حجت الاسلام موسوی مطلق: رستگاران در قرآن چه کسانی هستند؟+گزارش تصویری

کد خبر: 40519
جشن سالروز ازدواج حضرت فاطمه سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه، کربلایی حامد خمسه و کربلایی محمدحسین پویانفر در هیئت ریحانة النبی برگزار شد.

وارث: جشن سالروز ازدواج حضرت فاطمه سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه، کربلایی حامد خمسه و کربلایی محمدحسین پویانفر در هیئت ریحانة النبی برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق را می خوانید:

حجت الاسلام موسوی مطلق: ما رسم گل بردن در خواستگاری را از جبرئیل یاد گرفته ایم

در بحث تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکۀ بقره، به اینجا رسیدیم که متقین را معنا کردیم.

سه آیه اول را گفتیم. در ادامه قرآن می فرماید: «والَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ»1 اینجا در ادامۀ آیه قبل در وصف متقین می فرماید: اینها کسانی هستند که علاوه بر ایمان به غیب و ایمان به آنچه بر تو نازل شده، ایمان به آخرت هم دارند.

تفسیر آیه 4 سوره بقره

در ادامه شاخص های دیگر این افراد را می گوید. اگر شما اهل ایمان به غیب و نماز و انفاق و پیامبر و آنچه بر پیامبران قبل و آخرت نازل شده است، هستید، در آیه بعد نهایت تقوا را برای این افراد با تقوا بیان می کند: «أُوْلَـئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»2در تفسیر برهان ذیل این آیه چیزی نیامده است. بلکه این آیه و آیه بعد را آورده است و بعد برای «ان الذین کفروا» یک روایت بسیار مفصل آورده است که سه، چهار صفحه ای است. آن هم فقط در معنای کفر. علت چسباندن این دو آیه به هم را نمی دانیم.

در این جلسه فقط راجع به "أُوْلَـئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ" صحبت می شود. اینها از ناحیه خدا هدایت شده اند. اینکه چرا در بعضی از جاهای قرآن رب و بعضی جاها الله آمده است، باید راجع به آن صحبت شود. مثلا در بحث سلام و صلوات داریم: «ان الله و ملائکته یصلون علی النبی» فعل خداست. بعضی از جاها خداوند امر کرده است و بعضی جاها علاوه بر امر کردن خودش هم انجام داده است. پس «ان الله و ملائکته ...» فعل خداست.

ما صلوات در قرآن هم داریم: «أُولَـئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ»3. اینجا دیگر "ان الله" نداریم. واژه رب و الله تفاوت هایی دارند. مثل واژه عباد، که عباد الرحمن و عباد الله و ... داریم. اینها همه باهم تفاوت هایی دارند. مثل انواع عذابی که در قرآن داریم: علیم، عظیم، محیط، شدید.

اینجا هم می گوید اینها کسانی هستند که هدایتشان، "من ربهم" است. مقصود این رب خود الله است. چون رب یعنی مربی. مربی واقعی ما خدا است. لذا انبیا هم وقتی در آن معرکه ها قرار می گرفتند، خدا را به کلمۀ رب صدا می زدند.

در ادامه این آیه پس از گفتن ویژگی های افراد و هدایت از سمت پروردگارشان می فرماید: « وَ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» اینها کسانی هستند که به فلاح و رستگاری رسیدند.

رستگاری در قرآن یعنی چه؟

وَ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ، شامل چه کسانی می شود؟ فلاح چه مرتبه ای است که نهایت تقوا این است که شما با فلاح مشمول آیه «هدی للمتقین» می شوید که در نهایت به فلاح و رستگاری برسید؟

خداوند ما را خلق کرده که عبادت کنیم، عبادت کنیم که باتقوا شویم، باتقوا شویم که رستگار شویم.

رستگاران در قرآن چه کسانی هستند؟

گروه اول آمران به معروف و ناهیان از منکر4 هستند، کاری که امروز در جامعه ما به آن بی توجهی می شود. وظیفه حکومت اسلامی این است که روی این بحث کار کند و حمایت کند.

