حضرت زهرا(س) چگونه وارد محشر می شوند؟

کد خبر: 9754
کارشناس قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل، گفت: انس حضرت فاطمه(س) با قرآن و کلام وحی به گونه‌ای بود که در همه حال به تلاوت قرآن می‌پرداخت و طبق نقل روایات حضرت زهرا(س) در صحرای محشر هم قرآن زمزمه می‌کند و هنگام ورود به بهشت با تلاوت آیات الهی وارد می‌شود.
وارث: زهره عباسی، کارشناس قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل در گفت‌وگویی ضمن تسلیت ایام فاطمیه، گفت: حضرت فاطمه(س) در نزد مسلمانان برترین و والامقام‌ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار و سرور زنان جهانیان است. اگر چه بنابر نص آیه شریفه قرآن، حضرت مریم برگزیده زنان جهانیان معرفی گردیده و در نزد مسلمانان دارای مقامی بلند و عفت و پاکدامنی مثال‌زدنی است و از زنان برتر جهان معرفی گشته است. علو مقام حضرت زهرا(س) تنها محدود به عصر حیات آن بزرگوار نیست و در تمامی اعصار جریان دارد.
وی گفت: پیامبر اکرم(ص) در کلامی صراحتاً فاطمه(س) را سرور زنان اولین و آخرین ذکر می‌کند. چرا که آدمی با دقت و تأمل در آن می‌تواند به عالی‌ترین رتبه‌های روحانی نائل شود. از سوی دیگر با مراجعه به قرآن کریم در می‌یابیم که آیات متعددی در بیان شأن و مقام حضرتش نازل شده است که از آن جمله می‌توان به آیه تطهیر، آیه مباهله، آیات آغازین سوره دهر، سوره کوثراشاره کرد.
مشاور امور بانوان تبلیغات اسلامی در فرمانداری در بخش دیگری از سخنانی خود اظهار کرد: فاطمه، در لغت به معنی بریده‌شده و جدا شده است و علت این نام‌گذاری بر طبق احادیث نبوی، آنست که: پیروان فاطمه(س) به سبب او از آتش دوزخ بریده، جدا شده و برکنارند.
عباسی گفت: زهرا به معنای درخشنده است و از امام ششم، امام صادق(ع) روایت شده است که: «چون دخت پیامبر در محرابش می‌ایستاد (مشغول عبادت می‌شد)، نورش برای اهل آسمان می‌درخشید؛ همان‌طور که نور ستارگان برای اهل زمین می‌درخشد».
وی در بیان اوصاف حضرت زهرا(س)، گفت: صدّیقه به معنی کسی است که به جز راستی چیزی از او صادر نمی شود. طاهره به معنای پاک و پاکیزه، مبارکه به معنای با خیر و برکت، بتول به معنای بریده و دور از ناپاکی، راضیه به معنای راضی به قضا و قدر الهی و مرضیه یعنی مورد رضایت الهی است.
کارشناس قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل، افزود: کنیه‌های فاطمه(س) نیز عبارتند از ام‌الحسین، ام‌الحسن، ام‌الائمه، ام ابیها و...ام ابیها به معنای مادر پدر است و رسول اکرم(ص) دخترش را با این وصف می‌ستود؛ این امر حکایت از آن دارد که فاطمه(س) بسان مادری برای رسول خدا(ص) بوده است. تاریخ نیز گواه خوبی بر این معناست. هم در آن هنگامی که فاطمه در خانه پدر حضور داشت و هم پس از وفات خدیجه(س) غم خوار پدر و مایه پشت گرمی و آرامش رسول خدا(ص) بود و در این راه از هیچ اقدامی مضایقه نمی‌کرد، چه در جنگ‌ها که فاطمه(س) بر جراحات پدر مرهم می‌گذاشت و چه در تمامی مواقف دیگر حیات رسول خدا(ص).
عباسی اظهار کرد: فاطمه زهرا(س) سمبل عبادت کنندگان آگاه و عاشق و بتول لقب آن حضرت به معنای از همه دل بریده و به خدا دل بسته است. برخی از افراد چنین باور داشتند که در میان اُمّت اسلام، کسی با تقواتر از فاطمه نبود. عشق بسیار او به مناجات با پروردگار، چنان تأثیری در وجود او گذاشته بود که در نمازش از ترس خُدا نَفَسش به شمار می‌افتاد و آن قدر در نماز می‌ایستاد که پاهایش ورم می‌کرد.
کارشناس قرآنی تبلیغات اسلامی در ادامه به انس حضرت زهرا(س) با قرآن اشاره کرد و افزود: انس حضرت فاطمه(س) با قرآن و کلام وحی به گونه‌ای بود که در حال کار در منزل و آسیاب جو مشغول خواندن قرآن بود. این انس مقدس، چنان تأثیری در اهل خانه‌اش داشت که فضّه، خادمه او، تا بیست سال به غیر از قرآن لب نگشود و تمام پاسخ‌های خود را با آیات قرآن بیان می کرد. هم‌چنین طبق نقل روایات از آثار این اُنس این است که فاطمه در صحرای محشر هم قرآن زمزمه می‌کند و هنگام ورود به بهشت با تلاوت آیات الهی وارد می‌شود. نیز ایشان به همسرش علی(ع) وصیت کرد که برای من در نخستین شب مرگم و بر سر تربتم زیاد قرآن بخوان.
وی به سیره حضرت زهرا(س) در رفتار با همسر و فرزندان اشاره کرد و افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) در زندگی زناشویی خود، همواره با همسر بزرگوارش علی(ع) با چهره‌ای گشاده، رویی خوش و لبانی متبسّم رو به رو می‌شد تا بدین طریق، غبارغم و اندوه از آینه وجود او بزداید و محیط خانه و خانواده را با طراوت و نشاط و به دور از یک نواختی و خستگی سازد. تأثیر معجزه‌آسای خوش‌رویی و خوش اخلاقی برای تمامی مردان و زنان، به‌ویژه جوانان در سخن گرانسنگ فاطمه زهرا(س) به خوبی نمایان است که فرمود: «پاداش خوش‌رویی در برابر مؤمن، بهشت است».

/م118