دکتر اسماعیلی : ثمره روزه پیدا شدن تقواست
وارث: مراسم روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان با سخنرانی دکتر اسماعیلی و مداحی حاج محسن طاهری و قرائت قرآن حامد قربانی و نکات قرآنی دکتر پرتوی زاده در حسینیه فاطمه الزهرا (س) برگزار شد.
در ادامۀ خبر متن سخنان دکتر اسماعیلی را می خوانید:
در روایات از گروهی نام می برند که بهره شان از ماه رمضان تشنگی و گرسنگی است و از برکات این ماه بهره مند نشده اند.
از قرآن این گونه استنباط می شود که ثمره روزه اگر روزه باشد پیدا شدن تقواست.
وجوب روزه برای این است که در انسان حالت تقوا ایجاد شود و اگر نشد معلوم می شود روزه ما روزه واقعی نیست.
با گذشت این ماه باید در خود احساس کنیم حالت تقوا در ما بیشتر شده و تقوا چیز سختی نیست، یعنی از اعمال و گفتار و رفتار خودش مراقبت کند. اعمال و رفتار و گفتار باید تحت مراقبت دربیاید و انسان خودش را باید ملزم به رعایت فرامین خدا کند.
شیخ عباس قمی روایتی را از سفینه البحار نقل می کند: از امام ششم سوال کردند تفسیر تقوا چیست؟ حضرت یک جمله فرمودند: تفسیر تقوا آن است که هر جا خدا گفته باش، غایب نباشی و هر جا گفته نباش، حاضر نباشی.
فرمان خدا هم یک بخشش ثابت و همیشگی است که در قرآن و سنت برای ما بیان شده است. یک بخش آن متغیرات روزگار است، یعنی حوادثی که قبلا نبوده و در روزگار جدید پیدا شده است. انسان در این عرصه های نوین هم باید تقوا داشته باشد.
اشکال کار این است که در چنین مواردی از کجا بفهمیم خدا از ما چه می خواهد؟
گفته اند در چنین مواردی به حجت خدا مراجعه کنید، حجت خدا هم لازم نیست معصوم باشد اگر کسی از این حجت تبعیت نکند از حجت معصوم نیز تبعیت نمی کند.
اگر هارون مکی وارد تنور شد نه به خاطر معصوم بودن امام، بلکه به خاطر حجت بودن او داخل تنور شد.
امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند: بر اساس هوای نفس خودشان شبهه هایی درست می کنند. حرام خدا را حلال می کنند، خمر را می نوشند به اسم نبیذ، رشوه می گیرند ولی اسمش را هدیه می گذارند.
وقتی کسانی هستند که دستورات خود خدای متعال را که در قرآن آمده رعایت نمی کنند دیگر تکلیف حجت خدا معلوم است و ما باید از این وسوسه ها به خدا پناه ببریم.
تقوا یعنی مراقبت از خود.
همان طور که از خودمان حفاظت می کنیم تلاش کنیم حداقل یک نفر را در این مسیر جذب کنیم.
وقتی پیامبر خدا صلوات الله علیه می خواستند امام علی علیه السلام را برای تبلیغ به یمن بفرستند یک جمله گفتند:
"لأن يهدي الله بك رجلا واحد ، خير لك من أن يكون لك حمر النعم" اگر دست تو یک نفر را هدایت و جذب کند از هر چه خورشید بر آن تابیده و طلوع کرده سودمندتر است.
جذب کردن دیگران با محبت ممکن است. وقتی دشمن به دنبال جذب جوان های ما است و هوای نفس هم برای رفتن به آن سمت کمکشان می کند وظیفه ما است که با محبت افراد بیشتری را جذب کنیم.
امام صادق علیه السلام یکی از یارانشان را به محلی فرستاد تا از احوال شیعیان آن منطقه به ما گزارش بدهد. آن شخص شب دیروقت رسید و به خانه اش رفت و گفت فردا به امام گزارش می دهم. امام شب به خانه او آمدند و فرمودند: شنیدم برگشته ای، آمدم حالت را بپرسم. (سبک مدیریت اسلامی این است) آن شخص گزارشی از احوال آنها داد و گفت: از آنها خوشم نیامد. و امام با شنیدن این حرف مکدر شدند و فرمودند: آنها شیعیان ما هستند و تو می گویی از آنها خوشت نمی آید؟ آن شخص گفت: شعارشان حرف شماست ولی عملشان متفاوت است.
