حجت الاسلام خلج: حضرت زهرا(س) الگوی امام زمان(عج) است

کد خبر: 65178
عصاره ی خلقت از ابتدا تا انتهای خلقت طبق روایات یک نفر است ان هم وجود مقدس آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه است که هرچه خوبان دارند ایشان یکجا دارند این مقام بسیار بالایی است که در دنیا هر کسی که می خواهد به جایی برسد باید به در خانه ی امام زمان عجل الله تعالی فرجه برود چرا که همه ی مردم رزق و روزی خود را به برکت وجود حضرت دریافت می کنند و این رزق و روزی شامل ثروت و عزت و قدرت و شهرت و ... است. جالب است که بدانیم مقام حضرت فاطمه سلام الله علیها را به راحتی نمی توانیم درک کنیم اما امام زمان عجل الله تعالی فرجه می فرمایند: دختر رسول خدا صلى الله علیه و آله (فاطمه زهرا علیها السلام) براى من، اسوه و الگویى نیکو است.

وارث: جلسه هفتگی هیئت بین الحرمین با سخنرانی حجت الاسلام خلج و مداحی کربلایی جواد مقدم برگزار شد.

در ادامه ی خبر متن سخنرانی حجت الاسلام خلج را می خوانید:

حجت الاسلام خلج:


چگونه حضرت فاطمه علیها السلام، الگوى امام زمان علیه السلام است؟

خداوند متعال وقتی خلقت را آغاز کرد و حتی قبل از خلقت آسمانی ها و زمینی ها، چهارده نور پاک را آفرید، نکته ی جالب این است که از بین این چهارده نفر فقط یک نفر زن هست و ان هم وجود نازنین خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: ابنتی فاطمه فإنّها سیدة نساء العالمین مِن الأوّلین و الآخرین؛1 دخترم فاطمه بی شک سرور زنان عالمین از اولین و آخرین است.
درباره ی شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها سه قول وجود دارد:
قول اول: چهل و پنج روز را معرفی میکند.
قول دوم:  هفتاد و پنج روز 
قول سوم: نود و پنج روز
طبق قول 45 روز، چند روز دیگر شهادت صدیقة طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها است. عصاره ی خلقت از ابتدا تا انتهای خلقت طبق روایات یک نفر است ان هم وجود مقدس آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه است که هرچه خوبان دارند ایشان یکجا دارند این مقام بسیار بالایی است که در دنیا هر کسی که می خواهد به جایی برسد باید به در خانه ی امام زمان عجل الله تعالی فرجه برود چرا که همه ی مردم رزق و روزی خود را به برکت وجود حضرت دریافت می کنند و این رزق و روزی شامل ثروت و عزت و قدرت و شهرت و ... است. جالب است که بدانیم مقام حضرت فاطمه سلام الله علیها را به راحتی نمی توانیم درک کنیم. در روایات متعدد امده است که اسوه ی ما امام زمان عجل الله تعالی فرجه است که هر کس می خواهد به جایی برسد باید ایشان را الگو قرار دهد اما امام زمان عجل الله تعالی فرجه می فرمایند: وَفی إِبْنَةِ رَسُولِ اللّهِ صلى الله علیه و آله لی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛2 دختر رسول خدا صلى الله علیه و آله (فاطمه زهرا علیها السلام) براى من، اسوه و الگویى نیکو است.

