عزاداری ایام شهادت امام موسی کاظم(ع) در هیئت غریب مادر برگزار شد +گزارش تصویری

کد خبر: 32813
مراسم عزاداری ایام شهادت امام موسی کاظم علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام آخوند و مداحی ذاکر اهل بیت علیه السلام در هیئت غریب مادر برگزار شد.

وارث: مراسم عزاداری ایام شهادت امام موسی کاظم علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام آخوند و مداحی ذاکر اهل بیت علیه السلام در هیئت غریب مادر برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام آخوند را می خوانید:

خداوند می فرمایند: دستت را به گردنت قرار نده! طرف دست بده، ندارد و خسیس است. گاهی می بینیم که افرادی به طور مثال بیشتر از 100 هزار تومان ندارند ولی 50 تومان آن را در راه خدا و پیغمبر  صلوات الله علیه می دهند! چه کسی چنین کاری می کند؟ می گوید کسی که دستانش را قلاب کند و به گردن بیندازد خسیس است و در ادامه می فرماید: نه آنگونه باش که همه را جذب کنی و هر چه در می آوری ببخشی و نه آنکه هیچ ندهی. برخی نه دست بده دارند و نه دست بگیر. وقتی کف دست را گود کنی و آب را درونش نگه داری، کمی می ماند ولی اگر آب در دست داشته باشی و مشت کنی چه می شود؟ برایت چیزی نخواهد ماند. اگر هم دستت را صاف نگه داری تمام آب روی زمین میریزد.

امام کاظم علیه‌السلام می فرمایند: زمان را چهار قسمت کنید. بخشی را برای کسب درآمد و بخشی را برای معاشرت با مردم صرف کنید و بخشی را برای طاعت و عبادت. ائمه علیه‌السلام به اندازه عمل می کردند. در سورۀ اسرا آیۀ 29، می فرماید: " وَلاَ تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلاَ تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا؛ و دستت را به گردنت زنجير مكن و بسيار [هم] گشاده‏دستى منما تا ملامت‏شده و حسرت‏زده بر جاى مانى" خداوند می فرمایند: خسیس نباش و خیلی هم بخشش نکن که چیزی برای خودت نماند. این موضوع و برنامه ریزی که امام کاظم علیه‌السلام فرمودند برای استفادۀ ما در زندگیمان است.

اگر در خوردن توانستی تعادل ایجاد کنی، مریض نمی شوی. کم بخور، همیشه بخور. افراط و تفریط در هر کاری مضر است و باید همیشه تعادل باشد. اگر مردم از این آیه استفاده کنند بیمار نخواهند شد.

خودت را محدود به فعلی نکن. من فقط نماز بخوانم! من فقط به کسب روزی بپردازم. اینها ظلم به خود و اطرافیان و عزیزان است. امام کاظم علیه‌السلام فرمودند: شبانه روز را به چهار قسمت کن؛

1. طاعت

2. معیشت

3. صله رحم

4. دوری از محرمات

در ادامه فرمودند: رزق حلال عبادتت را و صله رحم و روزیت را کنترل می کند.

امام صادق علیه‌السلام به دو برادر فرمودند: شما تا فلان روز بیشتر زنده نیستید! به مسافرت رفتند و یکی از برادرها با تأخیر فوت کرد. برادر دیگر نزد امام رفت و خبر داد. امام فرمودند: باید در این بازه زمانی فعلی انجام داده باشید که باعث شده است مرگش به تأخیر بیفتد. گفت: عمه ای داشتیم که به دیدار او رفتیم. صله رحم عمر را طولانی می کند.

امام علی علیه‌السلام در نهج البلاغه اش می فرمایند: این فرصت ها همانند باد می گذرد. زمانی خواهد آمد که سال، ماه می شود! ماه همانند هفته و هفته همانند روز و روز همانند ساعت. دقیقه دقیقه هایمان همانند ابر می گذرد و نمی توانیم جلوگیری کنیم.

از فرمودۀ امام کاظم علیه‌السلام و ائمه معصوم علیه‌السلام در زندگیمان استفاده کنیم.