انسان تکرو طعمه شیطان است
وارث: آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد با تسلیت ایام اسارت اهل بیت(علیهم السلام) اظهار داشت: بخش پایانی ماه صفر که پایان دوران اسارت اهل بیت(علیهم السلام) از یک سو و ارتحال و شهادت آن ذوات قدسی از سوی دیگر است را به پیشگاه ولیّ عصر تعزیت عرض میکنیم! امیدواریم ذات اقدس الهی آن توفیق را به ما مرحمت کرده باشد که از فضایل این اهل بیت در این مدت بهرههای کافی و وافی برده باشیم!
معظمله در ادامه با اشاره به بیان نورانی حضرت زینب کبرا(س) به دوری جستن از اختلاف در امت اسلامی اشاره کرده و اظهار داشت: یک بیان نورانی از وجود مبارک زینب کبرا(س) است که این بیان همانند بیان پدر بزرگوارش علیبنابیطالب(ع) از سنّت الهی خبر میدهد نه از قضیه تاریخی. وجود مبارک امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه نامهای است که برای برخی نوشته در آن نامه مرقوم فرمود هیچ امّتی با اختلاف خیر ندید و خیر نمیبیند «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یُعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَیْراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِیَ» یعنی چه در گذشته چه در آینده الی یوم القیامه هیچ ملّتی هیچ امّتی از اختلاف خیر نمیبیند این بیان نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) از علم او به سنّت الهی خبر میدهد نه از تاریخ اگر تاریخ باشد مربوط به گذشته است ولی حضرت فرمود آینده هم مثل گذشته اینچنین است که هیچ امتی با اختلاف خیر نمیبیند.
وی در ادامه بیان داشت: وجود مبارک زینب کبرا(س) هم سوگند یاد کرد فرمود هر کاری که از دست حکومت اموی برمیآید شما بکنید اما قسم به خدا وحی ما را, نام ما را, پیام ما را نمیتوانید خاموش کنید با اینکه اینها به اسارت در آمدند و امام را هم که شهید کردند آن امام چهارم هم که به صورت اسیر در آمده قدرتی نداشتند که اینها جهانی سخن بگویند اما با این حال حضرت با ضرس قاطع سوگند یاد میکند که شما نمیتوانید این نام را فراموش کنید.
وی با اشاره به بیانات نورانی امیرالمؤمنین(ع) به مذموم بودن امر اختلاف اشاره کرده و اظهار داشت: اگر اختلاف داشته باشیم که جامعه ما معاذ الله ارباً اربا بشود هیچ کداممان خیر نمیبینیم اگر اکثری قاطع جامعه به طرف قرآن و عترت دارد حرکت میکند ما چند نفر جدا باشیم یقیناً خیر نمیبینیم. بیان نورانی حضرت امیر در هر دو زمینه است هم درباره اینکه خود امت ارباً اربا بشود از قرآن و عترت جدا شود فرمود: «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یُعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَیْراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِیَ» و اگر اکثری جامعه به طرف قرآن و عترت به لطف الهی حرکت کرد یک چند نفری بخواهند از این جامعه جدا شوند این هم یک بیان نورانی از حضرت امیر در نهجالبلاغه هست که «الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ» فرمود یک چوپان که یک گلّه را هدایت میکند این گلّه در تحت رهبری اوست او مسئول حفظ این گلّه است تمام تلاش و کوشش این چوپان این است که این رمه را حفظ کند اگر به یک جایی رسیدند که یک دسته علف سبزی روئیده است یک گوسفند تکچری به طمع آن دسته علف حرکت کند این از این رمه و قافله جدا شده است این طعمه گرگ است حضرت فرمود همانطوری که گوسفند تکچر طعمه گرگ است یک انسان تکرو هم طعمه شیطان است.
معظمله در پایان سخنانش به وظایف اصلی امت اسلامی برای دوری جستن از اختلاف اشاره کرده و بیان داشت: ما باید دو کار بکنیم: یکی برای امت است یکی برای خود ما, امت ما باید از قرآن و عترت جدا نشود تا خیر ببیند چون خیر را خدا در قرآن عترت نامید او را نور و برکت نامید دوم اینکه اگر اکثریت قاطع به طرف قرآن حرکت کردند ما مرزمان را جدا نکنیم. این بیان نورانی وجود مبارک زینب کبراست که فرمود قسم به خدا این نام محوشدنی نیست چون جزء وجه الله است چه چیزی بخواهد وجه الله را محو کند چون همه زیرمجموعه وجه الله هستند بیرونِ وجه الله که چیزی نیست درون وجه الله که با او هماهنگ است لذا اگر خدا چیزی را اراده کرد یقیناً حاصل میشود اگر همه موجودات آسمان و زمین سپاه و ستاد الهیاند چیزی بیگانه نیست نه در بیرون قلمرو خلقت عالم چیزی وجود دارد چون عدم محض است, نه در درون خلقت یک چیزی ناهماهنگ است چون همه سپاه و ستاد الهیاند ما هم انشاءالله اگر بخواهیم خیر ببینیم این دو کار را باید بکنیم یعنی همه با هم در خدمت قرآن و عترت باشیم یک; و اگر اکثری قاطع در خدمت قرآن و عترتاند ما هرگز از این اکثری جدا نشویم این دو; تا با وجه خدا هماهنگ باشیم که بارزترین مصداق وجه خدا انبیا و اولیا و اهل بیت عصمت و طهارتاند آنگاه ماندنی هستیم.