حجت الاسلام صدیقی : عبودیت ریشه در ربوبیت دارد
"وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا"
در این آیات نورانی سوره اسراء خدای متعال دو امتیاز برای بشر مطرح کرده و آن هم به خودش نسبت داده است، با لفظ "ما" آمده ما بنی آدم را کرامت بخشیدیم. خدا می فرماید ما به انسان این امکان را دادیم که هم در دریا و هم در خشکی تسلط پیدا کند. همه کره زمین زیر نظر بشر است و می تواند در همه جا جولان داشته باشد. بر حسب یک حدیثی بنا شد کرامت اموری باشد که خداوند در وجود انسان قرار داده. این امور معنوی که انسان با آن دارای فضیلت می شود، یک موردش جهاد است.
در آیه "يا ايها الذين آمنوا اركعوا و اسجدوا و اعبدوا ربكم و افعلوا الخير لعلكم تفلحون و جهدوا فى اللّه حق جهاده هو اجتبئكم"خدای متعال فضیلت های انسان را در این آیه فرموده است که یکی از آنها عبادت است که برای خود شانی قائل نباشد و فقط برای خدا ارزش قائل باشد. "هیچ کسی در آسمان و زمین نیست مگر اینکه خدا مهر عبودیت را بر او زده باشد" عبد اون کسی است که هم خودش مالک دارد و هم عملش. عملش هم برای خودش نیست.
در قرآن کریم خداوند متعال به رسولش این گونه آموزش داده :" قل ان الصلاتی و نسکی و محیای و مماتی للله رب العالمین." بگو پیغمبر من، نماز من و زندگی من ملک خداست، خدا به من نماز می دهد، نیرو و همه چیز را خدا به من می دهد.
در میان عبادت ها دو چیز را نام برده : یکی رکوع و دیگری سجده که فقط در نماز است و لذا می فرماید: "وارکعوا مع الراکعین" نماز را به جماعت بخوانید.
سجده به دلیل اهمیتش در این آیه آمده است. مسجد یعنی جایی که سجده می کنیم لذا سجده با اهمیت ترین بخش نماز است. شخصی به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرضه داشت: "یا رَسُولَ الله عَلِّمْنِي عَمَلًا يُحِبُّنِي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ يُحِبُّنِي الْمَخْلُوقُونَ وَ يُثْرِي اللَّهُ مَالِي وَ يُصِحُّ بَدَنِي وَ يُطِيلُ عُمُرِي وَ يَحْشُرُنِي مَعَكَ"
به من عملی نشان دهید که با انجام آنها این ها برایم حاصل شود: خداوند مرا دوست بدارد، خلق خدا من را دوست بدارد، بدنم سالم باشد، مالم زیاد شود، عمرم طولانی شود، در لحظه مرگم با شما محشور شوم. اگر همت بلند باشد این چیزها را از خدا می خواهد.
حضرت فرمودند: شش عمل هست که این آرزوهایت انجام می شود. اگر می خواهی خدا تو را دوست داشته باشد خدا را عبادت کن و از خدا بترس. رمز محبوبیت این است که احسان به مردم کنی و از آنها چیزی نخواهی. اگر می خواهی بدنت سالم باشد صدقه بده. اگر خواستی عمرت طولانی شود صله رحم کن. اگر خواستی ثروتت زیاد شود، زکات و خمس اموالت را بده و برای رسیدن به آخرین درخواستت هم سجده های طولانی انجام بده. نزدیک ترین حالت عبد به خدا در حالت سجده است.
سیدالشهدا در روز عاشورا این شعر را می خواندند:
"تَرَكتُ الخَلقَ طُرًّا فِي هَوَاكَا وَ أَيتَمتُ العِيَالَ لِكَي أرَاكَا"
همه خلق را ترک گفتم، در راه تو به همه نه گفتم. بچه هایم را یتیم کردم که تو را ببینم.
تا همه چیز را ندهی خدا خودش را به تو نمی دهد. عبودیت ریشه در ربوبیت دارد. علی علیه السلام خدا نیست ولی از خدا جدا نیست، هر کار می کند برای خداست.
آیت الله بهجت می فرمایند: آقای بروجردی به عیادت شیخ علی قمی رفت و یک ساعت و نیم زانو زده بود مقابل شیخ علی قمی و به او نگاه می کرد.
شیخ علی قمی می گوید: اگر کسی یک سال بتواند روزی نیم ساعت سر به سجده ممتد بگذارد و این ذکر یونسیه: "لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین"را بگوید، درهای عالم غیب بر روی او باز می شود و چشم برزخی پیدا می کند و شرط رسیدن به همه اینها تقواست.
بعد از این دو فراز، خداوند می فرماید: "جاهدوا الی حق جهاده" جهاد کنید ولی حق جهاد را به عمل بیاورید.
گفتیم، جهاد سه مرحله دارد: جهاد اصغر ترک گناه است، جهاد اوسط ترک رذایل اخلاقی است، جهاد اکبر این است که از خودت بگذری تا به خدا برسی.