینکه چطور جامعه به طرف توهین به یکی از ائمه میرود و عده ای هم در مقابل این توهین سرشان را پایین بیاندازند و بخواهند سکوت کنند. یقیناً و بلاشک توهینی که به ائمه علیهالسلام می شود ریشه ای دارد که این ریشه بسیار کهنه و قدیمی است. نمی دانم آدم بگوید این دست یهود است، دست فراماسونری است دست چی هست که شما نگاه می کنید عکس هایی که در 150 سال پیش از امیرالمؤمنین کشیده می شد، حضرت را با یک شمشیر و ذوالفقار و با یک شیری که کنارش است و همیشه یک قیافۀ خیلی عبوثی، حتی آن عکسی معروف که در ان موزۀ معروف فرانسه است، عکسی بسیار وحشتناک و ترسناک. بعد شما هر عکسی از حضرت عیسی علیهالسلام کشیده می شود را می بینید و کنارش بره ای کوچک است و بچه های کوچک هستند و صورتی معصومانه و عاطفی که دورش هلالی هست و حالا متأسفانه هنوز شما نگاه می کنید که جملاتی همانند کوچۀ علی چپ یا مثلاً به حیوانی موذی در اصفهان علی وَرجه گفته می شود یا در سبزوار به دستکش می گویند: علیجَک! به یک همچین عبارتی ریشه ای، توهین می شود. شما نگاه می کنید در فیلم ها و سریال ها هر زنی که کلفت است و خیلی فقیر است و شوهرش معتاد است چادری است و اسمش مثلا زهرا خانم است حجت الاسلام موسوی مطلق : ظاهرا در اخبار نشان داد بحث هزاران دعوایی که در سال شده را ، سپس از چندتا دعوا مصداق آورده و حتی به عنوان مثال دعوا چند خانم چادری را نشان داده است. خوب این همه خانم این همه دعوا که در خیابان صورت می گیرد چرا رفته اند و دعوای خانم های چادری را نشان داده اند ؟ حجت الاسلام پشت کوهی : چیزی که من همیشه به مطبوعات ایراد می گرفتم این بود که به عنوان مثال می نوشتند زنی شوهر خود را به قتل رساند اسمش را که " فاطمه " بود را می نوشتند و فامیلی اش را با یک حرف کوچک مثلا" ع" (عبداللهی) می گذاشتند. خوب شما خیلی بی انصافی است که فامیلی شخص را می پوشانید اما اسمش که مثلاً اسم حضرت صدیقه طاهره علیه السلام است را بیان می کنید. یعنی آنکه در یک فرهنگ است و این اصلا چیزی از قدیم بوده و شاید بگویید ریشه این کار مثلا در دشمنان بزرگ ما است ؛ یهود و یقینا هم وهابی ها و سلفی گری همگی زایده آن دشمنی و آن منطق است. خلاصه این که کسی به خودش اجازه می دهد که به اهل بیت علیهم السلام و ائمه اطهار توهین کند این به خودی خود تنها، نمی تواند کار بکند چرا که جامعه متاسفانه به این سمت می رود که نوک پیکان شوخی ها و بد گفتن ها و مسخره کردن ها به اسامی بر می گردد که خیلی برای ما مقدس است مثلا : کسی که مقداری کند ذهن است به او خطاب می کنند که جواد است یاالقابی از امیرالمومنین علیه السلام مثل غضنفر این ها را نگاه می کنیم و می بینیم که باعث سخره می شود در برنامه ها و هنوز هم استمرار دارد. حجت الاسلام شهاب : در حالی که خدا قدیمی ها را رحمت کند پدر و مادران قدیم با وجود اینکه سواد نداشتند تعبیر من این بود که دینشان عملیاتی و کف دستشان بود جده ما که سادات بودند و نامشان عبدالحسین بود با وجود اینکه سید هم در ابتدای نامشان آمده بود همیشه تاکیید می کردند و می گفتند بگویید آقا سید عبدالحسین ، آقا صادق ، آقا باقر یعنی این نام هنوزدر یک هاله ای قداست است حجت الاسلام موسوی مطلق : قدیمی ها دین شان را از یک محل مشخصی می گرفتند الان الحمدالله محل صدور دین خیلی متفاوت شده و قرائت های مختلفی می شود و همه هم کارشناس مکتب اند حجت الاسلام ریاضت : ما از بعد سیاسی با اظهار نظر های