حجت الاسلام الهی: راهکار محک زدن افراد برای دوستی چیست؟/ حاج محمد رضا طاهری: ای مؤذن افق کعبه اذان می خواهد

کد خبر: 11420
مراسم عزاداری شب شهادت امام هادی(علیه السلام) با سخنرانی حجت الاسلام الهی و مداحی حاج محمدرضا طاهری و کربلایی حسین طاهری در مسجد الهادی(علیه السلام) برگزار شد.
وارث: مراسم عزاداری شب شهادت امام هادی(علیه السلام) با سخنرانی حجت الاسلام الهی و مداحی حاج محمدرضا طاهری و کربلایی حسین طاهری در مسجد الهادی(علیه السلام) برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام الهی را می خوانید:


روایت زیبایی است از امام سجاد(علیه السلام) که می فرمایند که اگر می خواهید  دوستی را انتخاب کنید که به او کاری بسپارید و مسئولیتی بدهید، چگونه او را محک بزنید و بشناسید، اولین قدم این است اگر دیدید کسی خودش را خیلی انسان متدیّنی نشان می دهد، خیلی زود به او اعتماد نکنید و او را امتحانی بکنید و ببینید نسبت به مادیات چقدر حساسیت دارد؟

در دومین قدم باید آن شخص را نسبت به غرایز آزمایش کرد. باید دید نسبت به شهوات چه عکس العملی دارد و اگر در معرض شهوات نفسانی قرار بگیرد می تواند استقامت کند یا خیر؟ شخص اگر از آزمایشات این دو مرحله سربلند بیرون آمد،باز هم نباید به او اعتماد کامل کرد  بلکه در مرحله دیگر این است که امام می فرمایند ببینید عقل درستی دارد؟ اهل منطق و استدلال هست یا خیر؟ انتقاد پذیر هست یا خیر؟

شخصی که اهل منطق و استدلال است در هر امری از اهل فن مشورت می گیرد، مستبد نیست و عقل دیگران را به فکر خودش اضافه می کند و از افراط و تفریط به دور است. در مرحله بعد حضرت می فرمایند که ببینید این عقل استدلالی او در عمل خودش هم سرایت می کند یا خیر؟ چون برخی فقط خوب حرف می زنند و خودشان به آن عمل نمی کنند و امام سجاد(علیه السلام)  می گویند که به ظاهر افراد اعتماد نکنید. 

می فرمایند بهترین ملاک برای شناخت فردی از طریق دوستان آن فرد است. در مرحله پنجم حضرت می فرمایند که اگر دیدید عقل و تقوای عملی را کم دارد ببینید در چه زمینه هایی تقوایش کم است؟ مثلا برخی هستند که در زمینه های غریزی یا مالی تقوا دارند و در برخی زمینه ها کم می آورند درانتها امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند اگر شخصی این ویژگی را داشت، برای دوستی قابل اعتماد است.

در ادامه مداحان اهل بیت(علیه السلام) به عزاداری پرداختند؛



روضه هم نه دلم اشک روان می خواهد 

کارش از ناله گذشته است فغان می خواهد

چهار فصل دلم آنقدر که حزن انگیز است

سبز هم گردد اگر بی تو خزان می خواهد

دیربازی ست همه مأذنه ها خاموشند

ای مؤذن افق کعبه اذان می خواهد

به خدا فرق ندارد بزند یا نزند

قلبم آن دم که تو باشی ضربان می خواهد


/س113