امام علیه السلام فرمودند: آنها در خط ما هستند و شیعه ما هستند و چون مثل شما نیستند باید بگویید خوشتان نمی آید؟ مگر شما مثل ما هستید؟ آن شخص با شنیدن حرف امام متوجه اشتباهش شد. امام همچنین فرمودند: ایمان مانند پلکانی است که حدود ده پله هست، تو در هر پله قرار گرفتی شخص پایینی را هول نده تا بیفتد که در آن صورت شخص بالایی تو نیز تو را پرت می کند. به جای اینکه هولش بدهی و باعث برگشتنش از این راه شوی با مهربانی و محبت دستش را بگیر و به بالا ببر و شخص بالایی هم دست تو را می گیرد. مراقب باش از کسی بیش از تحملش کار نکشی که او را از این راه میرانی. که مسئولیت آن به عهده توست.
آن چیزی که امام صادق علیه السلام به ما یاد داده این است که دست هم را بگیریم و همدیگر را نگه داریم.
سوره نورانی والعصر می گوید: همه در زیانند مگر آنها که ایمان آورده اند و توصیه متقابل به هم می کنند و مراقب همدیگر هستند.
جذب نیرو و اطاعت خالصانه و بدون چون و چرا از آنچه حجت خدا با هم توام هستند. قرآن می گوید اگر جذب نیرو نکنید منقرض می شوید. اگر جمعیت زیاد باشد ولی متفرق باشند باز هم به دردی نمی خورد مگر از حجت خدا اطاعت کنند، همه باید پشت سر رهبری باشیم تا پیروز شویم.
امیرالمومنین علیه السلام در خطبه 97 نهج البلاغه می فرمایند: "أَمَا وَ اَلَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَيَظْهَرَنَّ هَؤُلاَءِ اَلْقَوْمُ عَلَيْكُمْ لَيْسَ لِأَنَّهُمْ أَوْلَى بِالْحَقِّ مِنْكُمْ وَ لَكِنْ لِإِسْرَاعِهِمْ إِلَى بَاطِلِ صَاحِبِهِمْ وَ إِبْطَائِكُمْ عَنْ حَقِّي"
به آن خدایی که جان من در دست اوست، بدانید مخالفان بر شما پیروز خواهند شد. به این خاطر نیست که آنها بر حق هستند و شما باطل هستید، شما بر حق و آنها باطل هستند. بخاط اینکه آنها با اینکه باطل اند حرف گوش کن هستند ولی شما حرف گوش نمی دهید.
نمی گوید حرف مرا گوش نمی دهید می گویند: در انجام دستورات سست هستید.
اگر می خواهیم بر رقیبمان پیروز شویم راهش با هم بودن و مهربانی و اتحاد است. همین جا حضرت شروع می کند به سرزنش اینها و در آخر می فرمایند: حاضرم ده تا از شما را با یک سرباز معاویه تعویض کنم.
هر گاه امت های خداپرست با هم بودند پیروز شدند و هرگاه از هم جدا شدند این عزت از آنها گرفته شد.
امام خمینی می فرمود: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.
هر کسی که کوچکترین زمینه جذب را در آن می بینیم باید عاشقانه و همراه با صبر به راه بیاوریم.
بزرگترین ثمره تقوا و نشانه قبولی روزه همین زمینه سازی است.
خداوند به حضرت موسی و حضرت هارون دستور داد که بروند و فرعون را دعوت کنند. با اینکه فرعون ادعای خدایی کرده بود باز هم خدا گفت او را دوباره دعوت کنید و با واژه های زیبا و چهره ملایم او را دعوت کنید شاید برگردد.
امام عسگری علیه السلام فرمودند: خدا با اینکه می دانست فرعون برنمی گردد ولی باز هم گفت او را دعوت کنید، می خواست حضرت موسی علیه السلام متوجه شود.