حجت الاسلام ابوالقاسم شجاعی : امر به معروف و نهی از منکر وظیفه عمومی است

کد خبر: 35738
مراسم روز یازدهم ماه مبارک رمضان در مسجد لاله زار با سخنرانی حجت الاسلام ابوالقاسم شجاعی برگزار شد.

وارث: مراسم روز یازدهم ماه مبارک رمضان در مسجد لاله زار با سخنرانی حجت الاسلام ابوالقاسم شجاعی برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام شجاعی را می‌ خوانید:

حجت الاسلام ابوالقاسم شجاعی : امر به معروف و نهی از منکر وظیفه عمومی است

در بحث اعتقادات ما باید حتما بتوانیم اعتقادات را بپذیریم. اینکه پدر و مادر من مسلمان بودند و من هم مسلمان شدم، این کافی نیست. بلکه در اساس و مبنای عالی باید من خودم بروم در تو حید ذات، صفات، عبادات و نبوت عام، نبوت خاص، معاد جسمانی و سایر اعتقادات را دریافت کنم. پس از آن در فروع اسلام، تقلید کنم و این از این جهت است که تمام مردم، نمی توانند مجتهد شوند.

در فروع باید تقلید کنم و عمل بدون تقلید هم در منطق عالی فقه، باطل است. نماز و روزه، خمس و زکات، حج و جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، در این موارد مسلمان تقلید می‌ کند. خمس و زکات، قانون اقتصادی برای اداره شئون عالی اسلامی است، جهاد حفظ حریّت و شهامت و استقامت است. امر به معروف و نهی از منکر هم که وظیفه عمومی است.

آیه شریفه قرآن می‌ فرماید: " وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا " ما راه را به شما نشان دادیم اما شما وقتی در این راه جهاد قدم گذاشتید، ما ایصال می کنیم. نکاتی در این مورد وجود دارد. ما وقتی وارد جاده شدیم، خداوند خودش ما را به آن مقام و مرتبتی که در نظر داریم می رساند. این را ایصال الی المطلوب می گویند که فقط مخصوص خدا است. خداوند می فرماید: ماراه را نشان می دهیم و شما را به مقام و مرتبت عالی ایصال می کنیم.

افرادی که در آغاز اسلام، جبهه رفتند، جهاد کردند و در واقع با جان و مالشان از حریم اسلام دفاع کردند، آنها "عند ربهم یرزقونند" اینها را مرده نپندارید، اینها زنده هستند و مراد از زنده بودن آنها، با زنده بودن ما فرق دارد. شهدا زده اند و در نزد خدا روزی می خوردند.

آنهایی که در انقلاب شهید شدند و آنهایی که در میدان مجاهدت توانستند سیری کنند و به درجات عالی برسند رسیدند. این شهدا بودند که این انقلاب را حفظ کردند و این درخت انقلاب با خون نازنین آنها پایدار شد و پر بار امروز جهان انسانیت به حرکت امام توجه دارد.

ملت ما اگر به این مطلب دقت کند که در آن ایام که اگر آنها از جگر گوشه هایشان گذشتند آنها شریفند که من چقدر در ختم آنها سخنرانی کردم ناله یک مادر نشنیدم و مادران به آبرو امام حسین علیه السلام همین طور سکوت می کردند. چه ملت آگاهی پیدا کرده اند.

در همین راهپیمایی اخیر در این هفته قبلی  ببینید این ملت چقدر آگاه هستند. این ملت می ماند و ماندنی است این ملت آگاه و باشرافت و با فضیلت و انسان است. این فداکاری ها اگر نبود شما امنیت داشتید ؟ چند شب قبل دیدم پیرزنی تک و تنها از کنار خیابان می رود. خدا این امنیت را از ملت ما نگیرد .

هفتاد و دو تا گل و شخصیت عالم و مطلع و متدین و با ایمان و شهید بزرگوار بهشتی؛ من آقای بهشتی را در پرتو استاد مرحوم آیت الله آقای فلسفی خودم رفتم و با ایشان آمدم و یادم نمی رود ایشان گفتند: من به شما بگویم این انقلاب شهید می خواهد و ما جانمان کف دستمان برای انقلاب اسلامی می ایستیم.

إِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه ُ لِخاصَّةِ أَوليائِهِ و َهُوَ لِباسُ التَّقوى و َدِرعُ اللّه ِ الحَصينَةِ وَ جُنَّتُهُ الوَثيقَةُ؛فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ وَ شَمِلَهُ الْبَلَاءُ

جهاد عالی ترین بخش حریت یک جامعه است. و بابی از ابواب بهشت است واین خطبه امیرالمومین علیه السلام است و نوشته است ابوابی در بهشت می بینید که شهدا از این جاها وارد می شوند و مجاهدین از این جا وارد می شوند و اگر بخواهم مقام و مرتبه اش را اختصاص بدهم باید یک دهه را بررسی کنم و شهدا مقام و جایگاه والایی در پیشگاه خدا دارند. " و ان جهاد باب من ابواب جنه " أَبوابِ الجَنَّةِ " بینید چه می گویند. این در باز می شود. "ُ لِخاصَّةِ أَوليائِهِ" مخصوص آدم های خواص و در طبقه اولیا و این مجاهدین است که می فرمایند آنت کسی که لباس جهاد می پوشد لباس تقوا واقعی دارد. " فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اللَّهُ " اگر یک جامعه ای به لذت و شهوت و شکم پرداختند این افراد جامعه ذلت را در بر می گیرند. " وَ شَمِلَهُ الْبَلَاءُ " روح همه آنها شاد و به روح پاک همه شان خداوند موفقیت مرحمت فرماید.

 

 

حجت الاسلام ابوالقاسم شجاعی : امر به معروف و نهی از منکر وظیفه عمومی است