روایات در مورد اسم حضرت زهرا سلام الله علیها 

حضرت زهرا سلام الله علیها فقط شیعیان خود را از آتش جهنم نجات نمی دهد چون این کار برای ایشان چیزی نیست، هر کس متوسل به چادر خاکی حضرت شود تمام اهل عالم نجات پیدا می کنند اینکه مقامی برای حضرت زهرا سلام الله علیها نیست و لذا ما داریم مقام ایشان را پایین می اوریم. 
بالاترین مقام این است که در روایتی از امام رضا علیه السلام امده است: دشمنان حضرت زهرا سلام الله علیها از محبت حضرت گرفته شدند و دیگر نمی توانند ایشان را دوست داشته باشند. اگر ما محبت و ارادتی به مادر سیدالشهدا علیه السلام داریم باید شکر ان را به جا بیاوریم که از همین الان تا قیام یوم الدین نمی توانیم شکر آن را به جای آوریم.
سال ها دل طلب جام جم از ما میکرد( جام جم یعنی محبت حضرت زهرا سلام الله علیها) 
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد
گوهری کز صدف کون و مکان بیرون بود
طلب از گمشدگان لب دریا می کرد 
قبل از اینکه بخواهیم خلق شویم دل ما را به زلف صدیقة طاهره گره زدند و لذا باید خیلی قدر بدانیم و خودمان را ارزان نفروشیم بعضی وقت ها انسان نمی داند چه گنج هایی دارد که آن ها را به هر کسی نمی دهند.  
اگر میخواهید بدانید این محبت شما چقدر می ارزد و ارزش دارد فقط در قیامت معلوم می شود. در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به سلمان فارسی آمده است: 
يا سلمان! من احب فاطمه بنتى فهو فى الجنه معى، و من ابغضها فهو فى النار. يا سلمان! حب فاطمه ينفع فى ماه من المواطن، ايسر ذالك المواطن الموت و القبر و الميزان و المحشر و الصراط و المحاسبه... يا سلمان! ويل لمن يظلمها و يظلم بعلها اميرالمومنين عليا، و ويل لمن يظلم ذريتها و شيعتها. 3
اى سلمان! هر كس دخترم فاطمه(س) را دوست بدارد، او در بهشت و كنار من خواهد بود و هر كس او را دشمن بدارد گرفتار آتش مى‌شود.
سلمان! محبت به فاطمه(س) در یکصد جا به درد مى‌خورد: از جمله آنها: هنگام مرگ، عالم برزخ، درياى ميزان، عرصات محشر، پل صراط و محاسبه اعمال.
سلمان! واى بر كسانى كه به او ظلم كنند و واى بر آنان كه به شوهر او جفا نمايند، واى بر ستمگرانى كه به فرزندان و شيعيان وى ستم كنند.

یکی از مجلدات کتاب عوالم العلوم و المعارف و الاحوال که توسط شیخ عبدالله بحرانی اصفهانی تالیف شده درباره حضرت علی امیرالمؤمنین- علیه‌السّلام- است در آن روایتی است که می فرماید: کسی به مقام نبوت نمی رسد مگر اینکه به مقام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اقرار کند یعنی بدون حضرت فاطمه سلام الله علیها کسی به جایی نمیرسد. 
این روایت را دوجور نقل کردند که امام مجتبی علیه السلام وقتی میخواهند درباره مادرشان صحبت کنند اینطور می فرمایند: در امت (یا در دنیا) عابد تر از فاطمه زهرا سلام الله علیها دنیا به خود ندیده است. امام حسن علیه السلام می فرمودند:  وقتی مادرم فاطمه زهرا سلام الله علیها به عبادت می ایستادند آنقدر عبادت کردند که پاهای مبارکشان متورم شد. وقتی خداوند همه ی عالم را آفرید به ملائکه گفت بیایید به فاطمه ی من نگاه کنید. برای مقام امیرالمومنین علیه السلام همین بس که وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دلشان می گرفت کافی بود فقط نگاه به صورت امیرالمومنین علیه السلام کند تا تمام غم عالم از دلشان بیرون برود.
 امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: هر وقت دلم از بی وفایی مردم می گرفت فقط کافی بود به خانه بیایم و چشم من به روی زیبای حضرت زهرا سلام الله علیها بیافتد و غم عالم از دلشان بیرون می رفت.
وقتی انسان گریه می کند که ظرف وجودش پر شده باشد و امام حسین علیه السلام هم دوجا برای حضرت عباس علیه السلام بلند بلند گریه کردند. عاشق باید از معشوق خود رنگ بگیرد.
اگر میخواهید بدانید محبتتان چقدر می ارزد باید از "قانون تبعیت" پیروی کنیم. هر کس محبت حضرت زهرا سلام الله علیها در دلش باشد میتواند ایشان را مادر صدا بزند. 
سلمان سید نبود اما چون قلبش از محبت حضرت زهرا سلام الله علیها پر بود حضرت زهرا می گفتند چرا به دیدن ما نمی اید؟ 
حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: « حبب الی من دنیاکم ثلاث: تلاوة کتاب الله و انظر فی وجه رسول و الانفاق فی سبیل الله »4
از دنیای شما سه چیز محبوب من است:
 1-تلاوت قرآن
 2-نگاه به چهره رسول خدا
 3-انفاق در راه خدا

