۲۰سوال با موضوع آرایش و زینت

کد خبر: 63906
آیت‌الله العظمی سیستانی به پرسشی هایی درباره آرایش کردن و زینت نمودن پاسخ گفته است.
وارث: متن پرسش های مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

۱-پرسش: برخی خانمها ناخنهایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آنها می شکنند طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخنها می ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک و "مانکور” مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخنهاست آیا استفاده خانمها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟
پاسخ: غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.

۲-پرسش:حکم خال کوبی بر روی بدن چیست؟
پاسخ: فی نفسه اشکال ندارد.

۳- پرسش: استفاده از روغن حیوانات حرام گوشت مثل مار به عنوان وسایل ارایشی دارویی چه حکمی دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد.

۴- پرسش: آیا مصرف لوازم ارایشی وعطرهای که الکل دارند اشکال دارد مصرف محلولهای موضعی که برای پوست تجویز می شود والکل دارد چطور ؟
پاسخ: اشکال ندارد.

۵- پرسش: تاتوکردن ابروها ولبها چه حکمی دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد ولی زنها باید آن را چنانچه عرفاً زینت حساب شود باید از نامحرم بپوشانند.

۶-زنی که روی خود را نمی گیرد می تواند موهای صورت و ابروان را بردارد و پودر طبیعی و سبک بر صورت بزند؟
پاسخ: برداشتن موی صورت، و باریک کردن ابروان، مانع از بازگذاشتن رو نمی شود به شرط آنکه از وقوع در حرام، ایمن باشد و بازگذاشتن صورت به انگیزه نگاه نامحرمان، نباشد امّا پس از به کار بردن پودر و وسایل آرایشی، پوشاندن صورت واجب است.

۷- پرسش: آیا دوشیزه گان می توانند با آرایش خفیف و استفاده از پودرهای زیبایی برای جلب توجه بانوان در مجالس ویژه و یا برای زیبایی بیشتر، حاضر شوند و قصدشان آن باشد که خواستگار پیدا شود و آیا چنین کاری عیب پوشی به حساب می آید؟
پاسخ: آن چنان آرایشی را جایز است انجام دهند و آن، پنهان کردن عیوب،محسوب نمی شود با این وجود اگر عیب پوشی هم به حساب آید باز هم حرام نیست مگر آنکه فریبکاری برای خواستگاران تلقی شود.

۸-پرسش:آیا زن می تواند از انگشتر زینتی و یا دست بند و یا گردن بند به قصد آرایش استفاده کند و آیا چنان کاری حلال است یا حرام؟
پاسخ: چنان کاری حلال است امّا پوشاندن آنها از نامحرم، واجب می باشد مگر انگشتر و النگو به شرط ایمن بودن از وقوع در حرام و یا آشکار کردن آنها به انگیزه جلب توجه نامحرمان نباشد.

۱۰-پرسش:آیا کرم صورتی که خانمها برای صاف کردن پوست صورت استفاده می کنند مصداق آرایش صورت است که باید از نامحرم پوشانده شود ؟
پاسخ: استفاده از کرم معمولی صورت به طور خفیف مصداق آرایش نیست .

۱۱-پرسش:اگر ناخنهای انگشتان دست یک خانم (بدون اینکه تزئین شده باشد) بلند باشد آیا باید از نامحرم پوشیده شود ؟
پاسخ: لازم نیست .

۱۲-آیا برداشتن مقداری از ابرو برای مرد حرام است ؟
پاسخ: فی نفسه مانعی ندارد .

۱۳-مالیدن ژل به موی سر چه حکمی دارد ؟
پاسخ: مانعی ندارد ولی اگر مانع رسیدن اب به موی سر باشد یا احتمال داشته باشد که مانعی باشد باید برای مسح سر در وضو بمقدار واجب آن را برطرف ساخت .

۱۴-استفاده از عطر و اسپری برای زن در بیرون از خانه چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر سبب جلب نظر وبرانگیخته شدن اجنبی گردد یا به این قصد عطر بگذارد جایز نیست.

۱۵- پرسش: آیا به مژه برای وضو حتماً باید آب برسد؟ اگر لوازم آرایشی استفاده شود که با آب پاک نمی شود چه؟
پاسخ: باید آب برسد.

۱۶-پرسش: حکم سرمه کشیدن برای خانمها چیست؟
پاسخ: چنانچه از افتادن به گناه ایمن باشد و قصد کشیدن مرد نامحرم به نگاه حرام نداشته باشد اشکال ندارد ولی احوط آن است که مطلقا آن را ترک نماید.

۱۷-پرسش: آیا برداشتن زیر ابرو دراماکن عمومی برای زنان زینت حساب شده و بنابر این حرام است؟
پاسخ: پوشاندن آن واجب نیست.

۱۸-پرسش: کاشتن ابرو برای زنان اشکال دارد یا خیر ؟
پاسخ: کاشتن ابرو اگر رشد نداشته باشد به جهت وضو و غسل اشکال دارد ولی خالکوبی کردن آن مانعی ندارد .

۱۹-پرسش: لاک زدن به انگشتان پادرست است ؟ برای وضو گرفتن البته همه انگشتان و از نظر بیرون رفتن از منزل بدون جوراب چطور است ؟
پاسخ: مسح بر ناخن لاک زده صحیح نیست ولی اگر فاصل بین یک ناخن وناخن دیگر بمقداری باشد که بتوان بر آن مسح نمود مسح بر آن مقدار بی مانع است و پوشیدن پا از نامحرم بدون آرایش هم واجب است .

۲۰-پرسش: با توجه به اینکه مو و ناخن جزء اعضای مرده بدن هستند آیا ناخن جزی اعضای وضو هست یا خیر همانطور که رنگ مو باعث ابطال غسل نمی شود آیا لاک روی ناخن باعث ابطال غسل و وضوء می‌شود؟
پاسخ: ناخن جزء اعضای وضو است و اگر مانعی بر آن باشد باید بر طرف شود و رنگ مو مانع غسل نیست.