اذعان تفسیر المنار به حق بودن قیام کربلا

کد خبر: 53338
آیت‌الله‌العظمی سبحانی با بیان این‌که تفسیر المنار گرایش ضدشیعی دارد، عنوان کرد: با این حال مولف این اثر تفسیری تصریح کرده که حسین(ع) وقتی دید دین در خطر است علیه حکومت قیام کرد.
وارث:آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی روز ۲۲ اردیبهشت ماه در درس خارج خود در مسجد اعظم با بیان اینکه باید ذهن مخاطب و شاگرد را باید با مطالب علمی درگیر کرد، اظهار کرد: به مرحوم مطهری اشکال کردند که شما داستان راستان را نوشتید اما نتیجه‌گیری نکردید. ایشان فرمود اشتباه است که ما در درس و بحث و کتاب همه چیز را به مخاطب و منبری بگوییم باید بخشی را بگوییم و بخشی را هم به مخاطب واگذار کنیم تا بر روی آن مطالب بیندیشد و فکر کند.  

آیت‌الله سبحانی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) درباره عقل گفت: امتیاز انسان به عقل اوست و عقل دو نوع است عقلی که اسیر هوی و هوس است و عقلی که هوی و هوس را تحت خود گرفته است.

شرافت انسان به عقل اوست

وی به ذکر خاطره‌ای از آیت‌الله بروجردی پرداخت و ادامه داد: پزشکی سوئدی آمده بود نزد آیت الله بروجردی تا نظر اسلام را درباره الکل بداند ایشان فرمود امتیاز انسان با عقل است و الکل ضد عقل است؛ بنابراین تمام سرمایه انسان عقل است و انسان با عقل و عقل با انسان است به همین دلیل خداوند در سوره قیامة با تعبیر «و نفس و ماسویها» سوگند به روح و عقل خورده است.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: این نفس و عقل آن قدر شریف است که خدا به آن سوگند خورده است؛ البته در صورتی عقل راهنماست که آمر باشد و نه مامور و مستقل باشد و گرنه اگر مامور هوی و هوس شود بدترین شیطان و بدترین جنبنده خواهد بود و با یک بمب اتم هزاران نفر را به خاک و خون می‌کشد.

تمجید از موالید شعبان

وی با تبریک موالید عزیز شعبان افزود: سه ولادت در این سه روز داریم، ولادت امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل و امام سجاد(ع) که هر سه الگوی زندگی هستند اما درباره امام حسین(ع) فرمودند «الاسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاء» یعنی پیامبر پایه‌گذار اسلام است ولی معماری که این بنا را حفظ کرد حسین بود.

این مفسر قرآن بیان کرد: در تفسیر المنار با اینکه گرایش ضدشیعی دارد تصریح کرده که حسین(ع) وقتی دید دین در خطر است علیه حکومت قیام کرد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: ما خیال می‌کنیم امام سجاد دعا می‌خواند و بس در حالی که مقدار زیادی از معارف را در صحیفه بیان فرموده است که عقل ما به آن نمی‌رسد.

/1102101305