«صدقه»و نقش آن دررفع مشکلات اقتصادی
وی ابراز داشت: واژه «صدقه» به صراحت در قرآن کریم آمده است؛ «أَن تَصَدَّقُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ»؛ و اگر ببخشید برای شما بهتر است لذا به طور کلی میتوان «صدقه» را در چارچوب انفاق در راه خدا دانست.
این فعال قرآنی درباره اینکه چه مقدار از دارایهای خود را صدقه دهیم و آیا میزانی برای این کار در روایات مشخص شده است، اظهار داشت: در متون روایی، میزانی برای صدقه مشخص نشده اما اصل دادن صدقه و انفاق در راه خدا در قرآن کریم بسیار مورد توجه قرار گرفته است و ظاهر این است که هر کسی به اندازه وسع و توانی که دارد باید انفاق کند.
وی گفت: البته صدقه دادن و انفاق کردن فقط شکل ریالی و مادی نیست و وجوه مختلفی دارد؛ ممکن است فردی توانایی علمی داشته باشد و بخواهد در این خصوص در راه خدا انفاق کند یا اینکه خداوند آبرویی به وی داده است که سخنش نزد مردم خریدار دارد و از این طریق انفاق میکند اینها ظرفیتهای مختلفی است که میتوان در قالب انفاق در راه خدا به آنها توجه کرد.
قرهشیخلو تصریح کرد: «صدقه» یک خیرات جاری است که با مرگ انسان، پرونده آن بسته نمیشود و حتی خیرات و برکات آن بعد از مرگ نیز به انسان میرسد و در واقع بازتاب اجتماعی صدقه به گونهای است مواردی که در حوزه اقتصادی در قرآن کریم مطرح شده، مانند انفاق، خمس و زکات باعث میشود ما بسیاری از مشکلاتی که از آن به عنوان فقر در جامعه یاد میکنیم خودبه خود حل شود.
وی عنوان کرد: مردم با توجه به امکان و تمکنی که خداوند به آنها داده است علاوه بر اینکه دِین خود را ادا میکنند با پرداخت خمس و زکات، باری از مشکلات اقتصادی جامعه را برطرف میکنند و اگر این رسالت به خوبی انجام شود و ما به آن پایبند باشیم اغلب مسائل و موانع اقتصادی در جوامع مسلمان، به خودی خود حل خواهد شد و شاید دیگر ضرورتی وجود نداشته باشد که دولت به صورت مستقیم وارد عرصه شود.
رئیس سازمان دارالقرآن کریم خاطرنشان کرد: با توجه به آیات قرآن نباید در دادن صدقه و انفاق کردن، درگیر افراط و تفریط شویم.
وی با بیان اینکه قرآن کریم همواره ما را به رعایت میانهروی در امور مختلف فرا میخواند، گفت: البته در آیات الهی مواقعی هم وجود دارد که حد مشخصی برای انفاق کردن مشخص شده است که میفرماید اگر از مخارج یک سال زندگیتان اضافهتر داشتید یک پنجم آن را خمس دهید اما در سایر موارد، تشخیص اینکه به چه اندازه انفاق کنیم بر عهده خود فرد نهاده شده است تا براساس توانمندی که دارد انفاق کند؛ «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ...»
منبع: روضه