حجت الاسلام علی پناه: جوان عابد، مایه ی مباهات پروردگار است
در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام علی پناه سخنان را می خوانید:
خطاب "این الرجبیون" در روز قیامت
بر طبق روایات در روز قیامت سه گروه مورد عنایت و لطف خداوند هستند، تا جایی که خدا این سه گروه را به طور مجزا و ویژه مورد خطاب قرار میدهد. خطابهای عمومی هم مثل یا اهل المعشر، یا معاشر الناس و خطاب های از این دست داده می شوند. ولی این سه گروه ویژه و جداگانه مورد خطاب قرار می گیرند و خدا این سه گروه را مورد احترام خودش قرار می دهد. اولین خطاب روز قیامت این الرجبیون است. یعنی کسانی که فرصت ماه رجب را مغتنم می شمردند کجایند؟ کسانی که از برکات ماه رجب خوب استفاده کردند و به این واسطه توشه ای مناسب برای قبر و قیامت خودشان تدارک دیدند.
جوانی نفحه و فرصتی تکرار ناپذیر
پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «إِنَّ لِرَبِّکُم فِي أَيَّامَ دَهرِکُم نَفَحَاتٍ أَلا فَتَعَرَّضُوا لَهَا و لا تَعرِضُوا عَنهَا»1اگر به فحوای کلام نورانی ایشان توجه داشته باشیم وضع زندگی مان عوض می شود. ایشان فرمودند: مردم بدانید هر از گاهی در زندگی شما از جانب خدا نفحاتی می وزد یا به تعبیر دیگر خداوند فرصت های ارزشمندی را هر از گاهی در اختیارتان می گذارد، این فرصت ها همیشه هم در دسترس و اختیارتان نیست. پس تا می توانید از این نفحات و فرصت های طلایی استفاده کنید که دیگر تکرار و تجدید نمی شود. که اگر فرصت سوزی کردید، دیگر این فرصتها تجدید و تکرار نمی شود.
من و شما همیشه جوان نخواهیم ماند. روزی میرسد حسرت دو رکعت نماز ایستاده خواندن در دلمان می ماند. قرآن کریم میفرماید: وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ أَفَلَا يَعْقِلُونَ.2 یقینا یکی از نفحات دوره ی جوانی است. مراقب باشید جوانی تان را مفت از دست ندهید. به احوال و سرگذشت بزرگانی که در این عالم به جایی رسیده اند، زمینه ی رسیدن را در جوانی فراهم کرده اند. در سن کهولت و پیری خبری نیست. سن 40 سالگی سن رسیدن به کمال است.
در تفسیر آیه ی شریفه لا تنس نصیبک من الدنیا3 می فرماید: لا تنس صحتک و قوتک و فراغک و شبابک و نشاطک ان تطلب بها الآخره4. فراموش نکن که با بهره گیری از سلامتی و نیرو و فراغت و جوانی و شادابی ات، آخرت را به دست می آوری
بعضی افراد به تعبیر روایات تا دم مردن خواب هستند، آن لحظه ای که در قبر هستند بیدار میشوند، تازه آن موقع می فهمند چقدر غافل بودند و راه را اشتباه رفته اند. در جوانی پاک بودن شیوه ی پیغمبر است. در جامعه امروز ما، بستر گناه همه جوره فراهم است. اگر الان دامنت را از گناه پاک نگه داری، در خط حرکت کنی و امام زمانی مشی و سلوک داشته باشی هنر کردی. وگرنه سن که بالا می رود خود به خود میل به گناه کم می شود.
مباهات خداوند به عبادت یک جوان
پیامبر صلی الله علیه می فرماید: إنَّ اللّهَ تَعالى يُباهي بِالشّابِّ العابِدِ المَلائِكَةَ يَقولُ: اُنظُروا إلى عَبدي تَرَكَ شَهوَتَهُ مِن أجلي5؛ خداوند بزرگ، به جوان عبادتپيشه، نزد فرشتگان افتخار میكند، میفرمايد: بندهام را بنگريد. براى من، خواستههاى نفْس خود را كنار نهاده است.
خدا به افتخار وجود شما هیاتی ها و حسینی ها مباهات می کند، چون الان می توانستید به دنبال هوا و هوس خود بروید اما همه را رها کرده اید و به خیمه حضرت زهرا سلام الله علیها و فرزندانش آمده اید.
شخص مطربی که پیر شده بود نزد آیت الله شاه آبادی آمد و عرض کرد آقا من یک عمر مطربی کردم و مجلس گناه را گرم کردم. آمده ام از شما سوال کنم آیا راهی برای توبه وجود دارد یا نه؟ آقا به او عرض کرد آیا تار را با خودت آورده ای؟ کمی تار بزن. اما شخص چون پیر و ناتوان شده بود دستش لرزید و نتوانست تار بزند. آقا به او فرمود حال که پیر و ناتوان شده ای آمدی توبه کنی؟
درست است که انسان وقتی پیر شود و توبه کند، خداوند متعال توبه اش را می پذیرد. اصلا یاس از رحمت خدا گناه کبیره است.
