حجت الاسلام ابوالقاسمی: حضرت زهرا(س) مدافع حریم ولایت بود+ گزارش تصویری
در ادامه ی خبر متن سخنان حجت الاسلام ابوالقاسمی را می خوانید:

حد و حدود الهی
یکی از مفاهیمی که در نظام خلقت وجود دارد.، حد و حدود است . در نظام خلقت محدوده و پارتیشن بندی وجود دارد. که اگر این محدوده ها برداشته شود سنگ روی سنگ بند نمیشود. جسم انسان هم محدوده بندی شده است.
به عنوان مثال اگر خورشید از محدوده ی خودش کمی جلوتر بیاید کره زمین را خواهد سوزاند. پس ببینید محدوده ها چقدر اهمیت دارد.
این محدوده ها را تکوینی میگوییم. یعنی محدوده هایی که خدا تعیین کرده و قابل تغییر نیست. یک سری محدوده ها قابل شکسته شدن هستند. حریم هایی که می شود تغییر داد. به این نوع حریم تشریعی می گوییم. مثل حریم همسایه، حریم پدر و مادر. حتی دوست هم حریم دارد و نباید شکسته شود. به اینها محدوده ی تشریعی میگوییم. با این تفاوت که در حریم های تکوینی مستقیم عمل نمیکنیم، اما در حریم های تشریعی مستقل عمل می کنیم. مثل حریم نماز. فرمودند 2 رکعت نماز صبح چهار هزار محدوده دارد. امام سجاد علیه السلام می فرماید حیف نیست از کسی که 50 سال عبادت کرده، اما دو رکعت نماز با محدوده اش نخواند. یعنی حریم ها را حفظ بکنیم.
حریم های تشریعی و تکوینی
اگر حریمهای تشریعی محافظت نشود روی حریمهای تکوینی اثر میگذارد. ما نمیتوانیم خورشید را با دست بگیریم و جا به جایش کنیم. مثلا نماز استسقا یا طلب باران. با نماز میشود باران آورد، در صورتی که در هواشناسی مراحل علمی آن آوزده شده است. در یک سری اسناد میبینیم انجام یک سری گناهان باعث زلزله یا قطع باران میشود. یا مثلا با شکستن حریم های شرعی و انجام گناه باعث بوجود آمدن بلایا می شود. تاثیر گذاری روی حریمهای تکوینی گاهی به شکل غیر مستقیم نوع یک است. غیر مستقیم شکل 2 و 3 داریم. مثلا ابر در آسمان شهر هست اما باران نمی بارد، بعد متوجه می شویم که افراد گناهان زیادی انجام دادند. تاثیر گذاری به شکل دوم آن است که مثلا گناه که می کنید گرانی در جامعه زیاد می شود. و خود گرانی ممکن است به علت نیامدن باران و کم شدن محصولات باشد. یا مستجاب نشدن گناه ممکن است متاثر از انجام گناه باشد.
ترک دعا معصیت است. دستور به دعا کردن هم در شریعت هست. دعا حریم دارد. وقتی گناه میکنیم حریم این دعا هم شکسته می شود و دعا مستجاب نمی شود.
حریم ها بر یکدیگر تاثیر می گذارند. حریم های شرعی مهمتر از حریمهای تکوینی است. چون حریم های تشریعی روی حریمهای تکوینی اثر میگذارد و تغییر میدهد. در بین حریم های شرعی، حریم ولایت از همه مهمتر است.
ولایت مفتاح حدود الهی
حدیث داریم: "بنیاد الاسلام علی خمس: صوم، صلات، حج، جهاد و ولایت" بنیاد اسلام بر 5 چیزی است. مهم ترین آنها ولایت است. زیرا ولایت مفتاح و کلید است. بزرگترین حریم، حریم ولایت است. اگر حریم ولایت شکسته شود حریم نماز و روزه هم شکسته می شود. لذا همه ی حریمها را باید حفظ کنیم. مهم ترین، حریم مولی است. یا به تعبیر دیگر برای حریم ها باید محافظ داشته باشیم، حریمها رها نباید باشد. اگر حریم ولایت شکسته شود، بقیه حریم ها هم شکسته می شود. حریم امیرالمومنین علیه السلام را شکستند، بعد امام مجتبی علیه السلام و همین طور تا امام زمان عجل الله، حریم، محدوده و جایگاهی که امام باید در جامعه داشته باشد را ندارد. وقتی امام تشریف داشته باشند، ما از امام می خواهیم تا بگوید چه کسی باید مسوول باشد. حریم ها برای حضرات معصومین شکسته شده.
