حجت الاسلام مومنی: بندگی خدایی که از رگ گردن به ما نزدیکتر است، سخت نیست +گزارش تصویری

کد خبر: 30017
مراسم(جلسه شب نهم) عزاداری ایام دهه دوم فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام مومنی و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج محمدرضا طاهری، حاج محمد کمیل و کربلایی حسین طاهری از سوی هیئت ثارالله علیه السلام در مسجد الهادی علیه السلام برگزار شد.

وارث: مراسم(جلسه شب نهم) عزاداری ایام دهه دوم فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام مومنی و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج محمدرضا طاهری، حاج محمد کمیل و کربلایی حسین طاهری از سوی هیئت ثارالله علیه السلام در مسجد الهادی علیه السلام برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام مومنی را می خوانید:

 

حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها فرمودند: اگر کسی عبادتی خالصانه داشته باشد خداوند فوق رحمتش به او عنایت خواهد کرد. در روایتی دیگر: زنی خدمت ایشان رسید و عرض کرد: شوهر من درخواست کرد از شما بپرسم که آیا شیعۀ شما هست یا خیر؟! فرمودند: به ایشان بفرمایید اگر به عقاید ما عمل می کنی و نسبت به نهاوی اجتناب می کنی تو شیعۀ ما هستی و در غیر این صورت خیر.

در مسیر اهل بیت علیه‌السلام بودن دو مطلب را طلب می کند. موالات و برائت از ادات. منطق اهل بیت علیه‌السلام منطق شک و دو دلی نیست. به صراحت و روشنی مطلب را پیش رویمان می گذارند. موالات یعنی چی؟ یعنی پیروی کردن از اهل بیت علیه‌السلام و پشت آنها سیر کردن. برائت از ادات یعنی هر آنچه که بوی دشمنی با اهل بیت علیه‌السلام را می دهد و ما را از آنها جدا می کند، باید کنار بگذاریم. همه ما این مسأله را درک می کنیم که عامل پیش رویمان باعث قرب است یا بُعد.

فعل و سخن و نگاه و هر چیزی که از من سر میزند، درک می کنم که مرا به آنها نزدیک می کند و یا فاصله خواهد انداخت. موالات یعنی پیروی کردن از اهل بیت علیه‌السلام و برائت یعنی دور کردن هر آنچه که ما را از اهل بیت علیه‌السلام جدا می نماید.

شخصی محضر امام باقر علیه‌السلام آمد و عرض کرد: آقا توصیه ای بفرمایید! فرمودند: یا جابر! آیا اگر کسی ابراز محبت به اهل بیت علیه‌السلام کند، شیعۀ ما خواهد شد؟ صرفاً ابراز کن: یا امام حسین علیه‌السلام من تو را دوست میدارم یا حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها من تو را دوست دارم و... آیا اینگونه شیعه می شود؟ [در روایات ما قسم جلاله خوردن اهل بیت علیه‌السلام بسیار نادر است! اگر جایی قسم بخورند یعنی آن مطلب اهمیت فوق العاده ای دارد.  بین امام سجاد علیه‌السلام و شخصی نزاعی صورت گرفت و کار به قاضی کشید، طبق قاعده اش حضرت باید قسم می خوردند و فرمودند: من حاضر هستم مجدد این مبلغ را بدهم ولی حاضر به قسم خوردن نیستم.] آنقدر امر مهم و خطیر است، فرمودند: به خدا از شیعۀ ما نیست، مگر اینکه تقوای الهی را پیشه کن.

اگر انسان این دو مطلب را داشته باشد، به دار ولایت الله ورود پیدا خواهد کرد. خدا ولی او و متکلف امر او می شود. این فرد هم عبدالله و بندۀ خدا می شود. انسان به آرامش می رسد.

شیطان برای ما سخت می کند، در غیر این صورت بسیار ساده است. بندگی خدا آسان است و گناه کردن سخت. برای معصیت باید زمینه ها آماده باشند. اما بندگی خدایی که از رگ گردن به ما نزدیکتر است، سخت نیست. نگهداری بندگی سخت است. ولی بندۀ خدا و عبد خدا شدن کاری ندارد.

