تبعیت از هواهای نفسانی، قلب را به مرتع شیطان تبدیل میکند + صوت
بنا بر این گزارش، آیتالله غرویعلیاری با اشاره به اینکه تمام آیات این سوره درباره اهل بیت(ع) است، به بررسی مقوله هدایت پرداخت و اظهار کرد: هدایت دارای سه قسم تکوینی، تشریعی و تشریعی ـ تکوینی است. بحث امروز ما در مورد هدایت تکوینی است. اولین وسیله از وسایل هدایت تکوینی، قلب است. در قرآن 130 آیه درباره قلب وجود دارد. منظور از قلب، «سدره المنتهی» است که محل ورود اموال الهی است.
وی افزود: در کتابی سه جلدی که درباره سیر و سلوک نوشتهام؛ دو موضوع با عنوان هدایت و ضلات را در دو بخش مورد بررسی قرار دادهام. هدایت تکوینی، مربوط به خداوند سبحان است و ذات باریتعالی، اولین هادی ما است. در قرآن، 28 آیه درباره هدایت آمده است.
وی ادامه داد: هدایت تکوینی، به معنی هدایت درونی و حقیقی است که از طریق قلب صورت میگیرد. تمام موجودات، نیازمند هادی هستند و هادی آنها، ذات باریتعالی است. اکنون سوال، این است که آیا انسان، نیازمند هادی نیست؟ پاسخ این است که انسان نمیتواند بدون رهنما زندگی کند و این هدایت توسط باطن صورت میگیرد که آن را هدایت تکوینی مینامیم.
آیتالله غروی تاکید کرد: اگر قلب انسان به انوار الهی منور شد؛ این انسان، جبروتی شده و فیوضات الهی، لحظه به لحظه بر انسان نازل میشود و انسانی که هدایت شده ذات باریتعالی است، قلب و روح و عقل، هادیاش شود؛ به کلمه طیبه الهی تبدیل میشود. انسانی که در این مسیر قرار گرفت و هدایت شد بعدا هادی دیگران خواهد بود و آنان نیز به کلمه طیبه الهی تبدیل خواهند شد.
وی افزود: مرحوم سید جواد ملکی، کتابی به نام لقاءالله دارد که پیشنهاد میکنم حتما این کتاب را مطالعه کنید. در این کتاب، شرایط رسیدن به ذات باریتعالی بیان شده است که اولین شرط آن، تصفیه باطن و اینکه نفس عماره در قلب شما رسوب پیدا نکند و آنجا به مرکز اموال حق تعالی تبدیل شود، است.
وی تاکید کرد: بنابراین اگر به وسیله رهنمودهای انبیاء هدایت شویم، قلب ما از آفات و پلیدیها مصون میماند، اما اگر غفلت کرده و تابع هواهای نفسانی شدیم و نتوانستیم قلب که محلی طیب و طاهر است را نگه داریم؛ این قلب به مرتع ابلیس تبدیل خواهد شد و تحت تسلط و استیلای وی قرار خواهد گرفت.
/م118