مجالس عزا حرم اهل بیت(ع) است / کربلا؛ ترکیبی از عقلانیت، عشق و حماسه

کد خبر: 102914
خطیب مشهور کشور با تأکید بر اینکه کربلا مرکب از سه عنصر عقلانیت، حماسه و عشق است، اظهار کرد: هیچ چیزی در کربلا خارج از عقلانیت نیست. اگر ما عزاداری می‌کنیم به پاسداشت جریانی است که امام هستی خود را فدا کرد تا بندگان را از جهالت نجات دهد؛ بنابراین همه ابعاد عقلانیت و احساس را باید با هم ببینیم؛ برخی روانشناسان می‌گویند که اگر کسی را نمی‌توانید با عقلانیت دعوت کنید، با عاطفه جذبش کنید تا عقل او بیدار شود.
وارث

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی، مدرس حوزه علمیه و خطیب مشهور کشور،  با بیان اینکه در طول تاریخ شاهد تغییر و تحولات در عزاداری سیدالشهدا(ع) بوده‌ایم، گفت: حدود یک دهه قبل یکی از سناتورهای آمریکایی مطلبی مطرح کرد که ما در ایران هرکاری بخواهیم انجام دهیم؛ دو چیز مانع جدی بر سر فعالیت‌ها و موفقیت‌های ما هست؛ یکی مرجعیت و دیگری عزاداری امام حسین(ع).

وی افزود: او گفته بود که اگر بخواهیم موفق شویم باید این دو مورد را از ریشه بزنیم؛ لذا در این یکی دو دهه اخیر می‌بینیم که هجمه به مرجعیت و عزاداری‌ها به صورت مفصل از سوی خارج از کشور و در داخل هم از سوی افراد جاهل دنبال شد. بنیانگذار این نهضت یعنی امام خمینی(ره) فرمودند که محرم و صفر، انقلاب را زنده نگه داشته و هرچه داریم از عزاداری محرم و صفر است؛ رهبر انقلاب هم در فرمایشاتشان به هر نکته‌ای که می‌خواهند توجه دهند، می‌فرمایند امام این طور می‌خواستند و می‌فرمودند.

تعطیلی عزاداری؛ دشمن‌شاد کردن
مؤمنی اضافه کرد: اوج محرم و صفر در دهه اول است؛ یعنی اگر بخواهیم دشمن‌شکنی و دشمن‌ستیزی کنیم باید همه همّ و غم خودمان را برای دهه اول محرم بگذاریم؛ ما بر این اساس از کسانی که نظر می‌دهند باید عزاداری تعطیل شود، از آنان می‌پرسیم که آیا این نظر شما دشمن را شاد می‌کند یا خیر؟ قطعاً دشمن را شاد می‌کنند، چون هدفشان تعطیلی مراسم بوده است. دوستانی که هیئت‌های خود را در این مدت تعطیل کردند باید بیشتر بررسی می‌کردند؛ باید در نظر بگیریم تعطیل شدن جلسات یقیناً به نفع اهداف دشمن و خواسته او است.

مدرس سطوح عالی و خارج حوزه با ذکر اینکه باید جلسات را طبق امر رهبر معظم انقلاب اسلامی و با رعایت دستورات بهداشتی بگیریم و ظاهراً خود حضرت آقا هم قرار است، جلساتشان را با رعایت موارد بهداشتی برگزار کنند، گفت: به هر حال این جلسات هر طور که قرار است با رعایت موارد بهداشتی گرفته شود بگیرند، ولی نباید تعطیل شود. راه‌انداختن دسته‌های عزا سنتی بوده و هیچ منافاتی هم با دستورات ندارد؛ زیرا هم در فضای باز است و هم فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت می‌شود.

احیای روضه خانگی کفایت نمی‌کند
وی با بیان اینکه هر کسی به هر سبک و نحوی که می‌تواند باید اقامه عزا کند و این مسئله مستغنی از برپایی مجلس عزا نیست، به شعار هر خانه یک هیئت واکنش نشان داد و اظهار کرد: هر خانه یک هیئت درست است و از قدیم هم سبک و سنت بوده است؛ مثلاً در کرمان خانه‌ها از بعد نماز صبح تا شب روضه داشته‌اند. در تهران، اصفهان و یزد هم همین طور بوده است؛ ما اصرار بر احیای روضه‌های خانگی داریم، ولی اینکه گرفتن روضه در خانه ما را از روضه بیرون مستغنی کند، من قبول ندارم. روضه‌های خانگی را همه می‌توانند با اعضای خانواده خود بگیرند و خوب هم هست، ولی بدانیم قیام عاشورا شامل سه بعد تنزیه فردی، اجتماعی و تاریخی است و روضه خانگی فقط تأمین‌کننده تنزیه فردی است و نه اجتماعی و تاریخ.

