برپایی طرح آرامش بهاری در ۲ هزار بقعه و سوگواره یاس نبوی با تبیین خطبه فدکیه

کد خبر: 29599
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برپایی طرح نوروزی آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی با محوریت تبیین خطبه فدکیه از ۲۸ اسفند تا ۱۴ فروردین ماه سال ۹۴ خبر داد.
وارث: حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری طرح ملی آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی که صبح امروز در این سازمان برگزار شد، گفت: چند سالی است که طرح ملی آرامش بهاری با هدف خدمت رسانی مطلوب به زایران و ارتقای باورهای دینی در سطح امامزادگان و بقاع متبرکه و تبدیل این اماکن به قطب فرهنگی کشور برگزار می شود.

وی افزود: امسال طرح نوروزی آرامش بهاری از 28 اسفندماه تا 14 فروردین سال 94 در 2326 امامزاده کشور برگزار می شود.

 

برگزاری ویژه برنامه تحویل سال نو در 1665 بقعه

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به اهم برنامه های طرح آرامش بهاری ویژه تحویل سال نو گفت: همزمان با آغاز سال جدید و لحظه تحویل سال ویژه برنامه هایی در بیش از 1665 بقعه کشور برگزار می شود که از جمله آن قرائت صلوات خاصه حضرت زهرا (س) است.

وی افزود: اجرای برنامه های تواشیح، قرائت قرآن، سرود، همخوانی، سخنرانی و تشریح اعمال لحظه تحویل سال از دیگر برنامه های این طرح است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: گلباران قبور شهدا با حضور خانواده شهدا در جوار امامزادگان از جمله برنامه های ویژه تحویل سال نو خواهد بود. گفتنی است، افرادی که نتوانند در این برنامه حضور پیدا کنند می توانند از طریق سیمای استان ها به صورت زنده مراسم تحویل سال نو را در جوار امامزادگان مشاهده کنند.

 

حضور بیش از 5 هزار روحانی و مبلغ در طرح آرامش بهاری

حجت الاسلام شرفخانی با بیان این مطلب که حضور روحانیون و مبلغین در طرح نوروزی آرامش بهاری یک رکن است، گفت: این طرح با حضور روحانیون و مبلغین دینی با هدف پاسخگویی به شبهات و تبیین سبک زندگی اسلامی برگزار می شود. در 800 امامزاده و بقاع کشور خیمه های معرفت شامل مشاوره خانواده، مشاوره مباحث دینی و اعتقادی، بخش کودک، اهدای جوایز، ایستگاه همه واقف باشیم، برپا می شود.

وی افزود: امسال مانند سال گذشته از نظر کمی و کیفی شاهد ارتقا در اجرای برنامه ها هستیم و بیش از 5 هزار روحانی و مبلغ در این طرح حضور دارند. گفتنی است، از این تعداد روحانی و مبلغ بیش از 2 هزار نفر از قم و بیش از 3 هزار نفر از روحانیون بومی استان ها هستند.

حجت الاسلام شرفخانی تصریح کرد: علاوه بر حضور روحانیون در طرح آرامش بهاری دفتر مشاوره و پاسخگویی به مسایل شرعی در 970 بقعه با حضور یک روحانی برپا می شود.

 

برپایی نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی در 557 بقعه کشور

حجت الاسلام شرفخانی عنوان کرد: همزمان با برپایی طرح ملی آرامش بهاری بیش از 575 بقعه کشور نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی شامل نرم افزار، سی دی و ... به صورت فروشگاهی عرضه می کنند. همچنین نمایشگاه دیگری  شامل عرضه محصولاتی گرافیکی با محوریت سبک زندگی فاطمی و تبیین راهکارهای زندگی اسلامی در 1550 بقعه کشور برپا می شود. بر همین اساس غرفه های عفاف و حجاب در جوار امامزادگان برپا می شود که بیش از 568 امامزاده این غرفه ها را برپا می کنند. گفتنی است در برخی از اماکن سیاحتی و تفریحی خیمه های معرفت برپا می شود.

 

عرضه محصولات فرهنگی با نگاه مخاطب محوری

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به ارایه محصولات فرهنگی در طرح آرامش بهاری گفت: امسال محصولات فرهنگی با نگاه مخاطب محوری عرضه می شود. بر همین اساس کتاب های مختلفی در رابطه با حجاب، نماز، اخلاق کودکان در خانواده با تیراژ میلیونی چاپ و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. همچنین تولید پازل، لیبل، جاقلمی با نگاه سبک زندگی اسلامی از دیگر محصولات فرهنگی ارایه شده در طرح آرامش بهاری است و بیش از سه نوع سررسید، تقویم، کتاب سالنامه طراحی شده است.

