حجت الاسلام علی پناه: نشانه صحیح العقیده بودن شیعه چیست؟
وارث: ایام ولادت امام رضا علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام علی پناه و مداحی حاج سید مهدی میرداماد در مهدیه تهرانپارس برگزار شد.
در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام علی پناه را می خوانید :
تولا به ولایت امام رضا علیهالسلام نشانه صحیح العقیده بودن شیعه
در مورد شیعه خطوط انحرافی و مذاهب باطل زیاد است. فکر نکنید به هر کسی بگویند شیعه صحصح العقیده است و در خط هدایت قرار گرفته است. دربین شیعیان هم منحرفینی هستند که عقاید باطل دارند. مثلا ما در بین شیعه کیسانیه را سراغ داریم. کسانی هستند که تا امام حسین علیهالسلام را معتقدند و به امامت و ولایت ائمه علیهم السلام بعد از سید الشهدا علیهالسلام اعتقادی ندارند. این یک فکر و مذهب مردود است. اگر هم شیعه نام دارد از باب تسامح است. اینان شیعه به حساب نمی آیند. زیدیه داریم. کسانی که از امامت حضرت باقر علیهالسلام عدول کردند و برادرش زید بن علی را امام دانستند. در میان شیعه عقیده ی باطلی به نام واقفیه وجود دارد. اصطلاحا 7 امامی هستند. یعنی تا امامت حضرت کاظم علیهالسلام را معتقدند اما ائمۀ بعد او را قبول ندارند این هم انحرافی است. اما هرکس به امامت و ولایت مولای ما حضرت ثامن الحجج علیهالسلام معتقد است یعنی تا حجت بن الحسن علیهالسلام را قبول دارد.
می خواهم بگویم تولا به ولایت امام رضا علیهالسلام نشانه صحیح العقیده بودن شیعه است. تولا به ولایت امام رضا علیهالسلام نشانه اثنا عشری بودن شیعه است. هرکس به ولایت حضرت معتقد است و روی این عقیده به زیارت حضرت می رود حتما شیعه اثنا عشری است و حتما هر 12 امام را قبول دارد. به همین دلیل هم تولا به ولایت حضرت و هم زیارت حضرت اختصاصات و ویژگی های عجیب خود را دارد.
بارها این جمله را شنیده اید که زیارت امام حسین علیهالسلام افضل زیارات است. فهم من از زیارت ابی عبدالله علیهالسلام همین قدر است که امام حسین علیهالسلام «الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ» است. «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَابْنَ ثارِهِ وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ»1 وتر موتور چیست؟ تافته جدا بافته نظام خلقت است. حین علیهالسلام دردانۀ خدا است. همه چیز در مورد امام حسین علیهالسلام متفاوت است. امام صادق علیهالسلام فرمود: «مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ»2کسی که قبر حسین علیهالسلام را در کربلا زیارت کند، مانند کسی است که خدا را بر فراز عرشش زیارت کرده است! چه کسی می تواند این را بفهمد؟ اگر می فهمیدید چه می گویم از شوق قالب تهی می کردید.
کتاب کامل الزیارات را تورق کنید. این کتاب سند الشیعه است. هرروایتی مرحوم ابن قولویه 3 در این کتاب آورده است روایت متقن است. روایت ضعیف در این کتاب نداریم. امام صادق علیهالسلام فرمودند: زائر از اینجا می رود به کربلا خدا خیل ملائک را همراهش می فرستد و از آنجا می فرستد تا او برسد به وطنش. می رود به خانه اش می گویند: خدایا ما برویم؟ می فرماید: نه تازه کارتان شروع شده از الان تا روز قیامت بر در خانه اش بایستید و برای زائر او طلب مغفرت کنید. همه این ها درست است. ببین چه غوغایی در زیارت علی بن موسی علیهالسلام است که مولای ما حضرت جواد علیهالسلام فرمود: زیارت پدرم افضل زیارات است. از زیارت کربلا هم بالاتر است. دلیلش چیست؟ چون تولا به ولایت امام رضا علیهالسلام خط قرمز شیعه است. نشانه صحصیح العقیده بودن شیعه است. لذا زیارتش هم افضل زیارات است.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله : «سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنّي بِأَرْضِ خُراسان»4 رسول اکرم صلی الله علیه و آله دو نفر را فقط پارۀ تن معرفی می کند. حضرت صدیقه سلام الله علیها و حضرت رضا علیهالسلام . چرا زهرا سلام الله علیها پارۀ تن پیامبر صلی الله علیه و آله است؟ چون بنای اهل سقیفه هدم اسلام بود. این را بدانید که ما به امر رهبرمان لب فرو بستیم و سمعا و طاعتا حرفی نمی زنیم ولی حقایق را باید بگوییم. اصحاب سقیفه بنایشان بر نابودی اسلام بود. برخی فکر می کنند اینان می خواستند جایگاه پیامبر صلی الله علیه و آله را غصب کنند، خلافت را. نه. این هم جزء نقشه شان بود اما هدف عالی این ها هدم اسلام و نابودی دین بود. حضرت زهرا سلام الله علیها با فریاد و خطبه اش و شهادتش تمام نقشه هایشان را برآب کرد. چندی پیش از سوی پادشاه عربستان گروهی آمدند نزد آیت الله گلپایگانی که می خواهیم برای حضرت زهرا سلام الله علیها مرقد و یاد بودی بسازیم. ایشان برونشان کردن چرا که آن ها می خواستند بگویند که می گوید زهرا سلام الله علیها مرقد و گنبد و گلدسته ندارد؟
حضرت با این وصیتش موجب شد نقشه دشمن از بین برود و لذا پارۀ تن پیامبر صلی الله علیه و آله است.