یکی از نامهای قیامت "یوم السوال" است. در روز قیامت از همه سوال میپرسند. یکی از سوالات مهم سوال از عمر است، در پی آن سوال از جوانی است. میپرسند جوانیتان را چگونه گذراندید؟
یکی از نفحات و فرصتهای طلایی ماه رجب است. تا می توانید از ماه رجب بهره ببرید. به قدری باب رحمت خدا مفتوح و باز است که امام صادق علیه السلام فرمود: کسانی که سحر ماه رجب را درک می کنند، در هر حالتی که باشند مشمول رحمت خدا میشوند. بت تراشی که به نیت تراشیدن بت بیدار است، از فیض سحر ماه رجب بی بهره نمی ماند. ببینید چه غوغایی است.
قیامت خطاب می شود: "این الرجبیون"، کجایند کسانی که از ماه رجب استفاده کردند. زیارت رجبیه را خواندند. استغفار هر روزه را داشتند. روزه گرفتند. از ایام اعتکاف استفاده کردند.
خطاب "این الرضویون" در روز قیامت
خطاب دوم "این الرضویون" است. کجایند امام رضایی ها؟ کسانی که در تمام عمر از هر فرصتی برای زیارت امام رضا علیه السلام بهره بردند. کسانی که در تمام عمر متولی به ولایت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام بودند؟
چرا در قیامت می گویند أین الرضوییون؟ چرا نمی گویند "این العلویون"، یا "این الحسینیون"؟ چون تولی به ولایت علی ابن موسی الرضا، نشانه ی صحیح العقیده بودن آن است. فکر نکنید هر کس عنوان شیعه را یدک بکشد، صحیح العقیده است. چون در بین شیعیان هم 3 امامی و زیدیه، اسماعیلیه، واقفیه و... سراغ داریم.
تسامحا به این گروه ها شیعه گفته می شود، در حقیقت مخالف هستند. چون ما تا شیعۀ هفت امامی هم داریم، که یک طریقۀ باطل است. اما شیعۀ هشت امامی نداریم یعنی هرکس ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام را قبول دارد و به زیارت او می رود حتما شیعۀ اثنی عشری است. حتما به هر دوازده وصی پیغمبر صل الله علیه و آله والسلم معتقد است.و هر 12 امام را امام واجب الطاعه می داند. یعنی صحیح العقیده است. لذا هم تولی به ولایت و هم زیارت امام رضا علیه السلام برکات اختصاصی دارد.
یک روایتی برایتان عرض می کنم از پیامبری که قرآن درباره اش فرموده از روی هوا و هوس سخن نمی گوید، هر چه می گوید عین کلام وحی است. سید انبیا، عقل کل، کل عقل وجود مقدس حضرت محمد صلی الله علیه و آله. «ستدفن بضعة مني بأرض خراسان6»پاره تن مرا در خراسان دفن می کنند. آقا دو نفر را پاره تنشان معرفی می کنند. یکی حضرت صدیقه سلام الله علیها و دیگری حضرت رضا علیه السلام است.
دو نکته در این روایت وجود دارد. پیامبر در این روایت از کلمه ی فارسی "خراسان" استفاده میکند. "خور" مخفف خورشید است. "خراسان" یعنی سرزمینی که خورشید بر آن می تابد. چون امام رضا خورشید ولایت است. شمس الشموس است خراسان خراسان شده است. خراسان لفظ فارسی است.
حضرت رسول اللّه صلى الله علیه وآله می فرماید: فاطمة روُحِی التی بَیْنَ جَنْبِیّ7 فاطمه روح بین دو پهلوی من است. منظور پهلوی بدن نیست، چون فضیلتی برای حضرت زهرا سلام الله علیها نیست. پهلوی راست، علم ایشان است که علم اولین و آخرین در آنجا گم است. پهلوی چپ، عمل ایشان است که کمیت همه در آنجا لنگ می زند. یعنی حضرت زهرا سلام الله علیها محور علم و عمل رسول الله صلی الله علیه است. به همین دلیل وقتی حضرت بر پیامبر وارد می شد، پیامبر تمام قد به احترامشان می ایستاد و به استقبال ایشان میرفت و دست ایشان را میبوسید.
دومین نکته، پیامبر امام رضا را با لفظ پاره تن معرفی میکند. پیامبر دو نفر را با لفظ پاره تن خطاب کرده اند. یک حضرت زهرا سلام الله علیها و امام رضا علیه السلام. پیامبر فرمودند: "فاطمة بضعة مني وأنا منها فمن آذاها فقد آذاني"8. منظور از "تن"، جسم فیزیکی و تن خاکی نیست، بلکه وجود است، پاره و بخشی از وجود افلاکی پیامبر است.
حضرت فرمود: فاطمه پاره تن من است هر کس او را اذیت کند، مرا آزرده است و هرکه مرا بیازارد، گویی خدا را آزرده است. این جمله را پیامبر مکررا فرمود. تا کسی بعد از ایشان کسی اورا اذیت نکن. خوب است که سفارش کرد، اگر سفارش نمیکرد معلوم نبود امتش با حضرت چه میکردند.
پی نوشت:
1-بحار الانوار، ج68، ص221؛ منهاج البراعة(للخوئی)، ج19، ص320
2- سوره یس آیه 68
3- سوره قصص آیه 72
4- معانی الأخبار، ص 325
5- كنز العمّال: ج ۱۵ ص ۷۷۶ ح ۴۳۰۵۷
6- وسائل الشیعه ج10 ص437
7- نور الأبصار ص 52.
8- همان