اگر دین اسیر دست گروه باطل شد، جامعه را به تباهی می کشانند
او اظهار داشت: اذن به شفاعت و سخن گفتن در روزی که کسی اجازه سخن گفتن ندارد، بیانگر جایگاه حضرت فاطمه معصومه(س) است.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه برکاتی که درحوزه و جامعه است همه ازعظمت اهل بیت(ع) و این بانوی با فضیلت است، ادامه داد: باید از این فرصتی که دراختیار حوزویان گذاشته اند نهایت استفاده را برای بالندگی حوزه ببریم.
او در ادامه به جریان روز ششم و حمله حزب توده و کمونیست وابسته به بلوک شرق به شهر هزار سنگر آمل اشاره کرده و بیان داشت: در آن روزگار شوروی علیه ایران اسلامی و برای فتح دروازه شمال و اتصال آن به شوروی و از بین اسلام ناب وارد عمل شد ولی به همت جوانان این مرزبوم این حمله آنها به حول قوه الهی درهم شکسته شد بطوری که در آن حمله شبانه هر ۱۵ دقیقه یک جوان در خون خود می غلطید.
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه جمعه ۴۰ نفر از جوانان این سرزمین در آن حادثه شربت شهادت را نوشیدند تا جنگل را از عوامل کمونیستی پاک سازی کنند،گفت: اگر مردم دین خود را حفظ کنند هیچ عاملی توان مقابله با آنها را نخواهد داشت زیرا این وعده الهی است که هر کسی دین خدا را یاری کند خدا هم آنها را حمایت و یاری خواهد کرد.
او ادامه داد: و اگر امام راحل در آن روز پیامی به خاطر حق شناسی داده برای غالب مردم جامعه بوده است که با بیداری و هوشیاری به موقع خود توطئه دشمن را خنثی کرده اند.
آیت الله جوادی آملی باب یان اینکه۴ نوع جهاد داریم اصغر، اوسط و اکبر و قطب دینی گفت: جهاد اکبر همان جهاد بین عقل و قلب و حکمت و عرفان و علم حصولی و حضوری است که از دسترس خیلی ها خارج است و در جهاد اصغر براینکه آدم اهل بهشت و و تقوا بشود باید تلاش کند.
او ادامه داد: این سه قسم، جهاد مصطلح است و نوعی از جهاد فرهنگی وجود دارد که بین قطب دینی و کفر است و حضرت علی(ع) فرموده« ای مالک بدان که قطب فرهنگی را به اسارت گرفتند و این جنگ با ناکثین و مارقین نیست که بشود با شمشیر مشکل را برطرف کرد.در جهاد فرهنگی دشمن و اهریمنان غدیر و دین را به اسارت گرفته و دین در دست آنها گرفتار شده و این تنها از از عهده من علی(ع) ساخته است.»
این مرجع تقلید اظهار داشت: اگر فرهنگ جامعه به اسارت برود، کار فرهنگیانی مانند حوزویان وفرهیختگان برای آزادی آن بسیار دشوار می شود و از طول تاریخ تا کنون این خطر وجود داشته و خواهد داشت، مبادا قطب فرهنگی و دین به اسارت گرفته شود که آن وقت از دست کسی کاری بر نمی آید.
او گفت: حضرت به مالک فرموده« ای مالک وظیفه تو جهاد اصغرو اوسط و اکبر است و غارت نبردن دین و حفظ آن وظیفه من علی(ع) است».
آیت الله جوادی آملی ادامه داد: این دسته می خواهند غدیر و فرهنگ را به اسارت بگیرند تا مردم از نور و حقیقت بهره ای نبرند و نیامده اند تا امامت و خلافت را نفی کنند و نگفته اند جامعه امام و هادی نمی خواهد بلکه معتقدند که خلیفه و راهنما و راهبر جامعه ما هستیم و هر چه غیر از ما باطل است.
این مفسر قرآن اظهار کرد: اگر دین اسیر دست گروه باطل شد، هر چه بخواهند انجام خواهند داد و جامعه را به تباهی و گمراهی می کشانند.
او ادامه داد: اگر طوری زندگی کنیم که دین در جامعه تنها نماند، در آن صورت بیگانگان در ما طمع نخواهند کرد تا در دین نفوذ کنند.
آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: حضرت علی فرموده« ستون دین مردم اند» اگر مردم حفاظ دین باشند و با تمام وجود دین را بپذیرند و با دین بازی نکنند و آنچه می گویند خود عمل کنند و آنچه عمل می کنیم به مردم بگویم، همه پذیرای دین خواهند شد و در این صورت دین هم حفظ می شود.
او عنوان کرد: خدا همه را با فطرت پاک خلق کرده و به آنها تعلیم و تعلم داده است و به سمت خیر و حسن هدایت کرده و مردم در مکتب خانه الهی عالمانه به دنیا آمده اند نه بیسواد؛ این بدان معنا است که نباید در این عرصه غارت گری صورت بگیرد و مردم را که با این فطرت پاک خلق شده اند به بیراه برده شوند.
این مفسر قرآن افزود: اگر بنا است با علم خود مردم را به دین داری هدایت کنیم، طوری دعوت نکنیم که مردم از فطرت پاک خود برگردند و یا اینکه دعوت ما با توحید و فطرت ناسازگار باشد، اگر این گونه عمل کردیم بدانید که در سرگردانی و تحیر گرفتار شدیم.
او بیان داشت: اگر مردم سرگردان و متحیرند به دلیل این است که بعضی ها مردم را به علومی دعوت کرده اند که با حقیقت و توحید نمی سازد و از فطرت دوری است.
آیت الله جوادی آملی گفت: این بیان نورانی حضرت علی(ع) که فرموده « خدا بشر را با سرمایه خلق کرده و مردم ستون دین اند و کار هنرمندانه ای به بشر واگذار کرد و آن اینکه مظهر خالقیت خدا باشید و اخلاق حسنه را طوری در خود تجلی دهید که مانند یوسف دارای جمال نورانی شوید.
او ادامه داد: بشر خلق شده تا نو آوری کند و خلقت کند و بیافریند و مأموریت دارد تا درون خود را زیبا خلق بیافریند و متخلق به اخلاق الهی شود.
این مفسر قرآن عنوان کرد: متخلق شدن بدین معنا است که آدم خوبی باشد؛ اخلاق علم و فن و غیر از موعظه و پند است و زمانی که علم و فن شد،نیازمند به بررسی و دلیل و برهان و درمان و انگیزه جمال و رابطه اندیشه دارد.
او افزود: زمانی که انسان عالم شد عمل هم می آورد و در پرتو اخلاق زیبا هم می شود و اگر کسی روز قیامت گرفتار و بد چهره شد منشاء آن گناه است و بلال بودن وحبشی بودن تأثیر در آن نخواهد داشت.
/1102101305