وقت نماز/ تشویق عملی به نماز

کد خبر: 16164


وارث: در بعضی اوقات دیده می شود که دانش آموزان را به نمازدعوت می کنند و دانش آموزان هنگام عبور از کنار دفتر، احتمالا بعضی از معلمان خود را فارغ از موضوع نماز به گفتگو و ...می یابند، یا در صف جماعت نشانی از معلمان خود نمی یابند. در خانه نیز همین داستان است. دانش آموز از خود می پرسد اگرنماز خوب است و جماعت از آن خوب تر ،چرا معلم یا دبیر من که گاه خودش نیز این موضوع را در کلاس گفته است در آن شرکت نمی کندیا چرا فضیلت نماز اول وقت ، تنها برای دانش آمور است نه برای معلم،مدیر،پدر ومادر و..!


در هر مدرسه معلم و کارکنان باید پیشتازان نماز باشند و در محیط خانه پدر ومادر وبزرگتر ها نه تنها تشویق کننده بلکه خود را باید الگوی نماز اول وقت خاضعانه و خاشعانه باشند

مساله مهم دیگر این است که ما همواره به کودک ونوجوان می گوییم نماز بازدارنده انسان از زشتی و فحشاء وگناه است و او در زندگی خویش برخی از نماز گذاران گناهکار را می بیند.

رفتار بد و ناشایست پدر مادر ومعلم ومدیر و مسئولان جامعه را می بیند و در وقت نماز نیز نمازشان را می بینند که چه بسا از تأنی و خضوع ظاهری بی بهره نیست.

این تعارض دوگانگی شعله تردید را در دل نوجوان بر می افروزد که نماز، قربانی بی تردید آن است.اگر بعد از هر نماز بلافاصله به کودک ونوجوان محبت کنیم و با برخوردی عاطفی ومناسب با او ارتباط بر قرار کنیم، در ذهنیت او اینگونه تصویر می شود که نماز محبت می آورد، آدمها را مهربان می کند وبه رفتارها روحی تازه می بخشد و همین کافی است که به نماز خوش بین شود.

/ش121