سیدالشهداء علیه السلام به صراحت می فرماید: « اُرِیدُ اَن آمِر بِالمَعروفِ وَ اَنهَی عَنِ المُنکَرِ وَ اَسِیرُ بِسِیرهِجَدِّیوَاَبِی عَلِّی بن ابی طالب»

گروده دوم کسانی که در دنیا طوری کار کرده اند که در قیامت ترازوی حسناتشان سنگین تر از سیئاتشان است. توشه راهشان زیاد بوده است.5

گروه سوم کسانی که علاوه بر ایمان به رسول خدا او را حمایت هم می کنند.6

از همین آیۀ "أُوْلَـئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ " چند نکته برداشت می کنیم:

یک، هدایت فقط از طرف خداست.

دو، رستگاری بدون تلاش به هیچ جا نمی رسد. رستگاری باید با تلاش باشد. باید دنبال خودسازی برویم تا به فلاح برسیم. «قد افلح من زکاها» باید خودتان را تزکیه کنید. «یزکیهم و یعلمهم الکتابه و الحکمه»

سه، جهاد. قرآن می فرماید: «جاهدوا فی سبیله لعلهم یفلحون»

در آیۀ 1 تا 9 سوره مومنین هم راه این رستگاری را دوباره فرموده است: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿۱﴾ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿۲﴾ وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ﴿۳﴾ وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ ﴿۴﴾ وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ﴿۵﴾ إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ ﴿۶﴾فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ ﴿۷﴾ وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ ﴿۸﴾ وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ ﴿۹﴾»

ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها:

حضرت زهرا سلام‌ الله‌ علیها و حضرت علی علیه‌السلام یک خواستگاری و یک خطبه عقد و یک ازدواج در آسمان ها داشتند، بعد از چند روز هم در زمین داشتند. در زمین هم یک خواستگاری و بعد یک خطبه عقد و بعد یک فاصله ای بین عقد و عروسی بوده است. همین چیزی که الان فرهنگش است و فرهنگ درستی هم هست.

فرهنگ اهل بیت روی ازدواج زود بوده است. اما الان متاسفانه همه چیز تغییر کرده است.

روایت مشهور است که حضرت فاطمه سلام‌ الله‌ علیها در نه سالگی ازدواج کردند. ایشان قبل از آن هم خواستگار داشتند و رسول الله صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله جواب رد می دادند. تا جایی که فضای عمومی بلند شد. پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله مردم را در مسجد جمع کردند و فرمودند: «ای مردم شما گمان می کنید که من خودم تصمیم گرفتم که دخترم فاطمه را در میان شما خواستگارانش از خاندان قریش به تزویج علی بن ابی طالب دربیاورم؟ نه، من منتظر خبری از آسمان بوده ام. فاطمه زهرا کسی است که در وصفشان آمده: «و ما ادراک ما لیلة القدر»

همه چیز ایشان منحصر بفرد است. در قرآن فقط یک جا داریم: «و اعطیناک الکوثر»

پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله می فرماید: من منتظر خبری از آسمان بودم تا این که جبرئیل در شب بیست و چهارم رمضان با دسته گلی از ریاحین بهشتی بر من وارد شد.

ما رسم گل بردن در خواستگاری را از جبرئیل یاد گرفته ایم.

خداوند سلام می رساند و تمام ملائکه و انبیاء و اولیاء را در سرزمینی زیر درخت طوبی جمع کرده می کند و آنها برای پیوندی آسمانی آماده می شوند. اینجا پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله به مردم عوام این را می گوید. دیگر مخاطبشان سلمان و یارانشان نیست. سپس پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله به همراه امام علی علیه‌السلام و صدیقه کبری سلام‌ الله‌ علیها وارد آن سرزمین شدند. بعد خداوند به عنوان ولی علی بن ابی طالب علیه‌السلام از فاطمه سلام‌ الله‌ علیها خواستگاری کرد.

بعد خداوند به عنوان ولی و سرپرست حضرت فاطمه سلام‌ الله‌ علیها، اذن بله گفتن را صادر کرد و در انتها در حالی که خود خدا ولی هردو بود، به جبرائیل دستور قرائت خطبه را داد.

/1102101306

حجت الاسلام موسوی مطلق: ما رسم گل بردن در خواستگاری را از جبرئیل یاد گرفته ایم

پی نوشت:

1. سوره بقره آیه 5

2. سوره بقره آیه 6

3. سوره بقره آیه 157

4. سوره آل عمران آیه 104

5. سوره اعراف آیه 8

6. سوره اعراف آیه 157