رعایت حریم های الهی، حرکت در معبر الهی
همه ی عوامل دست به دست هم داده، تا بشریت به کنج برود. بشریت هر چه جلوتر میرود به مشکل میخورد. خدا میفرماید تکوینی ها را طوری طراحی کردم که اگر تشریعی ها را رعایت نکردی، تکوینی ها تو را به مشکل بیندازند. تا بشر یاد میگیرد به تشریعیات احترام بگذارد. به عنوان مثال یک میدان مین است که خدا برای آن یک معبر، تهیه کرده که همان رعایت تشریعی هاست. اگر در آن معبر باشد به سلامت میگذرد. و اگر دورتر شود، مینها زیر پایش منفجر میشود. هر چه از معبر دورتر شوی اندازه و خطر مینها بیشتر میشود. تا اینکه یاد بگیرد و به معبر برسد. وارد معبر که شد، مشکلاتش بر طرف میشود در قدم بعدی گره هایش باز می شود و هر چه جلوتر می رود، میبیند مشکلاتش کمتر می شود. متوجه می شود که این مسیر امیرالمومنین علیه السلام است. این اتفاق در زمان ظهور می افتد. تکوینیات همه در خدمت بشر خواهد بود.
در زمان ظهور همه ی تکونیات در خدمت بشر خواهد بود. در تشریعیات حریم مولا حفظ میشود. هر بهم ریختگی به دلیل شکسته شدن حرمت مولی است. با حفظ حریم مولی همه ی بهم ریختگی ها مرتب میشود، و نقطه ی اوجش در زمان ظهور است.
محافظت از حریم ها
گفتیم حریمها باید محافظ داشته باشد خصوصا حریمهای تشریعی و آن محافظ خداست. در قرآن داریم "انا نحن نذکر الذکر انها له لحافظون" خدا محافظ است، محافظ ذکر هستند.
قرآن واهل بیت مصداق ذکرها هستند. اهل بیت محفظ ذکر الله هستند. محافظت اصلی برای خداست. خدا برای عالم محدوده هایی قرار داده و فرموده خودم محافظتش میکنم. دوم حضرات معصومین علیهم السلام برترین محافظان حدود الهی هستند. در بین مخلوقات حضرات معصومین علیهم السلام محافظان حدود الهی هستند. امام حسین علیه السلام فرمود: اگر دین پیامبر خدا با کشته شدن من میسر می شود، پس شمشیرها من را دریابید. در حریم های تشریعی شهادت حضرات معصومین علیهم السلام نمودی برای حفظ حریم ها است. بین حضرات معصومین علیهم السلام نیز تقسیم کار صورت گرفته. 14 معصوم جلوه ی صفات خدا هستند مثلا رحمت که در خدا هست در ائمه هم وجود دارد. خدا صاحب فضل عظیم است. این فضل در وجود اهل بیت وجود دارد. اهل بیت صفات الله هستند. مثلا همه ی اهل بیت رحمة للعالمین هستند اما سند این صفت برای پیامبر است. یا همه ی اهل بیت ولی خدا هستند، اما سند ولایت به نام امیرالمومنین علیه السلام است. سند بحث محافظت حدود الهی به نام حضرت زهرا سلام الله علیهاست. حضرت زهرا سلام الله علیها بزرگ محافظ حدود الهی است. در تقسیم کار این شکلی است. حریم مولی را حضرت زهرا سلام الله علیها حفظ میکند.
پاسخ به یک شبهه
اگر یک آدم لات به درب خانه ی انسان بیاید، انسان همسرش را به جلوی در نمی فرستد، پس چرا حضرت زهرا سلام الله علیها به پشت در رفت؟ در پاسخ باید گفت آیا شما حضرت علی علیه السلام را با من مقایسه میکنید؟ آیاحضرت زهرا سلام الله علیها را میشود با کسی قیاس کرد؟ درباره ی حضرت علی علیه السلام فرموده اند: اگر تمام آب دریاها مرکب، تمام درختان قلم و جنیان ملک بشوند نمی توانند فضایل حضرت علی علیه السلام را بنویسند. درباره ی حضرت زهرا سلام الله علیها نیز فرموده اند: اگر نبود فاطمه کسی هم کفو علی نبود. یعنی تمام فضایل حضرت علی علیه السلام را باید درباره ی حضرت زهرا سلام الله علیها هم گفت.
خصوصیات حافظان حریم الهی
آیه 112 سوره توبه: "الحافظ لحدود الله" کسانی هستند که محافظ حدود الهی هستند. در جایگاه عظیم حفظ حدود، همه ی حضرات معصومین قرار دارند. اماسند حفظ حدود به نام حضرت زهرا سلام الله علیها است که خدا به ایشان داده است. لذا بعد از وفات پیامبر، حضرت زهرا سلام الله علیها حرکت را آغاز میکند. و ایشان به پشت درب می آیند. ایشان در مسجد سخنرانی میکند، به درب خانه ها ی مهاجرین و انصار می رود. هدف حفظ حدود الهی است و کار تقسیم شده است.
