حجت الاسلام کرمی: حضرت زهرا (س) حقیقت نماز و جوهر بندگی بود+گزارش تصویری
وارث: مراسم شب اول عزاداری فاطمیه دوم با سخنرانی حجت الاسلام کرمی و مداحی حاج محمد فراهانی و کربلایی سید علی مومنی در حسینیه شهدای بسیج برگزار شد.
در ادامه متن سخنان حجت الاسلام کرمی را می خوانید:

تحلیل چرایی و چگونگی جنایت فاطمیه
امشب یک سوالی مطرح می کنم که در شبهای آینده به این سوال پاسخ می دهم. اینکه چطورشد در جامعه ی مدنی در یک بازه زمانی کوتاه، در حالی که بدن پیامبر صلی الله علیه هنوز دفن نشده بود که سقیفه ی بنی ساعده تشکیل شد. کفن پیغمبر صلی الله علیه هنوز خشک نشده بود که درب خانه ای که پیامبر استیذان و اجازه می گرفت، باادب و کرنش وارد میشد را آتش زدند، و وصی پیغمبر صلی الله را دست بستند. این معما جزو معضلات تاریخی است. یعنی از نظر اهل سنت و از نظر تحلیل مسائل اجتماعی، این مساله مستبعد است. که مردمی مسلمان باشند، متمسک به شریعت باشند، در اذان نام پیامبر را می آورند. مردمی که از همه چیزشان برای اسلام مایه گذاشتند، در مرئی و مشهد اینها بریزند و درب را آتش بزنند و آن جنایات را مرتکب شوند و مردم هم سکوت کنند.
عوامل اجتماعی، ریشه های تاریخی این ماجرا چیست؟ یک موقعی هست که جایی به کسی میشود، اما مقام و مرتبه اش مجهول است و او را نمی شناسند، این موجه التوجیه است. اما کسی مثل صدیقه طاهره سلام الله که به شهادت دشمنش عایشه، صاحب شریعت به مرتبه ای به او کرنش میکرد که مورد اعتراض واقع می شود. این روایت از عایشه است: و کان اذا دخلت الیه، اذا دخلت علی رسولاللَّه قامت قام الیها1 یعنی اگر به کرات و دفعات حضرت صدیقه طاهره سلام الله از درب تردد میکرد، پیامبر تمام قد به احترامش می ایستاد، تا دم درب به استقبالش می رفت، خم میشد و هردودست حضرت زهرا سلام الله را میبوسید و میفرمود فاطمه جان! پدرت فدایت بشود.
عایشه می گفت حس حسادت در من گر میگرفت و عواطف زنانه در من غلیان میکرد، قادر به ضبط هیجان و کنترل حسم نبودم. لب باز میکردم واعتراض میکردم، میگفتم آقا معنا ندارد، شما فیض اقدس، عقل اول، واسطه ی فیض وجود، صاحب مقام لولاک چطور تا این حد و مرتبه در مقابل دخترت کرنش و احترام می کنید؟
پیامبر می فرمود عایشه ساکت باش، خدا دستور داده دست فاطمه را ببوسم. وقتی آیه "وامر اهلک بالصلوة2" اهل خودت را به نماز دعوت کن، نازل شد، روایت دارد پیامبر تا 6 ماه به درب خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها می آمد و اظهار ادب میکرد و می فرمود: السلام علیک یا اهل بیت نبوة، رحمتکم الله انما یریدالله عنکم رجس و 3 مرتبه میفرمود: انت الصلوة . فاطمه جان تو حقیقت نماز و جوهر بندگی خدا هستی. اول خانه ای که پیامبر وقتی از سفر برگشت به آنجا میرفت، و آخرین خانه ای که موقع رفتن به سفر برای خداحافظی میرفت، خانه ی حضرت زهرا سلام الله بود. کسی بود که پیامبر درباره اش فرمود: "ام ابیها"
پیامبر صلی الله 23 سال زحمت رسالت را کشیدند. آمدند به حضرت گفتند هر چه بخواهی از طلا، نقره، گنجینه و دفینه به تو می دهیم. آیه نازل شد، "قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده و القربی3" پیامبر به آنها بگو مزد رسالتم، مودت و محبت به حضرت زهرا سلام الله علیها و اهل بیت علیهم السلام است.
