عبور گنبد مطهر سيدالشهدا(ع) از استان‌هاي مختلف

کد خبر: 5952
پلارك اين مژده را به مردم داد كه گنبد مطهر امام حسين (ع) پس از ساخت در كرمان همانند ضريح مطهر سيدالشهدا (ع) از استان‌هاي مختلف عبور داده مي‌شود تا مورد استقبال عموم مردم قرار گيرد و به كربلاي معلي برسد.
وارث: حسن پلارك اين مژده را به مردم داد كه گنبد مطهر امام حسين (ع) پس از ساخت در كرمان همانند ضريح مطهر سيدالشهدا (ع) از استان‌هاي مختلف عبور داده مي‌شود تا مورد استقبال عموم مردم قرار گيرد و به كربلاي معلي برسد.

كرمان را حسين‌آباد مي‌خوانند

وي اظهار داشت: لطف اهل بيت (ع) شامل حال كرماني‌ها شده است تا عشق و علاقه خود را با ساخت گنبد مطهر امام حسين (ع) به ائمه اطهار (ع) بيش از گذشته نشان دهند.

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات ابراز داشت: ارادت مردم كرمان به امام حسين (ع) زبان‌زد خاص و عام است و از دوران‌هاي گذشته به كرمان، حسين‌آباد مي‌گفتند و گل سرسبد پروژه‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات كه طرح مرتفع شدن گنبد با عظمت سيدالشهدا (ع) و همچنين لاغرسازي ستون‌هاي حرم مطهر است به مردم كرمان واگذار شده است.

پلارك افزود: توسعه حرم‌هاي مطهر در كربلا بايد انجام گيرد و بخشي از طرح توسعه هم انجام شده است و با توجه به اينكه منظر گنبد مطهر در ساخت و سازهاي جديد در كربلاي معلي محو مي‌شود با ساخت گنبد جديد در واقع گنبد ۷. ۵ متر مرتفع مي‌شود.

وي با بيان اينكه گنبد مطهر سيدالشهدا (ع) با روش‌هاي خاص و با هدايا و نذورات كرماني‌ها ساخته مي‌شود، عنوان كرد: اعتبار پيش‌بيني شده براي ساخت گنبد ۳۰ ميليارد تومان و براي لاغرسازي ستون‌هاي حرم مطهر ۲۰ ميليارد تومان است و مهندسان، دانشگاهيان و… به صورت شبانه‌روزي درگير پروژه مذكور هستند.

اشتياق مردم براي خريد خشت‌هاي طلاي گنبد امام حسين (ع)

پلارك با اشاره به اينكه دو سال زمان‌بندي براي ساخت گنبد مطهر اباعبدالله الحسين (ع) پيش‌بيني شده است، خاطر نشان كرد: اين پروژه از ابتداي محرم‌الحرام در كرمان آغاز شد.

وي افزود: دو گروه براي ساخت گنبد جديد امام حسين (ع) در استان كرمان فعال شده‌اند، گروه نخست در حوزه جذب مشاركت‌هاي مردمي بري تامين منابع پروژه در استان كرمان فعاليت مي‌كند و گروه دوم هم مهندسان، مشاوران و پيمان‌كاراني هستند كه بايد طراحي، بازنگري طراحي، كنترل محاسبات و آغاز ساخت را انجام دهند.

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات گفت: با توجه به اينكه حدود دو ماه از آغاز اجراي پروژه ترفيع گنبد مطهر سيدالشهدا (ع) در استان كرمان مي‌گذرد، كارها بر اساس زمان‌بندي در حال انجام است.

پلارك در مورد ميزان مشاركت مردمي براي ساخت گنبد امام حسين (ع) تصريح كرد: همان طور كه پيش‌بيني مي‌كرديم تا كنون درصد قابل توجهي از تقسيم‌بندي در نذورات كه به صورت ابتكاري با عنوان خشت طلا بوده، محقق شده است و مردم خريد خشت‌ها را تا حد زيادي انجام داده‌اند.

وي بيان داشت: جالب اين است كه اين خريد و تامين منابع خشت‌‌هاي طلا منحصر به استان كرمان نبوده و ساير استان‌‌ها به ويژه مردم استان تهران هم اقدام به خريد خشت كردند و ما نمي‌توانستيم، مانع از خريد آنها شويم.

پلارك اذعان داشت: از اين موضوع نگرانم كه تا چند ماه آينده متقاضي كرماني براي خريد خشت داشته باشيم، اما ديگر خشتي باقي نمانده باشد و از مردم كرمان مي‌خواهم قبل از آن كه خشت‌ها تمام شود، براي خريد خشت‌هاي گنبد اباعبدالله الحسين (ع) اقدام كنند.

عبور گنبد مطهر سيدالشهدا (ع) از استان‌هاي مختلف

وي عنوان كرد: طراحي و ساخت گنبد به گونه‌اي است كه بخش عمده‌اي از گنبد مطهر به صورت يك جا ساخته مي‌شود و قابل انتقال به كربلا است و بقيه قسمت‌هاي گنبد هم به صورت مونتاژ و به صورت بسته‌بندي منتقل مي‌شود.

