تفکرات ناب شیعه ریشه در تفکرات امام محمد باقر(ع) دارد
حجتالاسلام رفیعی گفت: امام باقر(ع) با تهاجمات برون و دروندینی و دینتراشیای که مدعیان دینداری انجام میدادند مقابله کرده و از توسعه تفکرات انحرافی جلوگیری کردند.
وارث: حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در جمع زائران آستان مقدس حضرت محمد هلال بن علی(ع) آران و بیدگل گفت: شعاع وجودی امام محمد باقر(ع) را باید از این جهت نگاه کنیم که ایشان حوادث بسیار تأثیرگذاری را شاهد بودهاند؛ اولا ایشان از میان اهل بیت(ع)، تنها کسی هستند که در چهار سالگی در کربلا حضور داشتند و وقایع را از نزدیک دیدهاند. دوماً، دوره حیات ایشان با تحولات سیاسی بسیار بزرگی همانند قیام ابومسلم خراسانی با شعار «یالثارات الحسین» و جایگزینی بنیعباس به جای حکومت بنیامیه در سطح جهان اسلام همزمان است.
این خطیب توانای کشور ادامه داد: فضای تحولات عظیم سیاسی، این مجال را فراهم کرد که امام محمد باقر(ع) و سپس فرزندشان، امام صادق(ع) تفکرات ناب شیعی را پایهگذاری کنند و اگر امروز با حجم عظیمی از روایات این دو بزرگوار مواجه هستیم که هم در زمینه اعتقادات و هم تاریخ، فقه و تفسیر، فوقالعاده تأثیرگذار است به برکت این ۱۹ سالی است که ایشان از این فضای چالش سیاسی میان دو حکومت استفاده کردند و برجستهترین شاگردان در زمینههای مختلف همانند جابر ابن حیان را تربیت کردند که جزء مفاخر برجسته تاریخ بشر هستند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره خصوصیات فرهنگی زمانه امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: دوره ایشان از بعد فرهنگی، از چند جهت مورد توجه است که یکی، آغازگری عصر ترجمه، یعنی وارد شدن تفکرات و اندیشههای یونانیان است که دستگاه خلافت با هدف تضعیف جایگاه اهل بیت(ع) انجام میدادند.
این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: بنابراین ایشان باید هم با تهاجمات بروندینی و هم دینتراشیای که مدعیان دینداری انجام میدادند مقابله کرده و از توسعه تفکرات انحرافی جلوگیری میکردند و از سوی دیگر باید مواظب میبودند که فرهنگ و تفکر یونانی، جایگزین قرآن، حدیث، سنت اهل بیت و فرهنگ اسلامی و شیعی نشود.
رفیعی تصریح کرد: همانگونه که میدانیم بعد از حضرت علی (ع)، به دلیل بایکوت سیاسی و خفقانی که مخصوصاً پس از واقعه کربلا درست کرده بودند، هیچ مجالی برای امام حسن مجتبی(ع)، امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) پیدا نشد که تفکر شیعی را به کسی معرفی و ابلاغ کنند؛ بنابراین امام محمد باقر(ع) با درایت و زمانشناسی کامل، این بار سنگین دفاع از دین و ترویج آن را برعهده گرفتند و تاریخ، گواه است که لقب باقرالعلوم (شکافنده دانشها) زیبنده و شایسته ایشان است.
/1102101305
این خطیب توانای کشور ادامه داد: فضای تحولات عظیم سیاسی، این مجال را فراهم کرد که امام محمد باقر(ع) و سپس فرزندشان، امام صادق(ع) تفکرات ناب شیعی را پایهگذاری کنند و اگر امروز با حجم عظیمی از روایات این دو بزرگوار مواجه هستیم که هم در زمینه اعتقادات و هم تاریخ، فقه و تفسیر، فوقالعاده تأثیرگذار است به برکت این ۱۹ سالی است که ایشان از این فضای چالش سیاسی میان دو حکومت استفاده کردند و برجستهترین شاگردان در زمینههای مختلف همانند جابر ابن حیان را تربیت کردند که جزء مفاخر برجسته تاریخ بشر هستند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره خصوصیات فرهنگی زمانه امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: دوره ایشان از بعد فرهنگی، از چند جهت مورد توجه است که یکی، آغازگری عصر ترجمه، یعنی وارد شدن تفکرات و اندیشههای یونانیان است که دستگاه خلافت با هدف تضعیف جایگاه اهل بیت(ع) انجام میدادند.
این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: بنابراین ایشان باید هم با تهاجمات بروندینی و هم دینتراشیای که مدعیان دینداری انجام میدادند مقابله کرده و از توسعه تفکرات انحرافی جلوگیری میکردند و از سوی دیگر باید مواظب میبودند که فرهنگ و تفکر یونانی، جایگزین قرآن، حدیث، سنت اهل بیت و فرهنگ اسلامی و شیعی نشود.
رفیعی تصریح کرد: همانگونه که میدانیم بعد از حضرت علی (ع)، به دلیل بایکوت سیاسی و خفقانی که مخصوصاً پس از واقعه کربلا درست کرده بودند، هیچ مجالی برای امام حسن مجتبی(ع)، امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) پیدا نشد که تفکر شیعی را به کسی معرفی و ابلاغ کنند؛ بنابراین امام محمد باقر(ع) با درایت و زمانشناسی کامل، این بار سنگین دفاع از دین و ترویج آن را برعهده گرفتند و تاریخ، گواه است که لقب باقرالعلوم (شکافنده دانشها) زیبنده و شایسته ایشان است.
/1102101305