ایستگاه های صلواتی ویژه دانشجویان

کد خبر: 44661
مسئول تیم طراحی نرم افزار جامع اربعین گفت: تیمی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با کار کارشناسی معادل ۴ هزار نفر ساعت در مدت ۸ ماه نرم افزار جامع اربعین را طراحی کرده اند.

وارث :محمدرضا فدوی، مسئول موکب دانشجویی «شباب الرضویه» در نشست تبیین برنامه های ستاد دانشجویی اربعین در جمع خبرنگاران گفت: زیارت اربعین در چند سال اخیر برکت چشمگیری گرفته است. در مسیرهای منتهی به کربلا در کشور عراق برای میزبانی و برقراری موکب های مختلف استقبال قابل ملاحظه ای وجود دارد اما ستاد دانشجویی اربعین یک موکب ویژه چندمنظوره چندملیتی و چندزبانه از دانشجویان مختلف را تدارک دیده است که همه اعضای فعال در بدنه این موکب از دانشجویان هستند.

 

وی هدف از برپایی این موکب را برقراری گفتمان امت اسلامی برشمرد و افزود: در این موکب علاوه بر فعالیت های فرهنگی ایستگاه صلواتی نیز برای زائران کربلا دایر شده است که رویکرد ما در برپایی این ایستگاه صلواتی پر کردن خلاهای موجود در مسئله تغذیه زائران بوده است. به عنوان مثال دم نوش ها و چای های ویژه با خواص دارویی، امکانات اولیه پزشکی در کنار غرفه های فرهنگی فعالیت می کنند.

 

فدوی افزود: برخی از دانشجویانی که برای اعزام در ایام اربعین ثبت نام کرده اند صرفا با هدف ارایه خدمات به زائران ابا عبدالله (ع) درخواست اعزام داشته اند. یعنی دانشجو ثبت نام کرده و هزینه این سفر را متقبل شده است صرفا برای اینکه بتواند به زائران امام حسین (ع) خدمات ارایه کند.

وی تصریح کرد: کلیه فعالیت های این ستاد با هدف ایجاد ارتباط میان مسلمانان اعم از شیعه و غیر شیعه و حتی پیروان سایر ادیان از مسیحیان، کلیمیان و ... انجام می شود تا بتوانیم پیام وحدت آفرین ا ربعین را به ثمر برسانیم.

 

در ادامه این نشست احمد آب نیکی، مسئول تیم طراحی نرم افزار جامع اربعین گفت: تیمی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با کار کارشناسی معادل 4 هزار نفر ساعت در مدت 8 ماه نرم افزار جامع اربعین را طراحی کرده اند که جامع ترین نرم افزار در رابطه با اربعین محسوب می شود.

 

وی افزود: این نرم افزار در 4 روز اخیری که عرضه شده با استقبال 25 هزار نفری روبرو شده است. در طراحی این نرم افزار تلاش شده تا از تمام نرم افزارهای موجود که به نوعی به مسئله عتبات مرتبط هستند استفاده شود.

یکی از امکانات ویژه این نرم افزار این است که با توجه به اینکه مسئولان عالی ستاد اربعین از ارایه خدمات وای فای در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا خبر داده اند زائران می توانند با نصب این نرم افزار با اعضای خانواده و دوستان خود ارتباط (چت)داشته و از احوال آنها جویا شوند.

 

آب نیکی تصریح کرد: نقشه و مکان یابی آفلاین نیز از دیگر امکانات این نرم افزار است که مستقل از داشتن یا نداشتن شبکه یا اینترنت کاربران می توانند از آن استفاده کنند. به عبارت دیگر زائران اربعین می توانند در داخل کشور این نرم افزار را نصب کرده و بدون نیاز به شبکه های اینترنتی اطلاعات لازم در رابطه با محل موکب های ایرانی، بیمارستان ها، داروخانه ها، اقامتگاه ها، مساجد و پلیس را جستجو و دریافت کنند.

ارایه نکات لازم پیش از سفر و نقشه کلیه اماکن متبرکه همراه با ادعیه و اعمال این اماکن و نقشه داخلی آنها را از دیگر ویژگی های نرم افزار جامع اربعین است که آب نیکی به آنها اشاره داشت.

 

وی تصریح کرد: در چند روز آینده نیز قابلیت جدیدی به این نرم افزار اضافه می شود که مدیران کاروان ها می توانند از این طریق زمان و مکان ویژه ای را روی نقشه برای زائران خود مشخص کنند و هر یک از زائران بدانند که برای هماهنگی با کاروان خود باید در فلان زمان در فلان مکان حضور داشته باشند که این نرم افزار برای هماهنگی میان اعضای کاروان ها و جلوگیری از گم شدن اعضا و جدایی آن از یکدیگر بسیار مفید است.

 

زائران اربعین می توانند این نرم افزار را از کافه بازار  و یا سایت« اربعین ات دات آی آر» بر روی گوشی های همراه خود نصب کنند. فیلم آموزی این نرم افزار نیز در همین فضا وجود دارد.

 

آب نیکی یادآور شد: این اپلیکشین به صورت رایگان است و در حال حاضر برای گوشی های اندروید طراحی شده اما در برنامه سال های آینده آن این مسئله دیده شده است که آن را به چند زبان عربی، انگلیسی و ... گسترش داده و امکانات آن را افزایش دهیم.


/1102101305