 

طراحی مسابقه یاس نبوی و تبیین خطبه فدکیه

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به طراحی مسابقه یاس نبوی گفت: در راستای تبیین و تشریح خطبه فدکیه مسابقه یاس نبوی برگزار می شود. بر همین اساس 40 نکته خطبه حضرت زهرا (س) با نگاه به سبک زندگی فاطمی در قالب کتابی طراحی شده که با تیراژ 15 هزار جلد در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد و کسانی که بتوانند به سوالات این کتاب پاسخ صحیح دهند می توانند از جوایز نفیسی همچون هزینه عمره مفرده و عتبات عالیات بهره مند شوند.

 

امکان اسکان موقت زایران در 938 هزار بقعه کشور

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به امکان اسکان موقت زایران در جوار امامزادگان گفت: امسال در راستای برگزاری هرچه بهتر طرح آرامش بهاری بیش از 1038 ایستگاه صلواتی و 938 هزار امکان اسکان موقت در جوار امامزادگان پیش بینی شده است. بر همین اساس بیش از 750 امامزاده شاخص کشور دارای زایرسرا هستند و مسافران می توانند مدت زمان بیشتری را در این زایرسراها سپری کنند.

 

طراحی سامانه گویای پیامکی طرح آرامش بهاری

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به طراحی سامانه گویای پیامکی برای دریافت پیشنهادات و انتقادات گفت: در راستای اجرای هرچه بهتر طرح آرامش بهاری قرارگاهی با همین عنوان طراحی شده که 24 ساعته فعالیت می کند و مردم هر کجا اشکال یا انتقادی داشتند می توانند از طریق شماره 648735- 021 و یا سامانه پیامکی 10000114 به ستاد طرح آرامش بهاری اطلاع دهند. گفتنی است، در کل کشور بیش از 30 هزار نفر برای خدمت رسانی و اجرای هرچه بهتر طرح آرامش بهاری فعالیت می کنند و بر همین اساس گروه های نظارت و بازرسی به صورت دقیق نحوه اجرای این طرح را رصد می کنند. گفتنی است، شورای عالی استان ها، هلال احمر، سازمان بسیج، نیروی انتظامی و سایر مجموعه های دولتی و غیردولتی در اجرای هرچه بهتر طرح آرامش بهاری مشارکت می کنند.

 

برپایی سوگواره یاس نبوی در بیش از 2 هزار بقعه کشور

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ویژه برنامه های ایام شهادت حضرت زهرا (س) در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه گفت: چند سالی است که سازمان اوقاف و امور خیریه همزمان با ایام سوگواری دخت نبی اکرم (ص) در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه کشور سوگواره یاس نبوی را برگزار می کنند و امسال برای ششمین سال پیاپی این طرح بیش از 2189 بقعه میزبان علاقه مندان خواهد بود.

 

وی افزود: ترویج فضایل وسیله زندگی حضرت زهرا (س) و سبک زندگی فاطمی و نیز تبیین خطبه فدکیه از اولویت ها و اهداف طرح سوگواره نبوی است. بر همین اساس مراسم خطبه خوانی رأس ساعت 9 صبح با تجمع عزاداران فاطمی در 2 هزار بقعه کشور برگزار می شود.

 

وی با اشاره به ویژه برنامه ایام شهادت حضرت زهرا (س) گفت: عصر شهادت حضرت زهرا (س) همایش یاس نبوی ویژه بانوان و شام غریبان آن حضرت با حضور سادات در امامزادگان سراسر کشور برگزار می شود. همچنین در برخی از امامزادگان بر اساس نیات واقفین عزاداران اطعام خواهند شد. جهت دهی نیات واقفین بر اساس ترویج وقف های فاطمی است.

 

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به ترویج وقف هایی در راستای بزرگداشت عزاداری حضرت زهرا (س) گفت: از جمله اولویت های ما بحث مشاوره برای ثبت وقف هایی با نیت ترویج و توسعه عزاداری فاطمی (س) است.

 

وی با اشاره به دیگر برنامه های ویژه ایام سوگواری گفت: قرائت زیارت نامه حضرت زهرا (س) در امامزادگان، توزیع اقلام فرهنگی از جمله کتابچه یاس نبوی، نرم افزارها و سی دی های صوتی از دیگر برنامه های طرح سوگواره یاس نبوی است.


/ف.م214