پلارك گفت: دانشگاه شهيد باهنر كرمان يكي از دانشگاه‌هاي معتبر بين‌المللي است و استادان اين دانشگاه از جمله عيسي سلاجقه به عنوان يكي از متخصصان سازه در جهان با ما در اجراي طرح ترفيع گنبد سيدالشهدا (ع) همكاري مي‌كند.

وي خاطر نشان كرد: اصل محاسبات صورت گرفته براي پروژه ترفيع گنبد مطهر امام حسين (ع) و لاغرسازي ستون‌هاي حرم مطهر را با وجود اطمينان كاملي كه به استادان كرماني داريم، براي پيشگيري از انتقادات بعدي با استادان ساير دانشگاه‌ها هم به چالش مي‌كشانيم و بايد تاكيد كنم كه توانمندي فني دانشگاه كرمان يكي از دلايل مهمي بود كه اين پروژه به كرماني‌ها واگذار شد.

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات خاطر نشان كرد: اين مژده را به مردم مي‌دهم كه براي انتقال بخش اصلي گنبد مطهر مانند ضريح مطهر سيدالشهدا (ع) بدرقه عمومي داشته باشيم و اولويت بدرقه با مردم استان كرمان است و اين امر بستگي به مسئولان استان دارد كه شرايط سياسي و اجتماعي براي امنيت چگونه باشد و اين گنبد به شهرهاي مختلف استان كرمان برده شود و سپس به استان‌هايي كه در مسير هستند، انتقال داده شود.

مردم براي ساخت صحن حضرت زهرا (س) در نجف كمك كنند

پلارك در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه سه پروژه اساسي در عتبات عاليات در دست اجرا داريم كه پروژه‌هاي توسعه‌اي ما محسوب مي‌شوند، گفت: ۵۰ درصد پيشرفت فيزيكي از كل پروژه صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف انجام شده كه براي تكميل اين صحن به ياري مردم نياز است.

وي افزود: پروژه ترفيع گنبد مطهر و لاغرسازي ستون‌هاي حرم مطهر آقا امام حسين (ع) يكي ديگر از پروژه‌هاي توسعه‌اي ما به شمار مي‌رود كه به مردم كرمان واگذار شده است و همچنين صحن حضرت زينب (س) به عنوان نخستين فاز توسعه حرم سيدالشهدا (ع) در حال طراحي است.

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با اشاره به اينكه در نظر داريم، اجراي پروژه صحن حضرت زينب (س) در كربلاي معلا را به چند استان واگذار كنيم، بيان كرد: كرماني‌ها هم متقاضي ساخت اين صحن هستند، اما بعيد مي‌دانم كه يك استان به تنهايي از عهده ساخت اين صحن برآيد، زيرا هزينه ساخت صحن مذكور حدود ۴۰۰ ميليارد تومان است.

پلارك از مردم استان كرمان خواست تا براي تقديم هداياي خود به ستادهاي عتبات عاليات كه در شهرستان‌ها و بخش‌هاي مختلف فعال شده‌اند، مراجعه كنند و هداياي خود را به افرادي تحويل دهند كه كارت شناسايي ستاد عتبات عاليات را داشته باشند.

وي تصريح كرد: با توجه به دقت و حساسيتي كه وجود دارد تاكنون تخلفي در زمينه جمع‌آوري نذورات در سطح كشور نداشته‌ايم و اميدواريم در استان كرمان هم مشكلي در اين زمينه به وجود نيايد.

۳ موكب ۱۰ تا ۱۵ هزار نفري در كربلا و نجف احداث مي‌شود

رئيس ستاد عتبات عاليات ابراز داشت: طي سال گذشته آبرساني مسير كربلا از شش محور ورودي به كربلا صورت گرفت و در شش نقطه آب تصفيه‌كن و آب شيرين‌كن با استفاده از دستگاه‌هاي با ظرفيت بالا نصب شد كه توسط هر دستگاه حدود ۵۰۰ هزار ليتر در روز بسته‌بندي آب در ليوان و پاكت و توزيع بين زوار را داشتيم.

پلارك بيان كرد: براي نخستين بار در سال جاري دو حسينيه در نجف اشرف و چند جايگاه در كربلاي معلا ايجاد شد كه پذيراي بخشي از زائران باشد.

وي افزود: با توجه به حضور ۲۰ ميليون نفري زائران در اربعين حسيني در كربلاي معلا و فشاري كه از سوي مردم و مسئولان بر ما وارد شد از همين حالا در حال طراحي سه موكب بزرگ هستيم كه پذيراي تمام زائران ايراني باشد و قصد داريم در مسير كربلا و نجف موكب‌هايي با ظرفيت ۱۰ تا ۱۵ هزار نفري به صورت مجتمع‌هايي با سازه‌هاي مقاوم ايجاد كنيم.