حجت الاسلام موسوی مطلق: هر کاری در عالم آثار دنیوی و اخروی دارد / حنیف طاهری: از سر کوی تو گیرم که روم جای دگر

هر کاری در عالم یک آثاری دارد، هم آثار مادی و هم آثار معنوی. البته در بعضی از کارها کلمه اثر مادی شاید آنچنان زینت بخش آن ها نباشد. لذا در دسته دیگر کارها هم آثار اخروی و هم آثار دنیوی دارد. مثلا وقتی نماز می خوانیم در روایانپت داریم که یک آثار اخروی برای نماز و یک آثاری هم در قیامت برای آن برشمردند. برخی افراد فقط ظرفیت این را دارند که آثار کارها را در دنیا ببینند و لیاقت این را ندارند که آثاری را در قیامت ببینند. مثلا کسی که معتقد به خدا و انبیا و دین نیست اما انسان راستگو و درستکاری است، این فرد آثار دنیایی را در کارش میبیند انسان تلاشگری است و لی دین هم ندارد، آثار کارهایش را در همین دنیا میبیند. حال اگر دین داشته باشد معتقد به خدا و حجت خدا باشد در آخرت هم آثارش را میبیند. لذا دروغ در همه ادیان بد است چه برای دین دار چه بی دین، غیبت همینطور است. اما اگر شما طبق معارف دین این کار ها را انجام دادی یا این کارها را انجام ندادی یه آثاری هم در آخرت بر تو متوجه است، اثری هم که در این دنیا دارد قابل مقایسه نیست با دیگرانی که معتقد نیستند.
دوستی اهل بیت علیهم السلام در دنیا یک آثاری دارد، در آخرت هم آثاری دارد، کمااینکه بغض دشمنان آن ها هم آثاری در دنیا و آخرت دارد.
زیارت هایی که شما می روید هم همینطور است، می گویند از زمانی که شما نیت می کنید زائر اباعبدالله علیه السلام باشید تا بعد از زیارت دیگر جزء عمرتان به حساب نمی آید. جز عمر محسوب نمی شود به این معنا است که ظرف دنیا اندازه اش نیست، مقیاس و میزانی نیست در این دنیا که بتوانیم با آن بسنجیم در نتیجه جزء عمر محسوب نمی شود، با مثیاس های آخرتی سنجیده می شود در نتیجه آثار آن را باید در قیامت ببینید.
یکی از این آثار را در جمله ای از بقیه الله الاعظم عرض میکنم: امام زمان عج لله تعالی فرجه الشریف جملاتی دارند، بعضی از این جملات در زمان حیات پدر بزرگوارشان صادر فرمودند، آمدند محضر امام حسن عسگری علیه السلام، حضرت فرمودند: از این طفل سوال کنید، سوال می کردند جواب می گرفتند، و بعد می گفتند امام بعد از شما کیست؟ می فرمودند: همین طفل که از آن سوال کردید. و یا میگفتند از این طفل سوال کنید، این طفل امام بعد از من است که جواب شما را می دهد. این یک بخشی از سخنان امام زمان عج لله تعالی فرجه الشریف است در زمان حیات پدر بزرگوارشان عرض کردند. یک بخشی از سخنان حضرت بعد از شهادت امام حجسن عسگری علیه السلام تا زمان غیبت صغری است که توسط نواب اربعه می آمدند. مردم سوالاتشان را می پرسیدند و بعد نائبان خدمت حضرت می رسیدند، سپس یا مکتوب و یا شفاهتا جواب آن ها می آمد. همه ائمه علیه السلام از این مکاتیب دارند، لذا چند تن از برزگان ما تا به حال نامه های اهل بیت را جمع آوری کرده اند، که یک بخشی از آن نامه های امام زمان عج لله تعالی فرجه الشریف است.