غلط مخالفت می کنیم اما از بعد عملیاتی انگار که اصلا به همان تئوری هستیم یعنی می گوییم هر که ارادت اش به خدا برسد ( طرق الله به عدد تعداد خلایق) حالا واقعا نمی دانیم این ها درست است یا نه ! همه بر می گردد به آنکه ما از قرآن دور افتادیم. قرآن می گوید " اهدنا اصراط المستقیم " ما تا صراط المستقیم را نشناسیم که حالا در زیارت جامعه و زیارت صغیره که حضرت به آن اشاره کردند و خیلی تاکید می کند که شما دچار صراط های جعلی و مجازی و دچار بیراهه نشوید .و فکر می کنم این هم بر می گردد به اینکه قرآن چون مهجور مانده و به قرائت های مختلف افتاده است. حجت الاسلام پشت کوهی : خلاصه این یک فرهنگ است و همان طور که شما می بینید حتی در روزنامه و مجله و یا اینکه در نامه ها زمانی که نام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برده می شود با یک " ص" که در داخل پرانتز است اکتفا می کنیم به نظر من اینها باید اصلاح شود حتی در نامگذاری خیابان ها یا محله ها این ها هم باید بر رویش فکر بشود . حجت الاسلام شهاب : جای بسی تاسف که در ام کتاب وهابیت شارع نوشته شده ، شارع علی ابن ابی طالب و بعد درست آن برگرفته وهابی و سلفی گری است حتی قوم یهود شارع امام علی علیه السلام و اتوبان امام علی راه انداختند . حتی فیلمی که برای حضرت ساختند آن موقع هم اشکال بود که چرا می گویید امام علی ؟ امیرالمومنین لقب تام امام علی علیه السلام است. حجت الاسلام موسوی مطلق : حالا اینجا برای امیرالمومنین علیه السلام یک قدمی برداشته شده است اما برای امام علی نقی علیه السلام و امام هادی علیه السلام که اصلا هیچ قدمی برداشته نشده است در مجموع شهر آمار بدهند از میادین و از خیابان ها و فرهنگ سراها و از پارک ها هر کجا که می شود. ما در مسجد ها چند تا مسجد امام هادی علیه السلام داریم ؟ انقدر که مسجد امام حسین علیه السلام در یک منطقه داریم مسجد امام هادی علیه السلام نداریم. حجت الاسلام پشت کوهی : می خواهم بگویم که این موضوع از اینجا شروع شد و پایین آمد تا اینکه یک کسی به خودش اجازه می دهد که نامی که بسیار مقدس و پر معنی است به نام علی النقی را سخره بگیرد در همین.تشکیلات فرهنگی خودمان که به قول جناب آقای شهاب، زمانی که یک سریال ساخته می شود و در این سریال آدمی که اصلا از همه چیز پایین تر است و گنگ است اسمش را می گذارند و اسمش را مسخره می کنند اگر واقعا نام این آقا مثلا کوروش بود و یا اینکه داریوش بود انقدر به او حمله می کردند که تو چرا کیان ملی ما را زیر سوال می برید. " بزرگش نخوند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد " و اینکه این را باید از بالا اصلاح کرد و باید فرهنگ را اصلاح کرد. حجت الاسلام ریاضت : این کار شورای فرهنگی است. حجت الاسلام پشت کوهی : خوب کار هر کسی است باید در قیامت جواب بدهد یعنی آنکه یقینا باید یک ممیزی باشد برای این فیلم ها و سریال ها و این چیزها و یک عده باید باشند که اصلا این کلمات محاوره ای مردم را اصلاح کنند که اصلا در دهان ها نباشد؛ کوچه علی چپ یا نام مقدس علی نقی بشود علنقی خوب اینها باید اصلاح بشود. دشمن هم متاسفانه خیلی آگاه است و مردم هم خیلی بیگانه است اکنون هم چیز خیلی بدی که متاسفانه پیش آمده همین است که یک عده در اینها که ملیت عرب را دارند در مقابل ایرانی قرار داده اند و آن عده شیعیان خالصی که ملیت عرب دارند این ها هم بندگان خدا در این حین خرد می شوند. این