اگر اینطوری به ایام فاطمیه نگاه کنیم، نامش تغییر میکند و سرباز گیری نام میگیرد. حضرت وقتی به درب خانه ها می روند به دنبال سرباز فراری هستند، می فرمایند نمیخواهید از حریم مولی دفاع کنید؟ از ما نمی خواهید دفاع کنید. ایام فاطمیه یعنی عضویت در جمعی که محافظ حدود الهی هستند. حال از کجا بفهمیم به درد این یاری میخوریم؟ از حضور در مجالس اهل بیت. کسی که نمی آید و غصه هم نمیخورد معلوم است که به درد دفاع نمی خورد.
نشستن در مجلس اهل بیت یعنی من دوست دارم محافظ حدود الهی باشم. نشستن در مجلس حضرت زهرا سلام الله علیها یعنی من دوست دارم محافظ حضرت علی علیه السلام باشم. در مجلس امام حسین علیه السلام نشستن یعنی در همین حد آمده ام از حریم ولایت دفاع کنم. ممکن است کسی به مجالس اهل بیت بیاید ولی نماز نخواند، باید بداند راه اتصال به امام علیه السلام، نماز است. اگر متوجه بشوند قطعا نماز هم می خوانند. اگر هم متوجه نشدند، همین نشستن در مجلس اهل بیت و اینکه اسمشان جزو محافظان حدود الهی باشد، قطعا زمینه ساز می شود که تا قبل از مرگ نماز خوان شوند.
حفظ حریم ولایت
حفظ حدود اهل بیت خیلی قیمتی است. کلید وورد به نماز و روزه، حفظ حدود اهل بیت است. آیه 112 سوره توبه معرف یک عده از خوبان با یک سری مشخصات عالی که در راس انها محافظت از حدود الهی است. چه حدود تکوینی و چه تشریعی. اما منظور این آیه قطعا حدود تشریعی است. و بین حدود تشریعی قطعا بالاترین آن منظور است، و آن "حد ولی و مولی" است.
در ابتدای سوره ی توبه چند صفات را معرفی میکند. التائبون، والعابدون، الحامدون، السائحون، الراکعون، الساجدون، والناهون عن المنکر، ،الامرون بالمعروف. اگر این حدیث را بپذیریم: " امر به معروف و نهی از منکر،غایت دین است" یعنی در راس محافظت از حدود الهی، امر به معروف و نهی از منکر است. غایت دین امر به معروف است. و اگر نپذیریم معنی اش می شود: بالا تر از امر به معروف حفظ دین است.
نسبت به آنچه که در آن قرار داریم، می توانیم جزو حافظان حدود باشیم. محبان حضرت زهرا سلام الله علیها قطعا از حافظان خواهند بود.
از امام صادق علیه السلام پرسیدند چرا به حضرت زهرا سلام الله علیها، فاطمه نامیدند؟ حضرت پاسخ داد: از "فطم" به معنای حائل است. حضرت زهرا سلام الله علیها در روز قیامت شیعیانش را از آتش حفظ میکند. چند تعبیر برای نام فاطمه می آورند، فاطمه را فاطمه نامیدند، چون خلق از درک او عاجز است. حائل عقل و درک است. جنس لیلة القدر فاطمی است. یک محدوده ای است که هر کسی نمی تواند آنرا درک کند. بر مدار معرفت او می گردد تمام خلقت.
فرض کنید یک لباسی به دور شما حائل میشود وشما درآتش می روید اما نمی سوزید. اگر این آتش جهنم باشد، جنس لباس فاطمی است. اسم دیگر این لباس، تقواست. تقوا لباس فاطمی است. نام دیگرش حجاب است. حجاب یک حائل فاطمی است. سند حجاب به نام حضرت زهرا سلام الله علیها است. و هرچیزی که حائل و محافظت کننده باشد فاطمی خواهد بود.
نظام جمهوری اسلامی ما یک حریم فاطمی دارد. سندش این است که در این 38 سال سعی کردند که این حرم را بشکنند، خود حضرت زهرا سلام الله علیها محافظ این حرم هستند. حریم ها همه فاطمی هستند. در کشور ما بسیار برای امام حسین علیه السلام ارزش قائل هستند. محافظ حرم امام حسین علیه السلام هستند و درهیج جای جهان اینگونه نیست. امام راحل می فرمود انقلاب شروع قیام امام زمان عجل الله است. پیام نوروزی سال 68 این جمله را فرمودند. حافظ این نظام قطعا حضرت زهرا سلام الله علیهاست، چون نظام شروع کننده ی قیام حضرت مهدی عجل الله است. یک امر مقدس می شود.
بزرگترین حفظ کننده ی حدود الهی ، مجلس است.