داستان گردنبند حضرت زهرا(س)

روزی پیامبر در مسجد نشسته بودند، عرب بادیه نشینی وارد شد و گفت: ای رسول خدا! من گرسنه ام، لباس مناسبی ندارم، پولی هم ندارم و مقروض هستم. کمکم کنید.
پیامبر به بلال فرمودند: که این مرد را به خانه فاطمه ببر و به دخترم بگو که پدرت او را فرستاده است.
بلال آمد و داستان را برای حضرت زهرا تعریف کرد. حضرت گردنبند خود را که هدیه بود باز کردند و به بلال دادند و فرمودند: که این گردنبند را به پدرم بده تا مشکل را حل کنند.
بلال بازگشت و امانتی را تحویل پیامبر داد. رسول خدا فرمودند: هر کس این گردنبند را بخرد، بهشت را برای او تضمین می کنم.
عمار یاسر آن را خرید و مرد سائل(فقیر) را به خانه خود برد. به او لباس و غذا داد و دو برابر میزان قرض به او پول داد.
سپس عمار غلام خود را صدا زد و گفت: این گردنبند را به خانه فاطمه زهرا می بری و می گویی که هدیه است. تو را نیز به فاطمه بخشیدم.
غلام گردنبند را به حضرت داد و گفت: عمار مرا نیز به شما بخشیده است.
حضرت نیز غلام را در راه رضای خدا آزاد کردند.
غلام گفت: متعجبم! چه گردنبند با برکتی! گرسنه ای را سیر کرد، بی لباسی را پوشاند، قرض مقروضی را ادا کرد، غلامی را آزاد کرد و دوباره نزد صاحبش بازگشت.

 فضه زنی كه بیست سال جز قرآن نمی‌گفت!