چرا امام رضا علیهالسلام پارۀ تن پیامبر صلی الله علیه و آله است؟
زیرا آقا با تکیه بر مسند امامت خط بطلانی کشید بر تمام تفکرات انحرافی. در صدر سخنانم گفتم در بین تشیع فرق ضالۀ فراوانی می بینیم. امام رضا علیهالسلام وقتی دعوی امامت کرد با زبان بی زبانی به عالمیان فرمود: شیعه یعنی فقط شیعه اثنا عشری ولاغیر.
چون حضرت میراث پیامبر صلی الله علیه و آله را حفظ کرد موجب استمرار خط سرخ شیعه شد. که شیعه همان کسی است که منتظر ظهور امام دوازدهم باشد. به همین دلیل تولا به ولایتش مهم است و ارزش دارد تا جایی که روز قیامت خطاب می شود «این الرضویون»5 . امام صادق علیهالسلام فرمودند: «کلنا سفن النجاة ولکن سفینة جدی الحسین أوسع وفی لجج البحار أسرع»6همه ما اهلبیت علیهمالسلام کشتیهای نجاتیم، ولی کشتی جدم حسین علیه السلام وسیعتر و در عبور از امواج سهمگین دریاها سریعتر است. نزدیک ترین راه به الله راه حسین علیهالسلام است. اما قیامت نمی گویند این الحسینیون می گویند این الرضویون.
دو اثر اختصاصی برای زیارت امام رضا علیهالسلام
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: « مَا زَارَهَا مَكْرُوبٌ إِلَّا نَفَّسَ اللَّهُ كُرْبَتَهُ وَ لَا مُذْنِبٌ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ.»7 هیچ گرفتاری او را زیارت نمیکند مگر اینکه خداوند گرفتاریاش را برطرف میکند و هیچ گناهکاری او را زیارت نمیکند مگر اینکه خداوند او را میآمرزد.
َكْرُوبٌ إِلَّا نَفَّسَ اللَّهُ كُرْبَتَهُ
خود ما بارها تجربه کرده ایم. اباصلت هروی8 ابتدا به عنوان جاسوس مامون نزد حضرت رفت و بعد محبت حضرت اثر کرد و شد عاشق امام رضا علیهالسلام . می گوید وقتی حضرت وارد نیشابور شد خیلی ها می خواستند میزبان حضرت باشند ولی حضرت فرمود: اباصلت برویم محله فقیر نشینان. رفتیم و پیرزنی را در سجاده دیدیم که کور بود و می گفت: خدایا عمری کار کردم و پول جمع کردم بروم مدینه که پسر فاطمه سلام الله علیها را ببینم. حال آمده به نیشابور و من نمی بینم. حضرت فرمود: بشارت باد بر تو که من علی بن موسی هستم. چه می خواهی؟ گفت آقا چشم بینا تا شما را ببینم. بینا شد و آقا را دید و گفت دیگر چیزی نمی خواهم.
لَا مُذْنِبٌ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ
مرحوم نخودکی دم در دفن شده است در همین نقطه برایش مکاشفه ای رخ داد. می گفت دیدم در حرم که امام رضا علیهالسلام دم در ایستاده اند و هر کس وارد می شود از زیر دست آقا می گذرد و همه صورتهایی غیر انسانی داشتند و به محض عبور انسان می شدند و مشرف می شدند.