باید به نظر من درست شود. دشمن دو تا توهین و دو حرکت خیلی بزرگ کرده یکی همین توهین های ظاهری است که مبلغ این توهین های ظاهری هم خود ما شیعیان و محبین هستیم یعنی شما نمی بینید که یک نفر مثلا اهل سنت حتی به امیرالمومنین علیه السلام توهین بکند یا اینکه در همین صحفه های مجازی ... حجت الاسلام موسوی مطلق : البته این حرف ، اثبات اش مشکل است چرا که همیشه این بی ادبی از ناحیه آنها بوده ( غیر متعصبین شان مد نظرشان است ) اینکه ما یک فرهنگ های غلطی داریم و باید اصلاح بشود درست ولی در اینکه آنها هم یکسری کارها دارند .نباید منکر شد. حجت الاسلام ریاضت : وقتی نگاه می کنید در بحث توهین همیشه شروع کنند همیشه حنبلی ها بودند که حتی وهابیت و داعشی ها هم بیشتر از فرقه حنبلی ها هستند که توهین می کنند وگره شافعی ها و مالکی ها خیلی جاها نزدیک اند و احترام هم می کنند. شما در عربستان بارها دید در عربستان یا دست بسته نماز می خوانند حتی به زیارت می آیند یعنی احترام می گذارند. حجت الاسلام موسوی مطلق : من فکر می کنم این حرف پسندیده تر باشد که بگوییم خود آقایان اهل سنت یا سایر فرق و ادیان و مذاهب آن ها برای مقدسات خودشان احترام قائل اند ولی ما این مشکل را داریم حجت الاسلام پشت کوهی این را هم به شما بگویم که این توهینی که شما می گویید اگر نگاه کنید در همین چهل ، پنجاه سال به این طرف است یعنی از قبل حتی در بانک سامره همیشه در قلب ملل بوده و آنها به حرم توهین نمی کردند یا خادمین حرم اهل سنت بودند. حجت الاسلام ریاضت : در زمان های قدیم که ما سوریه می رفتیم کل خادمین حرم و کلید دار حرم همه سنی بودند حجت الاسلام پشت کوهی : حتی این آقای عبدالباسط ایشان یک تلاوت قرآنی داشتند که آیات آخر سوره حشر که خیلی زیبا است این را ظاهرا در خود سامرا اجرا کرده و خودش گفته این تلاوتی که من داشتم و در هیچ زمان نمی توانستم این طور بخوانم از برکت این قبر شریف است که قبل اش رفتم و متبرک شدم ولی می خواهم بگویم اگر هم توهینی باشد که من اصرار می کنم در همین پنج دهۀ اخیر است عملا یک حرمت و یک احترامی بود. به قول حاج آقا ریاضت ما اول که می رفتیم همه سنی ها آنجا بودند و احترام هم می کردند ولی خوب اینی که خود ما هم دامن زدیم و ببینید همیشه باید حرمت امام زاده را متولی نگه دارد وقتی یک آقایی که فامیلی اش هم نجفی است ( حتما یک خانواده متدین و ریشه داری هستند ) ایشان وقتی که به ائمه ما توهین می کند آنها به خودشان اجازه می دهند که همه کار بکنند حجت الاسلام شهاب : اگر دشمن را به عنوان کلمه واحد دشمن عمومی در نظر بگیریم این مبارزه آشکار با سرلوحه ها و سرپیکان های شیعه را به نظر من باید با شجاعت بگوییم که از درون خود شیعه ساخته شده است. حجت الاسلام پشت کوهی :" از ماست که بر ماست " حجت الاسلام ریاضت : خبیثی یک کنسرتی اجرا کرد در آن موقع ما یادمان است هر موقع از منبری پایین می امدیم جلو ما را می گرفتند موبایل ها را در می آوردند و می گفتند حاج آقا دید ، اصلا تکثیر این موضوع به قولی احترام امام زاده به متولی است و تکثیر این موضوع که خیلی در سطح گسترده پخش شد که به امام هادی علیه السلام توهین شده از خود ما بود، از بچه مذهبی ها و هیئتی ها بود که پخش کردند حتی آن فیلمی که به توهین از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله ساخته شد. من یادم است هر زمان که از منبر پایین می آمدم می گفتند حاج آقا دیدید ؟ چی را دیدید؟ هر یک بار که شما پخش می کنید مصداق یک بار توهین به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله است اصلا عادی می شود اگر مدام نگاه کنید و قبهش ریخته می شود. حجت الاسلام موسوی مطلق: مهدویت در کلام و اندیشه امام علی النقی علیه السلام ( هادی آل محمد صلوات الله علیه) بعد از هبوط حضرت آدم علیه السلام از رضوان الهی به زمین و پس از او به فاجعه بزرگی که صورت گرفت یعنی قتل جناب هابیل آنجا یکی از مسائل مهم و مطرحی که همواره بحث می شد بحث موعود بوده است، بالاخره آنچه ملائکه پیش بینی کرده بودند در بحث خونریزی، اولین جرقه اش در این نشئه اتفاق افتاد و در واقع به نوعی انحراف در مسیر خلقت صورت گرفت و بر گرداندن به مسیر اصلی اش کار بسیار دشواری بود چون قرار بود مسیر در بهشت طی بشود اما حالا آمده است در عالم طبیعت و ماده و گرفتاری های خاص خود را پیدا کرده است، خدا هم اولین کسی که خلق کرد حضرت آدم علیه السلام است و پیغمبرش هم است یکی از مسائل مهم از اول خلقت حضرت آدم، بعد از هبوطی که عرض شد بحث موعود بوده است منتهی ما سه موعود داشته ایم در اندیشه ها که به زبان ها هم جاری شده، اندیشه انبیا که سه موعود عبارت بوده اند از اینکه هر پیغمبری ، پیغمبر بعد خود را وعده داد و طبیعتا بعد از رسیدن به آن پیغمبر آن وعده اول محقق شد. بلا استثناء تمام انبیا و مرسلین یک وعده دیگری هم داده اند آن هم عبارت است از آمدن پیامبر آخر زمان ، ( پیغمبر بعد از من این پیامبر است که خواهد آمد و آن پیغمبری که خاتم همه پیامبران است او شخصی است به نام وجود مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ) به قول دوم بوده است در کتاب آسمانی هم یکی از مسائل مهم که به آن پرداخته شد بحث آمدن خاتم انبیا است . موعود سوم هم که بوده است بحث موعود آخر الزمان است. که انبیا فرموده است تا رسیده است به حضرت خاتم و حضرت خاتم هم به همین کیفیت این موعود آخری پس از حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وعده شد چون حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: پیامبری نیست و خاتم انبیا هم خودش است یکی از آن وعده های محقق نشده بحث موعود آخر زمان حضرت ولی عصر عجل الله است لذا می بینید که ثابت هم شده است و محققین این را به اثبات رسانده اند که اتفاق نظر بین تمام ادیان الهی بحث موعود است و حتی در فرق اسلامی هم اسلام، به دو گروه مهم تشکیل شده است ( مهم از حیث جمعیت است) یکی اهل سنت و دیگری شیعیان که هر دو معتقد به موعود آخر الزمان و حضرت ولی عصر(عج) هستند اما از بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله همین موعود که معتقد به او بودند یک جلوه دیگری داشته است در لسان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چند موضوع خیلی مهم بوده است یکی اخلاق است. اخلاق در لسان پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) یک جایگاه بسیار مهمی داشته است و انبیا هم همین طور بوده اند و در بین اخلاق بحث حقوق خیلی مد نظر حضرات بوده که متاسفانه اکنون آداب مسلمانی بین ما نیست چون حقوق را رعایت نمی کنیم. عالم ، عالم حقوق است حق چه کسی و چه افرادی ؟ رساله الحقوق امام سجاد علیه السلام بخشی از این حقوق را آورده است. و در بین اخلاقیات درسی است که موضوع رعایت حقوق آمده است و موضوع دوم در بحث عبادات که خیلی مورد تاکید بوده است در بین عبادات، نماز یک جایگاه ویژه ای داشته است در سیره و در سخن پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت عصمت و طهارت و حتی انبیا هم دعایشان این بود که " رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاَةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء " ( نماز این جایگاه را داشته است ) بعدش هم موعود آخر الزمان است. حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه شریف تا جایی که می بینید بیشترین روایات را درباره مهدویت از لسان خود پیامبراکرم صلی الله علیه و آله آمده است حتی موقعی که دست ما رسید حالا یک اعترافاتی دارند برخی از عزیزان محقق اثبات اش از نظر تعدادی ممکن است مقداری دشوار باشد اما به جایی رسیده اند که خیلی از آثاری که حتی در مباحث فقهی هم از آنجا نام برده اند ما اصلا نداریم ؛ حجت الاسلام شهاب:مثلا کتاب اشعثی ها, که الان اصلا وجود ندارد _ در همین به تاراج رفتن ها و خیانت ها از بین رفته است و ما در همین دهه اخیر در یک پرواز رضا شاه ده هزار نسخه خطی از کشور خارج می کند و به لندن می برد و خیلی از این آثار در دست ما نیست حالا بالاخره همان مقدارش هم که در دسترس ما است در بحث مهدویت جایگاه ویژه ای دارد. مهمترین سندی که ما داریم پس از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله خطبه غدیر است. می بینید در خطبه غدیر 9مرتبه به موضوع مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی و فرجه شریف اشاره شده است ؛ در خطبه غدیر جایگاهش را مشاهده کنید _ و در همه اهل بیت عصمت و طهارت اینجا و این قسمت را خیلی پر رنگ مطرح می کردند حالا بنا بر اقتضائاتی که داشته اند فضای سیاسی حاکم در زمان امام القابی از موضوع مهدویت بوده است با عنوان مطرح است که طبیعتاً زمان امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام فرصت بیشتری برای بحث و نشر اندیشه مهدویت و ائمه بعدی به همین کیفیت داشته اند تا می رسد به بخش امام هادی علیه السلام این تقسیم بندی ها که عرض می کنم در لسان همه اهل بیت علیه السلام بوده است اما در لسان امام هادی علیه السلام آن دو سه مورد چون اسنادش هم است تقدیم می شود و آن هم این است که یکی از مبانی اساسی ما این است که جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به نص و وصیت است ما معتقدیم که نه جانشینی اهل بیت علیه السلام به نص است و از ناحیه خداوند متعال امده است. حجت الاسلام شهاب: وَ وَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُدَ وَ قَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ وَ أُوتِينَا مِنْ کُلِ شَيْءٍ إِنَ هٰذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ یعنی اگر ما می خواهیم بدانیم جانشین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چه کسی است باید ببینیم چه نسلی آمده است و وصیت چی است که امروز نه به نص توجه می شود و مهمتر نه به وصیت توجه می شود تا جایی که از جلوه های مظلومیت امیرالمومنین مولی الموحدین علیه السلام این است که تا چند سده امیرالمومنین علیه السلام مشهور ترین لقبشان حضرت وصی بوده است ( که حالا اساتید به آن اشاره کرده اند به این جا هم رسیدیم که نقش امام علی علیه السلام را بازی کرده اند در حالی که امیرالمومنین است ) دیگر حضرت وصی که اکنون دیگر خیلی کمتر گفته می شود و توجه می شود و ... حجج اسلام پشت کوهی/ شهاب /ریاضت /موسوی مطلق ( بحث همزمان ): حتی وصی در لسان بزرگان حتی هم گفته نمی شود.