غیرت ناشی از عقلانیت و بصیرت است، غیرت حافظ سایر ارکان دین اسلام است

کد خبر: 111699
حجت الاسلام میرلوحی گفت: یکی از مفاهیم حاکم نسبت به بقیه مفاهیم در منظومه دینی مسئله غیرت است که نسبت به سایر مفاهیم اولویت و وظیفه حفاظت و حراست از آنها را برعهده دارد.  
وارث

همزمان با سخنان مقام معظم رهبری به مناسبت سالگرد قیام ۱۹ دی ماه سال ۱۳۵۶  تاکیدات معظم الله بر غیرت دینی همراه با عقلانیت قرار داشت که عامل تبدیل تهدیدها به فرصت است بر همین اساس حجت‌الاسلام سید محمد حسین میرلوحی، پژوهشگر معارف دینی ضمن حضور در برنامه گفتگوی ویژه اخبار قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به مصادیق غیرت دینی و لزوم به کارگیری آن گفت: یکی از مفاهیم حاکم نسبت به بقیه مفاهیم در منظومه دینی مسئله غیرت است. غیرت مفهومی است که نسبت به سایر مفاهیم اولویت و وظیفه حفاظت و حراست از سایر مفاهیم دینی را برعهده دارد.

 

وی افزود: اگر به مجموعه آیات و روایاتی که به موضوع غیرت می‌پردازد توجه کنیم سلیس ترین ترجمه ای که از این مفهوم به دست رسیده، حمیت و غیرت آن است که آدمی از دین ، اولاد و اموال خود را  نگهبانی کند.و برای حفاظت و حراست از هر کدام طریقه ای وجود دارد که صاحب غیرت از آن تجاوز نمی‌کند اما در نقطه مقابل بی غیرتی یعنی اهمال کردن در آنچه که نگهبانی از آن لازم است که شامل دین، آبرو و اموال اولاد می شود.حمیت از واژه حمی به معنای حرارتی است که از آتش خورشید بدن انسان و مانند آن پدید می آید.

 

حجت الاسلام میرلوحی عنوان کرد: در نامه ی حضرت علی علیه السلام خطاب به مردم مصر می فرمایند نامه را برای کسانی می نویسم که وقتی گناه بر خدا جاری و حق جابجا شد؛ غیرت کردند و غضبناک شدند. یا در جایی دیگر آمده است حضرت اباعبدالله الحسین کسی است که به مردم غیرت را  زیر سایه شمشیرها آموخت؛ در حالی که بزرگی و عظمت را بر پستی غالب کرد.

 

وی عنوان کرد: غیرت دو نوع است یک غیرت صحیح و به جا و دیگری غیرت ناصحیح. امروز دشمنان غیرت ناصحیح و تعصبات نابجا را به کل جامعه تسری می‌دهند و با این  حربه غیرت پسندیده را نیز زیر سوال می برند. غیرت صفتی است که حافظ سایر ارکان دین اسلام است امروز در جامعه ما غیرت به مسائل ناموسی تشبیه می شود در واقع غیرت حافظ کیان خانواده است حال آنکه این واژه می تواند به تمام بخش های دیگر  نیز تسری یابد.در اهمیت  غیرت همین بس است که پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم خداوند متعال را غیور ترین موجودات معرفی کردند.

 

این استاد حوزه و  دانشگاه تصریح کرد: یکی از مسائل سهل الممتنع در حوزه معرفت شناسی و فلسفه علم، عقلانیت است عقلانیت یعنی محاسبه ای که باعث می‌شود انسان بیشترین نفع و کمترین ضرر را دریافت کند.بر این اساس غیرت دینی نمی گذارد به حدود دینی خدشه‌ای وارد شود که منظومه دینی را باید با سپر غیرت محافظت  کرد.

این اقدام نیازمند هزینه کردن و پذیرفتن فشارهای متعدد است لذا عقلانیت به معنای غلط انسان را وسوسه می کند چرا باید این همه فشار و اذیت ببیند و اغلب در مواجهه عقلانیت با غیرت گزینه اول پیروز میشود.اما تعبیر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای بر این است که عقلانیت و غیرت با هم تعارض ندارند بلکه غیرت ناشی از عقلانیت و بصیرت است.
منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.