پاسخ به سئوالی درباره کیفیت آفرینش حوا

کد خبر: 2997
آفرینش همسر آدم از دنده هاى او، در تورات آمده و این نوع روایات ساخته و پرداخته علماى یهود است که وارد احادیث اسلامى گردیده است و در پاره اى از روایات ما، چنین آفرینشى به شدت تکذیب شده است.
وارث: آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید در مباحث قرآنی خود به موضوع آفرینش همسر حضرت آدم علیه السلام اشاره و این موضوع را با توجه به آیات قرآن کریم تبیین کردند. شرح سخنان و نظرات معظم له را در ادامه می خوانید.


قرآن کریم می فرماید: یاأَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِى خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْس وَاحِدَة وَ خَلَقَ مِنْهَا زَوجَهَا وَ بَثَّ مِنْهُمَا رِجالاً کَثِیراً و نِساءً....[1] اى مردم از مخالفت با پروردگارتان بپرهیزید; خدایى که شمار را از یک فرد آفرید و همسر او را نیز از جنس او آفرید و از آن دو، مردان و زنان فراوانى را (در روى زمین) پخش کرد.

 
در این آیه لفظ «من» در جمله (خَلَقَ مِنْهَا) براى بیان جنس است; یعنى همسر آدم را نیز از جنس او آفریدیم و شجره تمام انسانهاى روى زمین به یک مرد و زن مى رسند که آن دو نیز متماثل بوده و از خاک آفریده شده اند. با توجه به عطف همسر آدم به او، کیفیت آفرینش و مراحل آن نیز مانند آدم خواهد بود. هدف آیه مبارزه با تبعیضهاست; زیرا تمام افراد انسان زاده یک مرد و زن متماثل مى باشند و برخى را بر برخى دیگر امتیازى نیست.

گاهى لفظ یاد شده را به معناى تبعیض و جزئیت گرفته اند و آن را چنین تفسیر کرده اند که: همسر آدم از جزیى از اجزاى آدم آفریده شده است و برخى از روایات غیر معتبر را که مى گوید: خدا حوا را از دنده آدم آفرید، بر این مطلب گواه گرفته اند.


این تفسیر از دو نظر بى پایه است: 1. در آیاتى که پیرامون آفرینش همسران مطلق انسانها سخن گفته شده، نظیر این جمله به کار رفته چنانکه مى فرماید: وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا [2] [3] از نشانه هاى اوست که از نوع شما، همسرانى آفریده که با تمایل به آنها آرامش پیدا کنید. بنابر این کیفیت آفرینش همسران ما و همسر آدم یکسان بوده و تفاوتى میان آن دو نیست.

 
2. آفرینش همسر آدم از دنده هاى او، در تورات آمده [4] و این نوع روایات ساخته و پرداخته علماى یهود است که وارد احادیث اسلامى گردیده است و در پاره اى از روایات ما، چنین آفرینشى به شدت تکذیب شده است [5].

پی نوشت ها:
[1] . نساء/1.
[2] . روم/2.
[3] .سوره نحل/72، شورى/11، ذاریات/49.
[4] . تورات سفر تکوین، فصل دوم جمله ى 21، چاپ لندن، فاضل خانى به تاریخ 1856 برابر با 1272 هـ. ق.
[5] . تفسیر عیاشى، ج1، ص 216، حدیث7.
منبع: منشور جاوید، ج11، ص109

/ف104