حجت الاسلام ریاضت: اگر گفته شود شاید اشکال هم وارد شود در حالی که خیلی معنا دارد و خیلی بحث زیبایی است. حجت السلام شهاب: به نظر من حضرت وصی را باید رفقاء روی منبر بگویند و روی آن کار کنند و جای کار دارد. یکی از مباحث مهم در باب زندگانی ائمه معصومین (من این را خدمت برادرانی که می خواهند بخوانند عرض می کنم) هر جا پرداخته شده و بعد آمده است یک بخش مهم اش این است که این تسریع است به جانشینی امام بعدی حجت الاسلام ریاضت: یعنی در واقع همان طور که ما خطبا به هر مناسبتی که منبر می رویم در آخر گریز به کربلا می زنیم ائمه صلوات الله اجمعین در هر مناسبتی صحبت کردند یک گریزی زده اند به وصایت امیرالمومنین علیه السلام حتی خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به ایشان اشاره کردند. حجج اسلام پشت کوهی/ شهاب /ریاضت /موسوی مطلق ( بحث همزمان ): و حتی وصی پس از خودشان یعنی اینکه پس از امام وصی پس از ایشان کیست ؟ می خواستند این را مطرح کنند و این مقدمه می آمده که این موضوع را جمع کنند حجت الاسلام موسوی مطلق: این نوع وصیت کردن اهل بیت علیه السلام برگرفته از نص است چرا که در قرآن نیز به صراحت آمده است که " يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْکُمْ " اگر ما هیچ آیه ای را نمی داشتیم همین یک آیه کافی است این آیه زیر پای کتاب " " حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّهِ برای دقایقی هم اگر این را بپذیریم خطاب بین عمومی خودمان هم باشد حالا نه یک فرقه دیگر قرآن عنوان می کند در هر چیزی که نزاع پیدا کردید دو مرجع نهایی دارید و آن خدا و رسول است خدا که مشخص است و رسول هم که از آیه آمده است. أُولِي الْأَمْرِ چه کسانی هستند ؟ هفتصد نفر از عالمان علم باقری در عراق آمدند و امضا کردند و اکنون در اسناد است که امروز أُولِي الْأَمْرِ ما صدام است. همین رئیس آل سعود ملعون که اکنون حاکم عربستان است و این خبیث ادعا دارد أُولِي الْأَمْرِ است حجت الاسلام شهاب: جالب است که اهل سنت بساط وهابیت و سلفی گری را قطع کردند و این بزرگانشان همه شان دارند رد می کنند. همه آنها از الازهر تا ایران همه آنها رد می کنند. همین ملعون ابوبکر بغدادی که دعوت کرده بود برا بیعت گفت: من اولی الامرم حجج اسلام پشت کوهی/ شهاب /ریاضت /موسوی مطلق ( بحث همزمان ): الان تهمت هایی به شیعه می زنند و بالافاصله می گویند که ما اصلا چنین چیزی را معتقد نبودیم ! مبانی اعتقادی شیعه کاملا مشخص و معین است .وارد به این نبوده است که ما أُولِي الْأَمْرِ هستیم آن جور که اهل سنت القا می کنند. به هر حال این ((أُولِي الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذٰلِکَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلاً))ما تازه فهمیدیم که از شَيْءٍ است از که باید بپرسیم؟ منابع شیعی و سنی نوشته اند: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به تواتر که بحث مستقل در بحث أُولِي الْأَمْرِ مکرر بیرون آمده است از رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله سوال کرده اند: که مقصود خدا از أُولِي الْأَمْرِ در این آیه چه کسی است؟ فرمودند: علی علیه السلام پس از او حسن علیه السلام است و پس از او حسین علیه السلام است و پس از فرزندانم و یکی ، یکی به نام مشخص می کنند حتی وجود مقدس امام زمان علیه السلام را به نام مشخص می فرمایند. حجت الاسلام شهاب: جادارد اینجا از حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(دام عزه) یاد کنیم که یک کتاب را جمع کردند و کار جدید و تازه ای انجام دادند به نام الامام المهدی(عج) عند اهل السنت ، بیش از هفتصد منبع سنی را ایشان جمع کرد و شهادت ولایت داد این که امام است و شخصیت امام زمان عجل الله تعالی به عنوان امام است و آن پیشوایی نه امامت در معنای جعلی برخی از محدثین معتزله به عنوان آن پیشوایی که منطق شیعه از او یاد می کند دقیقا برگرفته از نص و جعلا لله است را در این جا بیان شده و این ثابت شده است. حجت الاسلام موسوی مطلق: بحث موضوع مهدویت در ذیل این بحث است به بحث جانشینی و وصیتشان را به اصطلاح تصریح کردند امام علی النقی(علیه السلام) نیز به همین شکل و ما روایات زیادی داریم از حضرت سوال کردند و حضرت تصریح کردند و پیشگویی فرموده اند، و حضرت باقی مانده پس از خودشان را بیان می کنند حسب آنچه که مرحوم شیخ صدوق قدس الله سره این علامه جلیل القدر آورده اند: در کمال الدین ایشان می فرمایند: امام از قول امام علی النقی علیه السلام امام پس از من حسن فرزند من است و امام پس از حسن فرزندش قائم است که زمین را پر از داد و عدل می کند چنانچه از ظلم و جور پر شده باشد هم مشخص می فرماید که امام بعدی چه کسی است و هم از آثار قیام حضرت است، که آنچه که شیخ طوسی رحمه الله علیه نقل فرموده است و به همین عنوان تصریح شده است که حضرت فرموده اند که حسن فرزند من است و بعد از او لفظ خاص حضرت قائم است که در غیبت طوسی آمده است. حسب آنچه که در کافی آمده است که مرحوم کلینی محمد بن یحیی نقل می کند که پس از درگذشت و شهادت امام جواد علیه السلام خدمت امام هادی علیه السلام رسیدیم و به او تسلیت گفتیم امام حسن عسکری علیه السلام هم نشسته بودند و گریه می کردند سپس امام هادی علیه السلام به (فرزندشان) امام حسن عسکری علیه السلام رو کردند و خدای سبحان به عنوان دلداری از او در تو جانشینی قرار داده است بیان می کند بعد می فرمایند : سپس شکر گزار باش. این چه مولودی است که خواهد آمد و امام معصوم باید حمد آن را به جای آورد به این عنوان. اینها پیشگویی هایی است که آمده است. حجت الاسلام شهاب: برای ما خیر است که در قرآن می گوید بقیه الله خیرلکم . حسب آنچه در کافی شریف آمده است داوود ابن قاسم از امام علی النقی نقل می کند از امام هادی علیه السلام که شنیدم جانشین پس از من حسن است و شما چگونه خواهید بود برای جانشین پس از او پس ببینید موضوع مهدویت چقدر مهم است عرض کردم فدایت شوم چرا؟ فرمودند: شما خود او را نمی بینید و روا نیست که با نام از او یاد بکنید یکی از موضوعات مهم در بحث مهدویت حرمت نام حضرت را بردن است فرمودند نام حضرت را بردن حرام شرعی است. عرض کردم پس چگونه یادش کنیم؟ فرمودند: این چنین بگویید او حجت آل محمد صلوات الله علیه است. پس بیان اولی که در اندیشه امام علی النقی علیه السلام عنوان و مطرح در حوزه مهدویت بحث تصریح و نص است و پیشگویی راجع به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه موضوع دوم: زمینه سازی است برای بحث امام زمان(عج) این موعودی که تمام ائمه(ع) گفتند البته انبیاء(ص) گفته اند حالا رسیده است زمینه سازی از زمان خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آغاز شده بود یعنی با عنوان کردن ، مطرح کردن و نزدیک بودن لذا اصلا اعتقاد به این که آمدن موعود نزدیک است جز معارف ما است. " انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا " ما نزدیک می دانیم و آن دشمنان هستند که دور می دانند لذا به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله چنان مطرح کرده اند که ما مدعیان دروغین مهدویت بعد از خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در زمان اهل بیت(ع) داشتیم پیغمبر گفته اند جسم با تبلیغ کردند با این که چقدر عجیب بوده است این که این همه نسلیه که از نسل پنجم پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله است عده ای دیگر خودشان مدعی نبودند ولی افراد آمدند این شرایط را تطبیق کردند با فلان شخص و گفتند این مهدی است ،محمد حنفیه یک نمونه است و این زمینه سازی بوده است گریه های امام صادق علیه السلام در فراق حضرت ولی عصر عجل الله آن موعود آخر زمان. حجت الاسلام شهاب: « لو ادرکته لخدمته ایام حیاتی» « اگر دوران او را درک میکردم، همه روزهای زندگیم را در خدمت به او میگذراندم » که اگر می اصلا آن حدیث معروفی که آمدند و حضرت داشتند گریه می کردند و خیال کردند فرزندشان حضرت فوت شده است پرسیدند آقا چی شده؟ دیدند حضرت دارند برای فراق از حجت آخر الزمان و ناراحتی برای او به حال دوستان ایشان گریه می کنند. حجت الاسلام شهاب : اقا امیرالمومنین(ع) می فرمودند: شوقا الی رویته ، اما از بعد از علی ابن موسی الرضا علیه السلام بلکه از زمان حضور علی ابن موسی الرضا در مرو آماده سازی بحث غیبت عنوان و مطرح شد به حدی که اهل بیت(ع) بی میل نبودند با اون که اختیار ظاهری بود کمتر می آمدند و آن بخشی اش هم که اختیار غیر از ظاهری بود که خود ائمه اطهار هم مخالفت با این امر نمی کردند لذا داریم که امام جواد علیه السلام به امام هادی علیه السلام ، گاهی از پشت پرده با مردم سخن می گفتند تا مردم کم کم عادت کنند به ندیدن حجت خدا یعنی اگر امام نبود چطور مسائل خود را حل بکنند؟ این آماده سازی همین طور آماده اند تا زمان امام حسن عسکری علیه السلام که دیگر به اوج خود می رسد و اوج اش تا جایی است که یک وقت دیدند آن حضرت محصور در یک شهرکی بودند و آن حضرت هم نمی شد از شهرک بیرون بیایند بعد این مامورهایی که از ارادت ها بودند از لباس آنها بودند گاهی در هنگام تحویل پوست بودند خبری می آوردند یا دست فروش ها خبری می آوردند گاهی خبر می آوردند .در اینجا اولا غربت شیعه بعد هم این فاصله ای که مردم کم کم نسبت به حجت خدا پیدا می کنند کم کم عادت می کنند. یک روز عده ای از اینها به امام(ع) گفتند: عده ای از شیعیان شما از بلادی آمده اند محضر شما اجازه است؟ حضرت چندتا توصیه داشتند: فرمودند: نه به این ها بگویید صبر کنند تا سه شنبه من هر سه شنبه تحت الحفظ بیرون می آیم و وقتی آمدم منتهی این ها گریه نکنند به من سلام نکنند اجتماع نکنند چند نفری و دست تکان ندهند و یک گوشه ای بروند و انجام بدهند. فضا به چه سمت و سویی می رود؟ این زمینه سازی یک بخشش اقدامات عملی است که صورت گرفته است هم برای اینکه عادت کنند به نبود امام به حسب ظاهر و هم برای حل مشکلاتشان و ارجاع امام صادق علیه السلام به فقهاء در زمانی که خود حضرت ظهور دارند و حضور دارند یعنی چی؟ یعنی کم کم دارند زمینه را اماده می کنند یعنی به عنوان یک زیر بنای فکری شیعه مطرح می کنند فردا یک عده ای می گویند ما اماممان نیست پس الان که امام نیست ما باید برویم و یک گوشه ای بشینیم و تضرع و دعا کنیم تا امام بیاید ما وجود را دار