چطور میشود مردم اینها را ببینند، در یک بازه ی زمانی کوتاه به دختر پیامبر تعرض کنند. "ولی خدا" را تا سر حد مرگ ببرند. شمشیر روی سر حضرت علی علیه السلام بگیرند و مردم تماشا کنند. ایشان تنها کسی بود که در مدینه از حق دفاع کرد و جان حجت خدا را حفظ کرد. اگر حضرت زهرا سلام الله وارد این معرکه نشده بود و خود را هزینه نکرده بود، حضرت علی علیه السلام را می کشتند، سفره ی اسلام را جمع می کردند، چطورشد که فریاد مظلومیت و هل من ناصر حضرت زهرا سلام الله علیها بلند شود و یک نفر به کمک نیاید. در تحلیل تاریخ که نمی شود مماشات انجام داد.
عده ای از اهل سنت می گویند شما اجازه ندارید، درباره صحابه ی پیغمبر، جرح و تقبیح کنید، یا نقد و تحلیل کنید. اجازه داوری کردن ندارید، هر کس یک بار پیامبر را دیده باشد می شود صحابی و عادل. هرکس به تشخیص و وظیفه اش و به آن چیزی که فکر میکرده بر او واجب است، عمل کرده.
اصلا این فاجعه را منهای عوامل معنوی آن ببینیم. اصلا فرض کنیم در خارج از حجاز یک زن باردار در جامعه اسلامی، اصلا جامعه اسلامی هم نه، در یک جامعه انسانی، یک زنی داغدار، باردار، یک زن لازم الرعایة، یک زن محتاج به التیام، بریزند به درب خانه اش و آن وضعیت ایجاد شود، و مردم هم تماشاچی صحنه باشند. این امراض ممکن است از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. سوال ما این است که چرا و به چه علت این اتفاق افتاد؟ و مردم هم سکوت کردند؟ آن کسانی که این کار را انجام دادند، چطور جرئت کردند؟ ریسک بالایی است به لحاظ سیاسی و اجتماعی کار غلطی است.
البته بعدها در تدارک برآمدند که کار را فرمالیته کنند، با عیادت از حضرت زهرا سلام الله علیها، یک بار با تصمیم به نبش قبر، فهمیده بودند که یک اشتباه محاسباتی در جغرافیای سیاسی داشتند.
چرا مردم مدینه به وظایف خود عمل نکردند
البته مردم به وظیفه ی خود عمل نکردند. آنچه که به آنها میدان برای انجام این کار داد، سکوت مردم بود. نه اینکه امیرالمومنین علیه السلام نتواند دفاع کند و ازعهده برنیاید، بلکه امیرالمومنین علیه السلام موظف و مامور نیست. باید مردم به وظیفه شان عمل کنند. مردم باید بیایند از حق دفاع کنند. حضرت حق است اما دفاع از حق متوجه مردم و جامعه است.
با هیچ منطقی کار آنها توجیه پذیرنیست. اصلا در هیچ کجای دنیا، کاری به اسلام نداریم. اساسا جنس زن قابل رعایت است. این سوال مهمی است که اگر پاسخ آنرا پیدا نکنیم، علل و عوامل آنرا نشناسیم، ممکن اسن در سلوک اجتماعی به این خبط عظیم دچار بشویم.
چرا مردم به وظیفه ی خودشان عمل نکردند. سوال دوم این است که چرا امیرالمومنین علیه السلام آنطور که باید از حق خودشان دفاع نکردند؟ کسانی که به عنوان لیدر ماجرا بودند، چطور در خودشان جسارت و جرات دیدند که یک چنین اقدامی انجام دهند، و کودتا کنند؟ به این سوال در شبهای بعدی انشاالله پاسخ خواهیم داد.
پی نوشت:
1- سنن ترمذی ، ج 2، ص 319؛ سنن ابی داود ج 33 ص 223.
2- سوره طه آیه 132
3- سوره شوری آیه 23