نماز جماعت مساجد در ماه رمضان دایر است

کد خبر: 107073
معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: با توجه به اینکه رئیس‌جمهور تنها در خصوص مجالس ماه رمضان اظهارنظر کرده و تاکنون مصوبه‌ای در خصوص ممنوعیت برپایی نماز جماعت تصویب نشده است، مساجد همچون گذشته در ماه رمضان نیز فعالند.
وارث

حجت‌الاسلام حجت الله ذاکر معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد صبح امروز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه در نشست خبری مجازی به مناسبت آغاز دهه تکریم و تعظیم مساجد با اشاره به این که این دهه امسال از پانزدهم فروردین‌ماه مصادف با ۲۱ شعبان آغاز و تا بیست و چهارم فروردین مصادف با سی‌ام شعبان ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: عناوین این دهه با نام‌های «مسجد؛ پشتیبان تولید»، «مسجد؛ پایگاه فعالیت‌های اجتماعی»، «مسجد؛ کانون نشاط معنوی و مهرورزی»، «مسجد؛ محور اتحاد و همبستگی»، «مسجد؛ بستر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت»، «مسجد؛ میعادگاه منتظران و مبدأ حرکت عاشقان نماز جمعه»، «مسجد؛ کانون تربیت اسلامی ـ انقلابی»، «مسجد؛ مرکز بصیرت‌افزایی»، «مسجد؛ هسته مقاومت فرهنگی» و «مسجد؛ پایگاه تعالی جوان مومن انقلابی» به ترتیب نام‌گذاری شده است.

 

مساجد به صورت مصداقی وارد انتخابات نمی‌شوند

وی افزود: منبر مساجد، محل دعوت مردم به اسلام و انقلاب است و خطابه‌های ائمه جماعت مساجد، معارف لازم در جهت تقویت بنیه انقلابی و اسلامی را به محضر مردم ارائه می‌کنند. همچنین در زمینه بصیرت‌افزایی در سال ۱۴۰۰ که انتخابات را در پیش داریم، مساجد نقش پررنگی ایفا خواهد کرد. البته به صورت مصداقی وارد نخواهیم شد، بلکه بیانات مقام معظم رهبری برای حضور هرچه بیشتر مردم تبیین می‌کنیم.

ذاکر با اشاره به این که جوان مومن انقلابی نیاز امروز کشور است، گفت: تربیت و خروجی‌هایی همچون شهید احمدی روشن و شهید حججی برنامه‌ مساجد است، کما این که همین شهیدان نیز از مساجد رشد کردند و با کار و خدمات جهادی آشنا شدند.

نماز جماعت مساجد در ماه رمضان فعال است

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص برنامه‌های مساجد در ماه رمضان با توجه به شرایط کرونایی قرمز استان تهران تصریح کرد: شیوه‌نامه و دستورالعملی برای برپایی نماز جماعت حتی در شرایط قرمز شهرها با رعایت دستورالعمل‌هایی تهیه و به وزارت کشور و کمیته‌های مختلف ستاد کرونا ابلاغ شده است تا در طول وجود این بیماری، هیچ‌گاه شاهد تعطیلی برپایی نماز جماعت نباشیم. این شیوه‌نامه در دستورکار ستاد ملی مقابله با کروناست که در صورت تصویب در مساجد سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی و در ایام پایانی ماه شعبان، نماز جماعت و مناجات شعبانیه در مساجد البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی نمازگزاران و خادمان مساجد در حال برگزاری است. با توجه به این که رئیس جمهور تنها در خصوص برنامه‌ها و مراسم‌های ماه رمضان در شهرهای نارنجی و قرمز اظهارنظر کردند و تاکنون دستورالعمل و مصوبه‌ای در خصوص ممنوعیت برپایی نماز جماعت در ماه رمضان ابلاغ نشده است، مساجد همچون گذشته در ماه رمضان نیز نماز جماعت را برپا خواهند کرد.

با تصویب این شیوه‌نامه مراسم‌های مساجد نیز برگزار خواهد شد

ذاکر اضافه کرد: در این شیوه‌نامه در خصوص تمام مراسم‌ها و برنامه‌ها در طول سال، برنامه‌ریزی و پروتکل‌ تدوین شده است. بنابراین در صورت تصویب برنامه‌های مناجات‌خوانی و ترتیل‌خوانی قرآن نیز در مدت زمان بسیار کوتاه و البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ماه رمضان در مساجد برپا خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان این که در طول سال گذشته با وجود اوج گرفتن کرونا در برهه‌های زمانی مختلف هیچ‌گاه درهای مساجد بسته نشد، تصریح کرد: در گذشته به صورت مصداقی در خصوص برپایی نماز جماعت اظهارنظر می شد اما در شرایط کنونی صرفا در خصوص مجالس ماه رمضان اظهارنظر شده است بنابراین تازمان اعلام مصوبه‌ای جدید، برپایی نماز جماعت ادامه خواهد داشت. در گذشته هم همواره اقامه نماز فرادی در مساجد برقرار بوده است که در صورت فراهم شدن شرایط لازم و تصویب شیوه‌نامه مطرح شده در ستاد کرونا، نماز جماعت در طول سال هیچ‌گاه تعطیل نخواهد شد و مساجد یا در فضای باز و یا با ظرفیت محدود و در مساجد دارای سقف‌های بلند برای اقامه نماز اقدام خواهند کرد.

برخورد با مساجد متخلف و خاطی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی

وی اظهار داشت: ادارات بهداشت روی رعایت پروتکل‌ها در مساجد نظارت دارند و در مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز مدیریت نظارت بر ارزیابی فعال است که به صورت مداوم بر رعایت این پروتکل‌ها نظارت دارد و در صورت وجود تخلف و یا تخطی اقدامات لازم را خواهند داشت.

ذاکر با اشاره به این که هر سال قبل از شروع ماه رمضان برنامه غبارروبی و عطرافشانی مساجد انجام می‌شد، گفت: امسال با توجه به شرایط کرونایی این برنامه به صورت محدود با حضور خادمان و جمعی از نمازگزاران برگزار خواهد شد و علاوه بر غبارروبی و عطرافشانی، ضدعفونی مساجد نیز انجام می‌گیرد.

کمک مومنانه برنامه ثابت مساجد شده است

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان این که رویکرد کمک مؤمنانه مساجد در ماه رمضان نیز ادامه خواهد داشت، افزود: تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و غذایی ماه رمضان متناسب با نیازهای خانواده‌ها در این ایام ان‌شاءالله به قوت خود ادامه خواهد داشت. برنامه رزمایش همدلی و کمک مومنانه به یک برنامه عادی و روتین مساجد در طول سال شده است و مساجد هر ماه باتوجه به وسع و بضاعت خود بسته‌هایی را تهیه و به نیازمندان اهدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

وی افزود: قرارگاه پشتیبانی از تولید مساجد نیز با توجه به شعار امسال ایجاد شده است، که در حوزه کارآفرینی، راه‌اندازی کارگاه‌های زودبازده و ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه برای اهدای وام به تولیدی‌های کوچک،‌ اقداماتی را خواهیم داشت که در این زمینه دستورالعمل و شیوه‌نامه‌ای به زودی ابلاغ خواهد شد.

معرفی رئیس جدید امور مساجد در هفته آینده

ذاکر در پایان خاطرنشان کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد طی ۱۰ ماه گذشته با سرپرست، مدیریت می‌شد که در هفته آینده رئیس جدید این مرکز معرفی خواهد شد.
منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.