بخشی از جملات امام زمان عج لله تعالی فرجه الشریف از تمام شدن زمان غیبت صغری و آغاز زمان غیبت کبری تا زمان حال است. که گاهی در معایناتی که صورت گرفته است و خدمت حضرت تشرف یافته اند، حضرت سخنانی را فرموده اند، در یکی از این سخنان حضرت چنین فرمودند: هیچ ابدی نیست که ما را دوست داشته باشد، و در معرفت ما هم خالص باشد و از ما سوالی را نپرسد و ما جواب این سوال را به قلبش الهام نکنیم.
اولا معلوم است که دوستی اهل بیت علیهم السلام نصیب هر کسی نمی شود، مگر اینکه کسی بیاید و در وادی عبودیت و بندگی خدا اول عبد بشود و بعد محبت آنها نوع دیگری پیدا می کند. مقام عبد بودن را سطح پایین نگیرید. در نماز اول شهادت میدهیم که حضرت محمد عبد تو است و بعد رسول تو "اشهد ان محمد رسول الله"
معرزفت یک حوزه بسیار گسترده ای است که کفی دارد و سقفی. ما از کف آن مطلع هستیم ولی از سقف آن مطلع نیستیم. کف آن این است که آمد محضر امام صادق علیه السلام و گفت: اینکه فرمودید هرکه زیارت کند جد ما اباعبدالله بن الحسین را "عارفا به حقه" این عارف به حق شما خاندان بودن یعنی به چه معنا است؟ که کسی که زیارت کند و عارف به حق شود، بهشت براو واجب است.
حضرت فرموند: یعنی معتقد باشد، بعد از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم، جدمان اباالحسن امیرالمومنین علی علیه السلام است و بعد از او حسن ابن علی علیه السلام و حسین ابن علی علیه السلام و علی ابن الحسین و محمد ابن علی و بداند که امروز من حجت خدا هستم و بعد ائمه دیگر.
این کف معرفتی است که ما باید داشته باشیم. اما اینکه معرفت رشد پیدا کند و بالا بیاید مقوله دیگری است، که با اعتقاد به اینکه ما معتقدیم شما جانشین رسول خدا و خلیفه الله هستید به وجود می آید. اعتقاد علمی و عملی است. در اعتقاد علمی همه ما قبول داریم، اینکه اگر از شما سوال کنیم آیا امام زمان علیه السلام ما را می بیند؟ شما بدون استناد به روایات بلافاصله می گویید بله و اگر استناد هم خواستید در زیارت روز جمعه. بعد می گوییم پس چرا معصیت می کنید؟ مگر امام زمان نمی بیند؟ اینجا یک عده ای در معرفت رشد نکرده اند و نمی توانند پاسخ دهند. عده ای هم رشد کردند و تا لغزشی می خواهد صورت بگیرد می گویند حجت بن الحسن مرا میبیند خدا مرا میبیند، پس مرتکب گناه نمی شود.
در ادامه این مراسم؛ کربلایی حنیف طاهری و حاج مصطفی روحانی به مداحی پرداختند.
شعر خوانده شده توسط کربلایی حنیف طاهری:
از سر کوی تو گیرم که روم جای دگر
کو دلی را که سپارم به دلآرای دگر
عاقبت از سر کوی تو برون باید رفت
گیرم امروز دگر ماندم و فردای دگر
مگر آزاد کنی، ورنه چو من بنده ی پیر
گر فروشی، نستاند ز تو مولای دگر
عاشقان را طرب از باده ی انگوری نیست
هست مستان ترا نشئه زصهبای دگر
بهر مجنون تو این کوه و بیابان تنگ است
بهر ما کوه دگر باید و صحرای دگر
ما گدائی در دوست به شاهی ندهیم
زان که این جای دگر دارد و، آن جای دگر
گر به بتخانه ی چنین نقش رخت بنگارند
هرکه بیند، نکند میل تماشای دگر
راه پنهانی میخانه نداند همه کس
جز من و زاهد و شیخ و دو سه رسوای دگر
دل "فرهنگ" ز غم های جهان خون شده بود
غم عشق آمد و افزود به غم های دگر