از ابوالقاسم قشیرى نقل شده كه در بادیه زنى را تنها دیدم گفتم كیستى؟ جواب داد:
« وَقُلْ سَلاَمٌ فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ »  ( و بگو به سلامت! پس زودا كه بدانند.) 5
از قرائت آیه فهمیدم كه مى گوید اوّل سلام كن سپس سؤال كن كه سلام علامت ادب و و ظیفه و ارد بر مورود است.
به او سلام كردم و گفتم در این بیابان آن هم با تن تنها چه مى كنى؟
پاسخ داد:
« مَن یَهْدِ اللهُ فَمَا لَهُ مِن مُضِلٍّ » (وهر كه را خدا هدایت كند گمراه كننده ای ندارد.) 6
از آیه شریفه دانستم راه را گم كرده ولى براى یافتن مقصد به حضرت حق جلّ و علا امیدوار است.
گفتم جنّى یا آدم؟ جواب داد:
« یَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِد » ( ای فرزندان آدم! جامه خود را در هر نمازی بر گیرید .)  7
از قرائت این آیه درك كردم كه از آدمیان است.
گفتم از كجا مى آئى؟ پاسخ داد:
« یُنَادَوْنَ مِن مَكَان بَعِید » ( آنان را از جایی دور ندا می دهند.) 8
از خواندن این آیه پى بردم كه از راه دور مى آید.
گفتم كجا مى روى؟ جواب داد:
« وَللهِِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً »
( و برای خدا،  حج آن خانه، بر عهده مردم است؛ [ البته بر ] كسی ‌كه بتواند به سوی آن راه یابد.) 9 
فهمیدم قصد خانه خدا دارد.
گفتم چند روز است حركت كرده اى؟ پاسخ داد:
« وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّماوَاتِ وَالاَْرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا فِی سِتَّةِ أَیَّام »
 ( و در حقیقت، آسمانها و زمین و آنچه را كه میان آندو است در شش هنگام آفریدیم.) 10
فهمیدم شش روز است از شهر خود حركت كرده و بسوى مكه معظّمه مى رود.
 پرسیدم غذا خورده اى؟ جواب داد:
« لاَ یُكَلِّفُ اللهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا »
( خداوند هیچ كس را جز به قدر توانایی‌اش تكلیف نمی‌كند.) 11
فهمیدم كه به اندازه من در مسئله حركت و تند روى قدرت ندارد. به او گفتم بر مركب من در ردیف من سوار شو تا به مقصد برو یم پاسخ داد:
« لَوْ كَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلاَّ اللهُ لَفَسَدَتَا »
( اگر در آنها [ آسمان و زمین] جز خدا، خدایانی[ دیگر] وجود داشت، قطعا زمین و آسمان تباه می‌شد.) 12
معلومم شد كه تماس بدن زن و مرد در یك مركب یا یك خانه یا یك محل موجب فساد است، به همین خاطر از مركب پیاده شدم و به او گفتم شما به تنهائى بر مركب سوار شو، چون بر مركب قرار گرفت گفت: « سُبْحَانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنَا هَذا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ »
( پاك است كسی كه این را برای ما رام كرد و [گرنه] ما را یارای [رام ساختن] آنها نبود.) 13
چون این آیه را قرائت كرد فهمیدم در مقام شكر حق برآمده و از عنایت خداوند عزیز، سخت خوشحال است.
وقتى به قافله رسیدیم گفتم در این قافله آشنائى دارى جواب داد:
« وَمَا مُحمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ »
( و محمد جز فرستاده ای‌كه پیش از او [هم ]‌ پیامبرانی [آمده و] گذشتند نیست.) 14
« یَا یَحْیَى خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّة » ( ای یحیی كتاب [خدا] را به جد و جهد بگیر.) 15
« یَامُوسَى إِنِّی أَنَا اللهُ » ( ای موسی! منم، من، خداوند، پروردگار جهانیان.) 16
« یَا دَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِیفَةً فِی الاَْرْضِ » ( ای داود ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گرداندیم. ) 17
از قرائت این چهار آیه دانستم چهار آشنا به نامهاى محمد و یحیى و موسى و داود در قافله دارد.
چون آن چهار نفر نزدیك آمدند، این آیه را خواند:
« الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا» ( مال و پسران زیور زندگی دنیایند. ) 18
فهمیدم این چهار نفر پسران اویند، به آنان گفت:
« یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الاَْمِینُ »
 ( ای پدر! او را استخدام كن چراكه بهترین كسی است كه استخدام می‌كنی. ) 19
از قرائت این آیه فهمیدم به فرزندانش مى گوید به این مرد زحمت كشیده امین مزد بدهید ، چون فرزندانش به من مقدارى درهم و دینار دادند و او حس كرد كم است این آیه را خواند: « وَاللهُ یُضَاعِفُ لِمَن یَشَاءُ »
( وخداوند برای هر كس كه بخواهد [آنرا] چند برابر می‌كند. ) 20  
یعنى به مزد او اضافه كنید.
از وضع آن زن، سخت به تعجّب آمده بودم به فرزندانش گفتم این زن با كمال كه نمونه او را ندیده بودم و نشنیده بودم كیست جواب دادند: اى مرد این زن حضرت فضّه، خادمه حضرت زهرا، سلام الله علیهاست كه بیست سال است جز قرآن سخن نگفته است!!

حجت الاسلام خلج:

پی نوشت:
1- ابراهیم جوینی، فرائد السمطین، ج2، ص35.
2-  الغیبة طوسى، ص286، ح245 ؛ احتجاج، ج2، ص279 ؛ بحارالأنوار، ج53، ص180، ح9. 
3- فرايدالسمطين،ج 2،ص67 - بحارالانوار،ج27،ص16
4- وقایع الایام خیابانی، جلد صیام، ص295
5 ـ زخرف (43) : 89 .
6 ـ زمر (39) : 37 .
7 ـ اعراف (7) : 31 .
8 ـ فصلت (41) : 44 .
9 ـ آل عمران (3) : 97 .
10 ـ ق (50) : 38 .
11 ـ بقره (2) : 286 .
12 ـ انبیا (21) : 22 .
13 ـ زخرف (43) : 13 .
14 ـ آل عمران (3) : 144 .
15 ـ مریم (19) : 12 .
16 ـ قصص (28) : 30 .
17 ـ ص (38) : 26 .
18 ـ كهف (18) : 46 .
19 ـ قصص (28) : 26 .
20 ـ بقره (2) : 261 .