این خطیب مشهور کشور در مورد نسبت عاشورا و عقلانیت اظهار کرد: کربلا مرکب از سه عنصر عقلانیت، حماسه و عزت و عاطفه و عشق است؛ اگر بخواهیم هر کدام را قربانی دیگری کنیم غلط است؛ زیرا نادیده گرفتن یک بعد منجر به سکولاریسم و عقلانیت مدرن و مدرنیته می‌شود؛ در کربلا هیچ چیزی خارج از عقل و عقلانیت نیست؛ مثلاً فوت یکی از اعضای خانواده و جگرگوشه داغ سنگینی است و سبب می‌شود تا فرد گاهی از سختی این داغ به صورت غیرارادی بر صورتش بزند، آیا او را متهم به بی‌عقلی می‌کنیم در حالی که به عاطفه و احساس خود پاسخ داده است.؟

مؤمنی با تأکید بر اینکه هیچ چیزی در کربلا خارج از عقلانیت نیست، بیان کرد: اگر ما عزاداری می‌کنیم به پاسداشت جریانی است که امام همه خانواده و هستی خود را فدا کرده است، بنابراین همه ابعاد(عقلانیت و احساس) را باید با هم ببینیم؛ البته برخی روانشناسان می‌گویند اگر کسی را نمی‌توانید با عقلانیت به چیزی دعوت و قانع کنید آنها را احساس و عاطفه جذب کنید تا عقل او بیدار شود؛ «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة»؛ جهل در اینجا مقابل عقل است و اساساً هیچ چیزی در دین ما از دایره عقل خارج نیست؛ کلما حکم به العقل حکم به الشرع.

مغرضان ارزش پاسخگویی ندارند
این خطیب و استاد حوزه درباره اینکه برخی هیئت‌ها ممکن است موارد بهداشتی را رعایت نکنند و از طرفی عده‌ای می‌گویند مجالس عزاداری، شفاخانه است و بیماری را منتقل نمی‌کند. برای شبهاتی از این دست چه پاسخی دارید؟ تصریح کرد: شبهاتی که مطرح می‌شود گاهی از سوی افراد خارج‌نشین و مغرض است که نباید وقتمان را صرف جواب دادن به آنها کنیم؛ زیرا مجلس بگیرید و نگیرید، حرف خودشان را خواهند زد. پس وقتمان را برای این کار نگذاریم؛ معلوم است که مجالس عزا خاری در چشم این افراد و دشمنان است.

مدرس سطوح عالی و خارج حوزه با بیان اینکه عده‌ای هم در داخل نمی‌خواهند که مجالس برگزار شود؛ برخی اطبا که اسمشان مشخص نیست به مراجع تقلید نامه نوشتند. ما می‌گوییم جلسه بگذارند و بنده به عنوان طلبه حوزه بروم استدلالشان را بشنوم و آنها هم استدلال ما را بشنوند؛ ما به آقایان اطبا در جلسه‌ای هم گفتیم که باید به رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت و وزیر کشور نامه می‌نوشتند؟ زیرا اگر یکی دو هفته دیگر کرونا در کشور بیشتر شد، نگویند به خاطر مجالس عزا بوده است؛ به خاطر شمال رفتن‌های بی‌رویه و هفتگی است.

برخورد دوگانه با تجمعات شادی و محافل مذهبی
وی ادامه داد: در اتوبان‌ها مانند قطار تردد ماشین وجود دارد؛ مگر نمی‌گویند کرونا زیاد شده و قرمز است؟ چرا شهرهای شمالی و کنار دریا را ممنوع و قرمز نکردند؛ کنار دریا در این روزها چه خبر بود؟ طبق آماری که خود آقایان می‌دهند می‌گویند احتمال انتقال بیماری در مراکز مذهبی نیم درصد است، ولی تجمعات دیگر چه خبر است؟ چرا مذهبی‌ها باید چوب رفتارهای نادرست افراد غیرمذهبی را بخورند؟ آن‌ها بروند خوشگذرانی کنند و بقیه چوب آنان را بخورند؟ چرا جلوی مراسم عروسی در تالارها گرفته نمی‌شود؟ چرا برای پارک‌ها و بازار و تجمعات نه خیلی ضروری جریمه وضع نمی‌شود و نوبت به که به مجالس عزا رسید همه عرق پیدا می‌کنند؟ این حرفها ضد و نقیض است. ضمن اینکه آیا صرف احتمال خطر باید منجر به تعطیلی چنین جلسات مهمی شود که دشمن منتظر آن است؟ مگر بچه‌هایی که به سوریه و .. به عنوان مدافع حرم رفتند احتمال خطر، شهادت و مجروحیت و ... نمی‌دادند؟ آنها مطمئن بودند که خطر دارد، ولی خطرها را به جان خریدند و رفتند.

مدرس سطوح عالی و خارج حوزه تأکید کرد: مجالس اهل بیت(ع) هم حرم اهل بیت(ع) است؛ همان گونه که وقتی برای دفاع از حرم افرادی به سوریه رفتند، مدافع حرم شدند، عزاداران حسینی مدافعان حرم می‌شوند؛ ما نمی‌گوییم برای کسی اتفاق بدی بیفتد؛ بر رعایت موارد بهداشتی تأکید داریم، ولی در هر صورت شرکت‌کنندگان مجالس عزا هم مانند مدافعان حرم از حریم اهل بیت(ع) دفاع می‌کنند. ممکن است جلساتی هم رعایت نکنند، ولی رعایت نکردن اینها بیشتر است یا آن قشری که خوشگذرانی و عیش و نوش می‌کنند و بچه‌مذهبی‌ها باید چوب آن را بخورند.

منبع: ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.