اطاعت و ادب، دو بال رشد و تعالی

کد خبر: 19726
آیت الله قرهی از سلسله مطالب اسرار مهدوی گفت: کسب مقام انبیاء، شهدا، صدیقین و صالحین در بستر اطاعت است و این اطاعت عاملی برای رسیدن به عصمت می‌شود.
وارث: آیت الله قرهی از سلسله مطالب،اسرار مهدوی مطالبی عنوان کرده که متن آن در پی می آید.
 
چرا وجود مقدس ابالفضل العباس(ع) که تالی ­تلو معصوم است به جایی می‌رسد که امام معصوم(ع) به او می‌گوید: «بِنَفسِی اَنتَ یا اَخی»فدای تو بشوم؟یا به جایی می‌رسد که امام معصوم مثل زین ­العابدین(ع) می‌فرمایند: «إِن لِلْعَباسِ عِنْدَ اللهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» عموی ما ابالفضل العباس(ع) مقامی ‌دارد که تمام شهدا به او غبطه می‌خورند. ما می‌گوییم: خدایا! شهدای ما را با شهدای کربلا محشور بفرما؛ چون شهدای کربلا اعظم شهدا هستند. یکی از شهدای کربلا حضرت علی­ اکبر(ع) است، یعنی حتی خود حضرت علی­ اکبر(ع) هم به مقام عمویش غبطه می‌خورد. چرا؟
 
چون ایشان دو خصوصیت داشتند:
 
1.اطاعت، همان­طور که در زیارتنامه ایشان می­ خوانیم: «السلامُ عَلَیکَ اَیهَا العَبدُ الصالِحُ، المُطیعُ للهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأمیرِالمُؤمِنینَ وَ الحَسن و الحُسین».
 
2.ادب، که خیلی از شعرای خودمان هم بیان می‌کنند که ایشان خدای ادب بودند و ادب آن حضرت بسیار مؤثر بوده است.
 
پس دو بال رشد و تعالی، اطاعت و ادب است. در این­جا نیز قرآن می‌فرماید: من یطع الله و الرسول هر کس مطیع شد، مقام نبی را پیدا می‌کند.
 
لذا کسب مقام انبیاء، شهدا، صدیقین و صالحین در بستر اطاعت است و این اطاعت عاملی برای رسیدن به عصمت می‌شود.

/م118