فقط کافیست دل به سمت او مایل شود.

شخصی نزد امام صادق علیه‌السلام رفت و گفت: مسیحی هستم و آمدم تا مسلمان شوم. حضرت فرمودند: شهادتین را بگو، مسلمان شد و احکام ابتدایی را از ایشان آموخت. نماز را یاد گرفت. گفت: من مسیحی هستم و مادری پیر در خانه دارم حالا که مسلمان شده ام تکلیفم با او چیست؟ فرمودند: مادرت اهل فحشاست؟! گفت: خیر فرمودند: اهل حرام خوردن است؟ فرمود: خیر حضرت فرمودند: تا به حال چگونه به مادرت احترام میگذاشتی؟ از حالا باید بیشتر احترامش کنی چون دینمان به ما می گوید: باید به پدر و مادرتان احترام کنی ولو کافر باشند. حتی اگر به تو ظلم کردند! روایت می فرماید: اگر چشمانت را گرد کردی و به حالت غضب به آنها نگاه کردی و آنها حقیقتاً هم ظالم باشند، خداوند نمازت را نمی پذیرد.

به خانه رفت و مدتی گذشت و پیرزن دید پسرش عوض شده است و گفت: مادر دوست تازه ای پیدا کرده ای؟ کسی سفارش مرا به تو کرده است؟ گفت: خیر، مسلمان شده ام و دینی که از آن پیروی می کنم به من می گوید: به مادرم ولو اینکه در دین شریک نباشد باید احترام کنم. مادرش فوری از او خواست که نحوۀ گرویدن به اسلام را به او بیاموزد!

دینی که به تو می گوید: به من  مادر ولو اینکه هم دین تو نیستم احترام کن دینی حق است. مادر هم شهادتین را به سادگی گفت. خوابیدند و پسر صبح برای نماز از خواب برخاست و مادرش را هرچقدر صدا زد بیدار نشد و سرش را روی قلب مادر گذاشت و متوجه شد که مادرش فوت کرد و نزد امام صادق علیه‌السلام رفت و عرض کرد: آقا مادرم دیشب شهادتین را گفت و حقیقتاً مسلمان شد و او را به قبرستان مسیحی ها ببرم یا به قبرستان مسلمانان ببرم و به سبک آنها دفنش کنم؟ حضرت فرمود: تو بنشین. خانم ها او را غسل بدهند و کفن کنند و همانند ما مسلمانان، مرا خبر کنید تا خودم نمازش را بخوانم!

او یک لحظه با دلش، درست شهادتین را گفت. همین کافیست. دل مایل شود خداوند زمینۀ رشد را برای فرد آماده می کند. پیروی کردن از اهل بیت علیه‌السلام و دوری از هر چیزی که بخواهد ما را از اهل بیت علیه‌السلام و خداوند فاصله دهد، چون حضرات معصومین علیه‌السلام را واسطۀ در خانۀ خدا می دانیم و سورۀ مائده آیه 35 " يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ " برای تقرب به خدا متوسل به وسیله شوید. این وسیله ذیل این آیه نورانی خود حضرات معصومه علیه‌السلام هستند.

هر چیزی که بوی دشمنی با خدا را می دهد، کنار بگذاریم.  یکی از مراحل رسیدن به کمالات عبودیت تسلط به نفس است. اگر به نفس تسلط نداشته باشی، قطعاً صبح نمی توانی برای نماز برخیزی. بهار است و خوابیدن لذتبخش است اما از خواب بلند می شود و نماز صبحش را اول وقت می خواند. این تسلط به نفس است. در این دنیا با این همه گناه چگونه می توان بر نفس تسلط پیدا کرد؟ قبلاً اگر کسی می خواست گناهی کند، باید جای خاصی می رفت و الان با یک سیم کارت! گناهان بسیاری را می تواند انجام دهد.

در ادامه این مراسم؛ ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج محمدرضا طاهری، حاج محمد کمیل و کربلایی حسین طاهری به روضه خوانی و سینه زنی پرداختند.