فضيلت زيارت امامي كه بر ديگر انبيا برتر است

کد خبر: 34121
امير المومنين (ع) در يقين، شجاعت، دعا و شرافت زادگاه از ابراهيم، موسي، نوح و عيسي برتر است
وارث: اميرالمومنين، يعسوب الدين، لنگر آسمان و زمين علي بن ابي طالب (ع) امامي كه در مقام يقين، شجاعت، دعا و شرافت زادگاه از

پيامبران عظيم الشان ابراهيم، موسي، نوح و عيسي (صلوات الله عليهم اجمعين) برتر است.

معاون مدير يكي از گروه‌هاي كاروان اعزامي بانوان بافنده فرش‌هاي عتبات عاليات از كاشان به كربلاي معلا در حاشيه اين سفر زيارتي پيرامون فضيلت زيارت امام علي (ع) و عظمت زيارت آن حضرت در نجف اشرف به خبرنگار خبرگزاري حج در دارالمومنين كاشان گفت: در روز بيستم ماه مبارك رمضان سال چهلم هجري كه آثار مرگ بر چهره امام علي (عليه السلام) ظاهر شده بود امام به فرزند بزرگش امام حسن (عليه السلام) فرمود: به شيعياني كه جلوي درب منزلش اجتماع كرده اند اجازه دهند تا بيايند و آن حضرت را ببيند و قبل از آن كه فرصت از دست رود و ديگر نتوانند وي را ببينيد، هر سوالي دارند بپرسند.

وي با اشاره به اينكه «صعصعه بن صوحان» يكي از سوال كنندگان بود كه روايت آن حتي در صحاح اهل سنت هم، آورده شده و مورد اعتماد علماي فريقين است افزود: امام در پاسخ سوال او كه آن حضرت برتري بيشتري بر پيامبران بزرگوار حضرت آدم، نوح، ابراهيم،
موسي و عيسي (صلوات الله عليهم اجمعين) دارد يا آنها چنين پاسخ داد.

*آدم بر ممنوعه خود صبر نكرد و خورد اما من بر اجتناب از حلال ممنوع نشده خدا زهد و ورع كردم

به گفته وي، حضرت علي (ع) فرمود: خوب نيست كه كسي ازخودش تعريف نمايد لكن از اين جهت كه خدا در قرآن فرموده است: نعمت‌هاي خداداي به خود را نقل كنيد: «و َأَمّا بِنِمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّث» بايد بگويم: من از حضرت آدم در زهد، ورع و تقوا افضل هستم چون براي آدم همه جور وسايل راحتي و آسايش و نعمات در بهشت فراهم بود و فقط خداوند او را از خوردن گندم منع نمود با وجود اين ممنوعيت، آدم از گندم خورد و از بهشت رانده شد در حالي كه من از خوردن گندم منع نشدم و چون دنيا را قابل توجه نمي‌بينم به ميل و اراده خود، هرگز نان گندم نخورده ام.

اين خادم و مداح كاروان‌هاي زائران حسيني در عتبات عاليات تصريح كرد: هركسي ازدنيا اعراض بيشتري داشته باشد، يقيناً نزد خدا مقرب‌تر است و كمال زهد و تقوي هم، اجتناب از حلال ممنوع نشده است همان كاري كه حضرت علي در نخو ردن گندم انجام داد.

*نوح نبي قومش را نفرين كرد اما من بر اذيت و آزار قوم پيامبر (ص) صبر كردم

مداحي، جواب امام علي (ع) در فضيلت آن حضرت نسبت به حضرت نوح در پاسخ سوال صعصعه را يادآو رشد و گفت: امير المومنين (ع) فرمود: اين برتري من بر نوح اينست كه وقتي نوح (ع) قوم خود را به سوي خدا دعوت كرد، و آن‌ها او را اطاعت نكردند و به آن بزرگوار آزار و اذيت بسياري رساندند نوح پيغمبر آنها را نفرين كرد اما من با وجود اين كه بعد از وفات خاتم الانبيا، صدمات و آزار فراواني از اين امت كشيدم آنها را نفرين نكردم و كاملا صبر پيشه كردم.