پيامبر صلی الله علیه و آله به اميرالمؤمنين علیهالسلام فرمودند:« يَا عَلِيُّ أَنَا نَذِيرُ أُمَّتِي وَ أَنْتَ هَادِيهَا وَ الْحَسَنُ قَائِدُهَا وَ الْحُسَيْنُ سَائِقُهَا وَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ جَامِعُهَا وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ عَارِفُهَا وَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ كَاتِبُهَا وَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ مُحْصِيهَا وَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى مُعَبِّرُهَا وَ مُنْجِيهَا وَ طَارِدُ مُبْغِضِيهَا وَ مُدْنِي مُؤْمِنِيهَا وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ قَائِمُهَا وَ سَائِقُهَا وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ سَاتِرُهَا وَ عَالِمُهَا وَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ مُنَادِيهَا وَ مُعْطِيهَا وَ الْقَائِمُ الْخَلَفُ سَاقِيهَا وَ مُنَاشِدُهَا إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ يَا عَبْدَ اللَّه»9
اي علي ! تو هشدار دهنده و هدايت كننده امّت هستي. « حسن» جلودار امّت است. « حسين» كسي است كه ديگران را به پيش سوق ميدهد ( تا كسي از قافله خيرات عقب نماند). « علي بن حسين » همه را در كنار يكديگر جمع ميكند. « محمد بن علي » معرفي حقايق را به عهده دارد. «جعفربن محمد» حقايق شريعت را ثبت ميكند. « موسي بن جعفر » امّت را سرشماري ميكند تا كسي از اهل هدايت جدا نشود. « علي بن موسي » مايهي نجات امت است، مبغضين اهل بيت را طرد كرده و اهل ايمان را به هم نزديك ميكند و معیار امت است. « محمدبن علي» قيام به امر امّت كرده و آنها را به جلو ميراند. « علي بن محمد« عالم امّت است و بر عيوب آنها پرده مياندازد. « حسن بن علي » منادي امت و عطا كننده به آنهاست. قائم [ امام زمان (عج) ] ساقي امت است.
علی بن موسی علیهالسلام عیار می دهد به امت. مرحوم نخودکی10فرمودند: اگر کسی در تمام عمرش فقط یک بار به زیارت امام رضا علیهالسلام برود در قیامت سگ و خوک وارد محشر نمی شود.
پی نوشت:
1.
زیارت عاشورا.
2.
ثواب الأعمال وعقاب الأعمال: 85؛ مستدرک الوسائل: 10/ 250، باب 26، حدیث 11948.
3.
ابوالقاسم جعفر بن محمد بن جعفر بن موسی بن مسرور بن قولویهٔ قمی مشهور به ابن قُوْلُوْیه (به عربی: ابن قُولِوَيْه)، درگذشتهٔ ۳۶۹ قمری، محدث و فقیه بزرگ امامی در شهر قم به دنیا آمد. احتمالاً تحصیلاتش را آغاز کردهاست. وی ریاست فقهی شیعه را در زمان خود داشته است. وی شاگرد برجسته شیخ کلینی و از سویی استاد برجسته شیخ مفید بوده است.
4.
وسائل الشیعة، ج14، ص553.
5.
ترجمه جلد ۴۹ بحار الأنوار.
6.
بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۳۲۲، حدیث ۱۴
7.
وسائل الشيعه، ج 14؛ ص 557
8.
ابوصلت عبدالسّلام بن صالح حجازی هروی همچنین مشهور به خواجه اباصلت و اباصلت هروی ،اهل هرات(یکی از ولایات افغانستان) )یکی از یاران امام رضا بوده و کتاب وفاة الرضا را تالیف کرده بود. او یکی از نزدیکترین یاران امام رضا بود و نزد وی از جایگاه ویژه ای برخوردار بود. وی در ۱۷ شوال سال ۲۰۷ هجری قمری (4 سال پس از امام رضا) در خراسان درگذشت و آرامگاه وی در مشهد قرار دارد. آرامگاه خواجه اباصلت در جنوب شرقی و در ۱۴ کیلومتری این شهر واقع است. بنای اصلی بقعه چهار ضلعی است و از هر سو به وسیله چهار در به بیرون مرتبط میشود. تزئینات کاشی هفت رنگ، دو رواق مستطیلی شکل و آینه کاریهای این بنا زیبا و دیدنی است.
9.
مائة منقبة، ص: 25
10.
شیخ حسنعلی اصفهانی که به خاطر سکونت سالهای پایانی عمر در روستایی بنام نخودک در نزدیکی مشهد مقدس ، مشهور به شیخ حسنعلی نخودکی بود، (زاده: ۱۲۴۱ اصفهان - درگذشت: ۷ شهریور ۱۳۲۱، مشهد) فقیه، فیلسوف و از عرفاً و اخلاقیون بزرگ شیعه در قرن چهاردهم هجری است. شیخ حسنعلی اصفهانی (نخودکی) فرزند علی اکبر فرزند رجبعلی مقدادی اصفهانی، در خانوادهای مذهبی متولد شد.