آیت الله ضیاءآبادی : بدان که اندک عمل بدت کیفر دارد

کد خبر: 38457
جلسه تفسیر قرآن آیت الله ضیاءآبادی با سخنرانی آیت الله ضیاء آبادی ومداحی حاج آقای مهجور در مسجد علی بن الحسین علیه السلام برگزار شد.

وارث: جلسه تفسیر قرآن آیت الله ضیاءآبادی با سخنرانی آیت الله ضیاء آبادی  ومداحی حاج آقای مهجور در مسجد علی بن الحسین علیه السلام برگزار شد.

 در ادامۀ خبر متن سخنان آیت الله ضیاءآبادی را می خوانید: 

آیت الله ضیاءآبادی : بدان که اندک عمل بدت کیفر دارد

اول باید خدا را بشناسیم، تا خدا را نشناسیم پیغمبر صلی الله علیه و آله را نمی توانیم بشناسیم. اول خداشناسی، بعد پیغمبر شناسی بعد امام شناسی است. حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرموده اند: "اِلهى ما عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ عِقابِكَ وَ لا طَمَعاً فى جَنَّتِكَ وَ لكِنْ وَجَدْتُكَ اَهْلا لِلْعِبادَةِ فَعَبَدْتُكَ" خدایا تو را برای ترس از جهنم و شوق بهشت رفتن عبادت نمی کنم. انگیزه من بهشت و جهنم نیست. تو را شایسته عبادت یافته ام. انگیزه من در عبادت خدا بهشت و جهنم رفتن نیست.

من با عقل خودم فهمیده ام خالق دارم. هر ساختمانی سازنده ای دارد. عقل من می فهمد صانع دارم که هم بینا و هم شنواست. عقل می گوید آن صانع برنامه به من داده است که چه کنم و گفته است اگر از برنامه ام اطاعت کنم به بهشت می روم. در ساختار وجودی ام خطا ندارد. خالق طبیعت همان شارع شریعت است. دو زبان دارد. همانی که ساخته است، همان دستور داده است. اگر دیدی او نافرمانی می کند دیگر بنده نیست. بنده آن کسی است که نوکری کند. اگر بندگی نکنم یعنی خدا را نشناخته ام و خداشناس نیستم.

خدا قاطعا می فرماید: "وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ" هدف من از آوردن شما همین است که اول مرا بشناسید و بعد بنده من باشید. و قاطعا فرموده است: "وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَه ضَنْکًا" حالا که فهمیدی، اگر از من اعراض کنی و دستور مرا انجام ندهی در دنیا زندگیت را غرق در مشکل می کنم که هر کاری می کنی راه بر رویت بسته می شود، خیلی از پولدارها هم هستند که معیشت ضنک دارند و آرامش روحی ندارند. خیلی از ابر قدرتها خواب آرام ندارند و مدام با هم دعوا می کنند این معیشت ضنک است.

در مسلمانان هم وجود دارد، در یک خانواده اولاد با والدین نمی سازند. از دست هم در فشارند. زن و شوهر با هم نمی سازند. چون خدا را نادیده گرفته اند. خدا فرموده است عفو و گذشت داشته باشید. خود را برای خدا بشکن. خدا فرموده است دست پدر را ببوس. ما هم زندگی دشوار داریم. زندگی ما خدا را در متنش ندارد. فقط فقر و بی پولی گرفتاری نیست، خیلی از پولدارها و قدرتمندان عالم هم گرفتارند، همه چیز دارند ولی از دست هم آرامش ندارند. خدا فراوان در قرآنش بحث می کند که گناه نکنید، گناهکاری شما را از خدا دور می کند. از زندگی آرام دور می شوید و آخرتتان گرفتار می شوید. خدا خیلی سریع الحساب است هر کار کوچکی هم کنیم پاداش و کیفر می دهد. قاطعانه فرموده است: " مَن يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ" هر کسی کار بدی انجام دهد، کیفرش را می بیند. با خودتان نگویید خدا کریم است و می بخشد.

مردی خدمت رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمد و گفت در بیابان زندگی می کند و نمی توانم همیشه خدمتتان بیایم، دستوری بدهید که بتوانم آن را انجام دهم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: "مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ؛ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ" بدان که اندک عمل بدت کیفر دارد.

آن مردی که همه چیزش خوب بود و موقع دفنش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله او را تشییع کرد، پیامبر صلوات الله علیه درباره اش فرموده بودند: فشار قبرش را دیدم. همه چیز او خوب بود ولی در خانواده بد خلق بود. خداوند سریع الحساب است.

بعضی ها در بیرون خوب هستند ولی تا وارد خانواده می شوند بد اخلاقی می کنند و می گویند باید فرمان من باشد. عمل بد کیفرش را خواهد دید. ما هواپرستی داریم. باید ببینیم خدا چه می گوید. خدا می فرماید اگر همسرت بد اخلاقی کرد دستش را ببوس و با او مهربانی کن. باید عفو و گذشت داشته باشیم.

امام صادق علیه السلام یک جمله ای شبیه به آیه "وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَه ضَنْکًا" می فرمایند: "وَ اللهِ مَا أنَا بِإمَامٍ إلاّ لِمَنْ أطَاعَنِي فَأمَّا مَنْ عَصَانِي فَلَسْتُ لَهُ بِإمَامٍ" به خدا قسم من امام کسی نیستم، مگر اینکه مطیع من باشد. اگر با من هم رنگی نداشته باشد، من امام او نیستم. زینت من باشید. چرا مرا امام خودتان معرفی می کنید؟ آن کسی که مطیع من است من امام اویم. مطیعان من تنها سینه زنان نیستند. مطیع من باشید. مطیع و بنده خدا باشید. و در آخر نفرین می کنند و می فرمایند: خدا نیاورد آن روزی را که با من یک جا باشند. ما این همه می گوییم خدایا ما را با اهل بیت محشور کن.

هر کسی از ذکر من روی برگرداند زندگی دنیاییش را دشوار و در آخرت کور و نابینا محشور می کنم. 


/1102101304

آیت الله ضیاءآبادی : بدان که اندک عمل بدت کیفر دارد