وي با تاكيد بر اينكه هر كه صبر كند در درگاه خداو ند مقرب‌تر است اظهارداشت: اين صبر حضرت علي در برابر آزار و اذيت امت پيامبر در خطبه شقشقيه آن حضرت چنين توصيف مي‌شود «در حالي صبر نمودم كه در چشمم خار و در گلويم استخواني بود»

*ابراهيم در مورد قيامت درخواست يقين كرد اما من يقين داشتم

به گفته وي، پاسخ امام علي (ع) به صعصعه با استناد به اين آيه قرآن «رَبِّ أّرِنِي كَيفَ تُحيِ المَوتي قالَ أَوَلَم تُؤمِن قالَ بَلي وَلِكِن لِيَطمَئِنَّ قَلبِي» (پروردگارا چگونگي زنده كردن پرندگان را به من نشان ده تا با مشاهد آن دلم آرام گيرد) در برتري نسبت به حضرت ابر اهيم (ع) نيز اين بود كه من گفتم «اگر كشف حجاب گردد و پرده‌ها بالا رود، يقين من زيادتر نخواهد شد»

اين خادم هيات قاسم بن الحسن (ع) شهرستان آران و بيدگل افزود: منظور امام اينست كه علو درجه هر كس، درجه يقين او مي‌باشد كه واجد مقام حق اليقين شود.

*موسي از رويارويي با فرعون ترس داشت اما من در فتح مكه معظمه آيات برائت را در بالاي كعبه خواندم.

مداحي در ادامه، فضيلت اميرالمومنين بر حضرت موسي (ع) از زبان صعصعه را يادآورشد و گفت: زمانيكه حضرت موسي (ع) مامور به رفتن نزد فرعون شد بر اساس اين آيه قرآني «رَبِّ إنِّي قَتَلتُ مِنهُ نَفساً فاَخافُ اَن يَقتُلُونِ وَ أخِي هارُونُ هُوَ أفصَحُ مِنِّي لِساناً فَاَرسِلهُ مَعِي رِداً يُصَدِّقُنِي اِنِّي أخافُ أن يُكَذِّبُون» (خداوندا من از آنها يك نفر را كشته ام و ميترسم كه آنان مرا به قتل برسانند) برادرش هارون را كه زبان فصيح‌تر و گوياتري از او داشت به كمك خواست تا ياور و شريك وي در امر رسالت باشد اما موقعي كه پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله) به من مأموريت داد تا به مكه معظمه روم و آيات اول سوره برائت را در بالاي بام كعبه بر كفار قريش قرائت نمايم­ با آنكه در آنجا كمتر كسي را ميتوان يافت كه يكي از خويشان و بستگانش به دست من كشته نشده باشد هرگز و ابداً نهراسيدم، امر پيامبر خدا را اطاعت نمودم و به تنهايي مأموريت خود را انجام داده، آيات سوره برائت را بر آنان قرائت نموده و مراجعت كردم.

وي، كنايه از اين سخن امام علي (ع) را توكل آن حضرت به خدا دانست و افزود: هركس توكلش بيشتر باشد فضيلت بيشتري دارد و موسي كليم الله به برادرش هارون اتكا و اعتماد داشت، ولي اميرالمومنين (عليه السلام) به طور كامل به خداي بزرگ توكل و اعتماد داشت.

*مريم (س) در زمان وضع حمل از بيت المقدس بيرون رفت اما مادر من در كعبه جاي گرفت

به گفته وي، همچنين امام علي (عليه السلام) خود را برتر و افضل از عيسي مسيح دانست به اين دليل كه موقع وضع حمل حضرت مريم رسيد به مريم وحي شد كه از خانه بيت المقدس بيرون رود اين خانه محل عبادت است نه محل ولادت و زايشگاه و عيسي در بيابان خشكيده اي متولد شد اما اما وقتي مادر من «فاطمه بنت اسد» درد زاييدن گرفت در وسط كعبه به مستجار كعبه متوسل شد وگفت: «بارالها بحق اين خانه و بحق كسي كه اين خانه را بنا نهاده است، درد زايمان را برمن سهل و آسان گردان» كه در همان وقت ديوار كعبه شكافته شد و مادرم فاطمه با نداي غيبي به داخل خانه راه يافت و من درهمان خانه كعبه متولد شدم.

مداحي در پايان با تاكيد بر بيان حديث پيامبر خدا (صلي الله عليه وآله( به از نقل علماي بزرگ اهل تسنن چون ابن ابي الحديد، امام حنبل، امام فخر رازي، شيخ سليمان بلخي حنفي و بسياري ديگر افزود: پيغمبر اكرم(ص) در اين حديث فرموده است: «هر كس مي‌خواهد به علم آدم نظر كند، به علم علي توجه كند. هر كس مي‌خواهد حقيقت تقواي نوح و حكمت او را ببيند و نيز حلم و خلت ابراهيم، هيبت موسي و عبادت عيسي را ببيند پس به سوي علي بن ابي طالب (عليه السلام) نظر كند».
/ف.م214