حجت الاسلام صالح نیا: عالم آخرت، تجسم ولایت علی بن ابیطالب(ع) می باشد
وارث: مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام صالح نیا و مداحی دکتر محمدی فام در هیئت روضة الشهدا در آستان مقدس امام زادگان حمیده خاتون و سید جعفر (ع) برگزار شد.
در ادامه ی خبر متن سخنان حجت الاسلام صالح نیا را می خوانید:

خلاصه دین، انس با معصوم علیه السلام است. عالم آخرت که انسان برای آنجا خلق شده است خلاصه عالم آخرت، تولی به ولایت امام است. از لحظه مرگ تا زمانی که به بهشت یا جهنم وارد می شویم تجلی تولی معصوم علیه السلام است. شیخ طوسی رحمت الله علیه در کتاب امالی از جناب انس بن مالک که خادم پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است نقل می کند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: وقتی روز قیامت می شود و پل صراط روی جهنم نصب می شود. چیزی که خوبان را از بدان جدا می کند پل صراط است. از پل صراط عبور نمی کنند مگر کسی که در دستش جوازی از ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام باشد. این روایت را اهل سنت در جاهای مختلف نقل کرده اند.
عالم آخرت تجسم ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام است. این دنیا هم کسانی این جواز را به دست می آورند که در لحظه لحظه زندگیشان خودشان را با امام علی علیه السلام هماهنگ می کنند. گرچه ما نمی توانیم مثل ایشان باشیم. ولی می توانیم تا جایی که می توانیم از گناه دوری کنیم.
خیلی از بزرگان و علماء ما به خاطر عفت به جایی رسیدند. مورد دیگر محکم بودن است. انسان باید در مسیر حقی که در پیش گرفته است محکم باشد. پس خلاصه دین ولایت معصومین علیهم السلام است. ممکن است عده ای بپرسند پس نماز و روزه چه؟ بقیه ارکان دین چه می شود؟ نمازی که ستون دین است. معاویه لعنت الله علیه هم همین نماز را می خوانده است. بعضی فکر نکنند این ها بی نماز بوده اند. مشکل نمازشان، همین نمازِ بریده از ولایت است. نمازی که به قرب خدای متعال دست پیدا می کنیم با ولایت معنا پیدا می کند.
لذا مرحوم آیت الله بهجت رحمت الله علیه می فرمود: قبل از نماز حتماً توسل به امام حاضر داشته باشید. قبل از اینکه تکبیرة الاحرام بگویید، بگویید "یا ابا صالح المهدی ادرکنی". چون نماز بی ولایت بی نمازی است. عبادت نیست. نوعی حقه بازی است. ابوموسی اشعری روز اولی که امیرالمومنین علیه السلام به خلافت رسیدند پشت ایشان نماز خواند. او به قدری از نماز حضرت لذت برد که بلند شد و گفت نماز ایشان ما را یاد نماز پیامبر خدا صلی الله علیه و آله انداخت. چنین شخصی می فهمید که بین نماز علی علیه السلام و دیگران تفاوت وجود دارد. بدون این روح، نماز جز خم و راست شدن نیست.
باطن نماز، تن دادن به خواست خداوند است. روح دین، تعبد است. یعنی شما بعضی چیزها را فهمیده یا نفهمیده باید تن بدهی. مشکل بت پرست های عالم همین بوده است که نمی توانستند خدایی که ندیده اند را بپذیرند. وقتی انسان مسائل را با عقل کوچک خودش حلاجی کند منجر به بت پرستی می شود.
خدای متعال به تعبیر بعضی از بزرگان فلسفه بینهایت بما فوق بینهایت است. ابی عبدالله علیه السلام در دعای عرفه می فرمایند: کور باشد چشمی که خود تو را نبیند. یعنی در مراحل اولی شما دچار آثار هستی. در مرحله بعدی باید خدا را حس کنی.
روح نماز اطاعت است و هر کسی از رسول خدا و معصومین علیهم السلام اطاعت کند از خدا اطاعت کرده است. نماز بی اطاعت فایده ای ندارد. اگر نماز بخوانم ولی اطاعت نداشته باشم هم ردیف یزید و معاویه و دیگر سفاکان تاریخ هستم.
می شود برای بدترین کار تاریخ، استدلال قرآنی آورد. کدام قرآن؟ قرآنی که از علی علیه السلام جدا شده باشد. اهل بیت علیهم السلام تأکید داشتند که قرآن هم نیاز به قیّم دارد. قرآن ظاهر و باطنی دارد. منظور از عرش در حد فهم ما کنایه از عظمت خدای متعال است. یعنی خدا قدرتی دارد که عالم را اداره می کند. یعنی خدا بر عالم سیطره دارد.
ما معتقد هستیم که زن نیاز به قیّم دارد. مردان شریف و مومن قیّم زنان مومن و شریف هستند. آیا این به این معنا است که زن ناقص است؟ مگر قرآن ناقص است که نیاز به قیّم داشته باشد؟ قرآن ناقص نیست. اتفاقاً چیزهای قیمتی قیّم می خواهند. یک تکه سنگ صاحب نمی خواهد. ولی کوه نور را هزاران نفر می خواهند قیّمش باشد. زن چون قیمتی است قیّم می خواهد. زن های بی صاحب قیمتی نیستند. زن های سرخود قیمتی نیستند.
در موقع خلقت و سرپیچی شیطان، وقتی او از خدا خواست که تا روز قیامت مهلت بگیرد در قرآن آمده است یوم الوقت المعلوم. یعنی یوم قیام القائم. بدانید کار و بار ما بسیار سنگین و سخت است. مواظب خودتان و اطرافیانتان باشید. یار حضرت باشیم، بار ایشان نباشیم. دست چند نفر دیگر را بکش و به سمت حضرت بیاور. مثل حبیب بن مظاهر اسدی باش. مثل حُر نباش. البته او هم بد نیست ولی ارادت به حضرت عباس علیه السلام کجا و حُر کجا؟
/1102101304